Storm -En tankedump

Alla inlägg under december 2008

Av storm - 7 december 2008 11:31

Knasigt att vara ledig på en helg! Arbetsskada..

Hur förbereder man sig för att köra tåg där man inte kört förut kan man fråga sig..(?) På film så gasar man väl bara iväg mot solned(upp)gången, gärna beskjuten av en (nu) etnisk minoritet på hästrygg..

En bra start för oss som inte bor i en film är att plocka fram en driva linjeböcker, som dom kallas. Det är så nära Google maps man kommer inom järnvägen idag. Sida upp o sida ner med kilometer efter kilometer med signaler, plankorsningar och plattformar/stationer.. Minst lika intressant läsning som t.ex telefokatalogen:)

Men om man inte läser igenom dom finns det risk att man råkar blåsa förbi en station till alla resenärers stora glädje. Så inför Malmötrippen nu på måndag så ska jag läsa igenom dom...  för eran skull :)


Av storm - 5 december 2008 11:10

Överliggning 2 i Jönköping avklarad, som vanligt sover jag dåligt på hotell.. X2:an vi hade var ganska trött och hade problem med styrfel, korglutning och konstrade sig.. Vi blev en halvtimme sena till Jönköping men då lade vi till ett extra stopp i Huskvarna eftersom alla anslutningar dit hade gått för kvällen. Måste säga att ombordarna gjorde ett suveränt jobb att pussla ihop allas anslutningar efter vägen(spåret)!

I övrigt gick det bra (läs "vi kom fram").. Man är INTE van vid att blåsa tvåhundra sådär mil efter mil. Efter ett par timmar är man slut i kolan..

Samma maskin startade vi upp vid femtiden dagen efter(idag) och fick efter lite övertalning igång.. Styrfelen fortsatte men jag lyckades efter lite experimenterande hitta en körstil som inte pajade styrkorten på modulen. Kom in till Cst precis på minuten!

Usch va trött man är dock, sov kanske tre timmar inatt..

På måndag ska vi köra ned till Malmö!!

Sa någon Korvlunch?

hallå?

Av storm - 3 december 2008 15:12

Vi blev klara med X2-utbildningen igår tack vare vårat idoga arbete :)

Det betyder självstudier idag på hemlig ort :D

Jag passade på att bråka med frun på morgonen, dammsuga mitt på dagen och kolla på Shane Smith på eftermiddagen! Bråket med frun kommer antagligen från tidigare händelser som släpar med och bubblar upp när man minst vill det, dammsugandet för att om jag inte gör det nu kommer vi alla dö av dammråttsbettsstelkramp och dokumentärtittandet av ett intresse för omvärlden plus extrem leda.. (tråkiga dagar osv..)

Summering: Dokumentären är en av de få videoinblickar i ämnet jag hittat och är som sådan intressant, dock är den inskränkt till Shanes egna åsikter och visar extremt lite/ingenting om det dagliga livet i Nordkorea.(anledningen till detta blir uppenbar när man ser den)

Tycker synd om "the Tea Girl" som får figurera med namn och ansikte, undrar var(/om) hon är idag ..

Gå gärna in på http://www.vbs.tv/, där finns flera liknande arbeten av engagerade människor.

Av storm - 2 december 2008 17:45

Jahapp, 87 påjnts av hundra möjliga på X2-slutprovet.. vågar du åka med?

Tror iofs jag hade lägre på mitt RC-prov och där har jag hittills bara fått beröm när jag kört:) 

Innan jag ska köra själv så ska vi ha lite övningsåkning med våran lärare, första trippen blir till Jönköping nu på torsdag. Nån gång på eftermiddan sätter vi av, sover på hotell och åker hem dagen efter. Sjysst. Jag ska nog gå in på den där godisbutiken på varenuvarförgata och överraska frun med fingodis från Jönis:)

Om X2:an håller hela vägen that is..

Jag är glad som barnet över mitt jobb just nu och behöver nog ändra en siffra här, tror jag.. den behöver ökas en del... minst tio procent :D ;p

 Jaja, en sak i taget och det innebär just nu -en öl!

Av storm - 1 december 2008 21:55

Börjar närma sig slutet på X2 utbildningen iomed denna "mult"- och övergångskoppel-dag.. Tyvär ett scenario som sker lite då o då ute på spåren, X2 pajar-gammel rc kommer o hämtar via ett sån där "adapter".. RC:n har bara en krok medans X2 har ett s.k "Scharfenbergskoppel". En annan funktion man då gärna vill ha är att kunna styra bromsen på det bogserade fordonet också, gör det lite mindre omöjligt att få stopp på det när man kommer fram..Därav "adaptern" eller övergångskopplet.

Det vi testar å bilden var det stora kopplet som vägde sådär en sextio kilo typ, bra metod för att hålla sig varm dom där kalla nätterna ute på linjen mitt i en skog eftersom det säkerligen aldrig kommer vara i driv-änden som hjälploket kopplar mot (däri det tunga kopplet finnes)

Kändes lite sisådär att ramma e x2:a sittandes i en rc.. men ingen blev skadad och inget pajade(mer än vad det redan var..) så jag är nöjd med dagen. Även fast vi fick vänta vad som kändes som halva dagen på ett fordon att leka med.


Jag behöver seriöst gå o klippa mig.. Robert Wells looken e liksom inte jag.. undrar om det räcker med att duscha..(?)


 ..

Den gråsvarta kaffekvarnen underst är övergångskopplet, den platta rakapparaten bredvid är X2:ans "stickkontakt" och slangarna är fyllda med raklödder och créme caramél.. :)

..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards