Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 29 december 2008

Jag har en drift, NÖDDRIFT heter den..

Av storm - 29 december 2008 11:30

Gårdagen avlöpte på Uppsalapendeln, har inte glömt hur man kör bra där.. det jag HAR glömt däremot (tydligen) är att avaktivera och att sänka strömavtagare efter mig vid hyttbyte, som fjärren inte var sen att påpeka när jag lämnat Cst. Tur att jag satt i A-hytt :)

Körde bra och var i tid alt. tidig trots att vi fick signal sent och att ombordarna fick ta tjyvåkare i öronen..

Ända till sista varvet..

Skylten sa: NY TID förklaring LOKSKADA.. jaha..?

Det positiva? Jag slapp åka till Uppsala och jag kom hem i tid :o :o

Resten?  .... jo tjena

Löser av och tar ned det trasiga tåget till hagalund och toatömningen. När jag lossar bromsen för att rulla vidare får bromselektroniken det stora spelet(med guldknappar och broderade spelpjäser) och lägger på ett fett övertryck mod. "losstöt" på huvudledningen. Innan jag hinner fatta vad som sker är övertrycket fullt etablerat i hela tåget och FISen varnar för att bromselektroniken pajat "koppla in nöddrift". Jag går ut i maskinrummet, håller på att slå mig fördärvad när jag halkar i all olja som runnit ut. kopplar om för nöddrift och drar i lossventilen för lokets broms. Ringer driftstöd som har samma uppfattning som jag om vad som ska göras. Går ut för att dra i alla lossentiler på alla vagnar plus loket längst bak. Håller på att slå mig fördärvad när jag halkar i allt fruset bajs som runnit ut.. hmm.. får loss och rullar till uppställningsspåret. Tror nog växlaren blev lite sur på att jag var långsam så jag blev tvingad att nämna att jag har bromsen i nöddrift, den är extra trött och lossar plågsamt sakt.. Rullar loket till spår B1 för avställning (eftersom jag inte fick tag på lokledningen så blev iallafall det min åtgärd)

Hem, försök till sömn. Lyckas till slut.

Slut.

 
 
Ingen bild

Godsskada

1 januari 2009 14:12

Ja, det är väl ännu ett bevis på vad jag alltid har sagt. HEL-ventilen är ett påfund av mörksens makter. Tacka vet jag D3:an -utan den skulle inte många godståg ta sig fram! ;-)

Godsskada, Sverigerepresentant för föreningen "Eisenbahngenossen-Verein Freunde des Füllstosses oPH"

 
storm

storm

1 januari 2009 21:10

Synd bara att jag endast fått äran att framföra en Rc3 med D3 EN gång.. med ett par sköna grisnitar som följd :näsblod
Det är lite mer hantverk, det..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards