Storm -En tankedump

Alla inlägg under februari 2009

Av storm - 20 februari 2009 23:55

Fick inte ut någon körorder, var på vippen att ringa någon(?) när jag blev uppringd av fordonsledningen som hade lite tips inför dagens runda.

Skulle släpa upp lite vagnar med en Rc3 hängandes sist.. hur multar man det? Svaret är: det gör man inte, iallafall inte på det sättet. Hur lägger man en Rc3 för transport då? Fordonsledningen sa en sak och driftstöd sa en annan, jag gjorde lite efter eget huvud och fram till Cst kom den. Utan att den pajade, nödbromsade eller brann upp.. sjysst..

Skulle körda ensamt lok tillbaka men fick växlarsignaler ut från Cst. Eftersom jag skulle ända ner till Hgl stannade jag, fjärren lovade ge mig lite "riktiga" signaler istället. Ställde upp på B18, tror jag det var och gick sedan till mitt Faluntåg jag skulle ha efter min rast. Måste nog sluta med att gå ned för tidigt, tror jag. Självklart strulade det med ena lokets motorventilatorer och lite andra prylar så man blev ändå sen ut från uppställningen.. hmm..

Blev sen pga nåt spårfel/signalfel efter Knivsta. Tack vare den förseningen så avlöpte ett tågmöte mycket bättre(för min del..) och jag hamnade i rätt tid. Till min förvåning eftersom det här tåget är ett X2-substitut, ett Intercity som liksom låtsas att det är ett X2000.

Vid Heby ungefär tyckte en bilist att jag bländades och blinkade med helljusen. Jag tände då upp mina helljus för att visa att jag minsann hade bländat av. Sen släckte jag helt en kort stund..

I hedemora kan jag svära på att jag nästan körde på/plattade till ett Lodjur!

 Kom fram, växlade undan och stängde av/kopplade värme.. hotellet..

Av storm - 19 februari 2009 23:17

WHOA! Jag hade precis nästan en tråkig dag!

Varvet till Linköping var med Lok-o-vagn, tror inte jag kört söderut från Cst med Rc på länge nu..

Första gänget ombordare tyckte att jag skulle köra fort så det gjorde jag..

Var ett par minuter tidig in i Lp, inget övrigt av intresse hände på sträckan..(?)

På hemvägen hoppade jag bock med först ett posttåg och senare med en X2:a. Fjärren lade ut mig på högerspår vid skebokvarn med det dröjde ända till Kolke innan X2:an kom ifatt och seglade förbi.

Försökte men misslyckades plocka dom fem minutrarna jag förlorat på mötet. Gissa vilka baklysen jag ser uppe vid avfourneringen vid Cst?

Väntar på ett ANNAT posttåg.. med nämnd X2:a i backspegeln.. heheJorå, det är samma X2:a och eftersom jag endast har en bistro och inga förstaklassvagnar så seglar jag förbi och kommer före ned till bajset:) Dock har jag en vagn mer än X2:a men tömningslirarna jobbar snabbt och jag rullar återigen före ned till avställningsspåren, jag är den mognaste i närheten jag vet..

Platskontrollen säger "loket kvar i norr, på spänning" vilket innebär "parka skiten, lämna nyckeln i" typ. Vilket jag gör med glädje och åker hem. Slut.

Imorgon är det tydligen ett sms till Falun med överliggning.. någon som vet vars det nya hotellet ligger?

Av storm - 18 februari 2009 22:44

Hade en återhämtningsdag.. och inte som man kanske tror, fylld med R&R o slöa kaffestunder. Nej nej, en återhämtningsdag serverad a´la militären: Städa/skura hela lägenheten, tvätta ur kylskåp, rensa upp bland massa grejer. Kvällen blev en planeringsstund med fru inför nästa byggprojekt(!)

Imorgon har man ett varv till LP planerat, ska bränna ut lite fler goa låtar tror jag.. hmm..

Syns i ett tåg nära dig!

Av storm - 17 februari 2009 11:28

Sov som en kung! Eller mja som en prins iallafall.. hmm definitivt som prinsens brorsa hursomhelst! Dock blev det ju en ganska kort natt med gårdagens facit.

Hade med mig trekantsmojängen, lådan lös av glädje..

Dagens jobb var X2 tillbaka till tokholm, skillnaden mot andra dagar var inga stopp på vägen!? Men stopp skulle det bli, visade det sig..

En växel nånstansch på vägen ut ur götet krånglade, huvudsignalen blinkade "kör vänta stopp" - "stopp" - "kör vänta stopp" samtidigt som ATC låtsades som det regnade.. Jag stannade istället och ringde du-vet-vem. En signalsträcka med "kontrollera växlarna" senare osv..

Körde ganska mañana medans frukosten serverades så Death-by-cart - incidenter eller andra kaffefläcksrelaterade trauman kunde undvikas.

Tio minuter sen lagom till när påtåren severades i 2735 och jag börjar närma mig Hallsberg. Rött! Kort signalsträcka, måste vara nån signal vid eller efter plattfomarna, bromsar.. Nedförsbacke och halt plus snörökiga skivor gör att magneterna får lite motion, lossar ut mjukt och stannar till i slutet på plattformen vid spår tre lagom till "kör vänta kör" ploppar upp..

Detta hjälpte inte mig att hålla tiden, jag har nu femton minuter att försöka ta igen. Vilket jag försöker göra.

Rullar in i Södertälje ungefär nio minuter sen, ska inte stanna här vilket betyder hundraåttio vid plattformskanten. Direkt efter plattformen sitter en signal. Den visar rött sken!

ATC får ett grand mal, tåget går från kanske femmans körläge pådrag i uppförsbacken till magnetskenbroms ned påföljt av en hundrafemtio Kpa:s trycksänkning av huvudledningen a.k.a nödbroms..

I tågsammanhang så kan man kalla det för att kasta ankar, uppförsbacken hjälpte även den till att städa av både bistro och andra utrymmen..

Jag lade FoB-omkopplaren i läge noll innan tåget stod på näbben för att undvika just näbb-ståandet.. ingen, inte ens mårten gås gillar när man står på näbben.

ATC går inte att trösta utan tjuter och tjuter och tjuter, jag går och stänger av eländet samt kvitterar alla FIS-fel ett sånt här nödstopp genererar. Resettar tåget såväl som ATC, startar upp..

Givetvis pratar jag med fjärren som ger mig tillstånd att passera den signalen jag precis blåst förbi i hundraåttio. Alla regler och föreskrifter är mycket viktiga för att hålla en hög säkerhet på spåren men man kan ju inte låta bli att flina lite åt appliceringen av dom i det här fallet..

Får starttillstånd och kör, nu med dessa krejer i ATC:

 Delövervakad = sth 80

Dom betyder att ATC inte har fått all information den behöver för att kunna låta mig köra "full fart". Det är fortfarande ett säkert läge, ATC kommer fortfarande stoppa mig vid en ev. rödkörning osv, dock får jag bara köra åttio som max. Tills den får en uppdatering that is.

Vid stationssträckan "Malmsjö" dyker det upp uppdateringar..

För att beskriva känslan, tänk dig att du kör bil på en stor motorväg. Du kör en riktigt snabb, stor och bekväm bil. Fast du kör knappt hälften av den tillåtna hastigheten..  Lite så känns det och ATC får påminna både en och tre gånger om rådande sth under färden..

Vid flempan kommer en, numera klassisk, treenighet.

Fordonsledningen ringer och undrar vilket fordon jag sitter i samtidigt som jag får ett balisfel. Lagom när jag fått ATC att lugna sig och har bromsat och kollat att jag inte ska köra mot flera röda signaler ringer fordonstelefonen. Det är X2 driftstöd som även dom undrar vilket fordon jag sitter i?

Nu börjar jag själv undra över detta och kollar vad FISen tycker i ämnet. FISen och SIFOn är inte överens, jag litar på FISen och meddelar mitt old-school - trepartsamtal detta. Fan, missade jag att kolla det imorse!? Skäms!

Jag hade en korrekt SIFO med mig dock, som växlarna lämnat vid klargöring, så det var bara förvirrande och inget problem.

Tåget snabbvändes på spår tio tack vare allt strul och rullade senare ut, något försenad. Det är dock en annan historia..

Av storm - 16 februari 2009 23:55

Det kördes X2. Det kördes fort. Ända fram till Skövde var man i tid eller tidig. Utfart Skövde klev en modul av med alla tillbehör det medför.. eller frånför..

Infarten G var jag ändå två minuter tidig tack vare smart(host host) körning, hade ju trots allt två stycken förstaklass vagnar med mig..

Fjärren ringer upp och säger att nån sladd nästan har brunnit upp i Sävenäs.. ? (släcka den?)

Några signaler senare är det stopp och då säger fjärren att sladden/kabeln nu har brunnit upp/gått av och ett godståg står framför mig samt att ett pendeltåg just håller på att köra motspår förbi. Jag ges en rymlig tidsangivelse som jag meddelar mina resenärer, gör en resett och sätter mig att vänta..

 Får grönt i denna men rött i nästkommande och blir omledd via Sävenäs och antagligen en liten bit runt Oldskroken också. Området är icke ATC-övervakat så precis när jag rullar ned i High-chaparall-området hostar den lilla SRT-byggda lådan till och svartnar/tystnar, greejjt.. Fan, plötsligt måste jag ju börja förtjäna min lön juh och helst låta bli att skicka in bistron på ett säckspår. En sån grej imponerar liksom inte, så jag lät bli'et.

Omledningen gjordes för att spara tid, jag blev fyrtio minuter sen in.. Undra sa flundra hur sen jag annars hade varit, hu..

Har nog inte gjort så där många §70 sen nångång på utbildningen och "kontrollera växlarna" har jag nog aldrig gjort förut i skarpt läge..


Av storm - 15 februari 2009 08:21

Sov till kl 14.. Vi orkade inte göra en massa städning utan gick på bio istället. Såg "The Wrestler". Sorglig och bra skådespelad av Rourke, kände igen delar av handlingen från relationen jag hade med en av mina föräldrar mot slutet.

..

Av storm - 14 februari 2009 19:23

Nytt kartongrally idag, syrrans, dock ej fyrtio graders feber denna gång. Vi hade nåt som heter "hisstid". Den s.k hisstiden hade vi i två timmar. Vilket skämt..

Det var ett nybyggt hus och alla flyttade in samma dag. Vi hjälpte en granne med deras prylar bara så vi kunde leecha lite mer av sån där "hisstid". kändes lite lagom missbrukaraktigt sådär.. Fick upp alla grejer, dom svämmade över och fick knappt plats i lägenheten utan blev stående ända ut till hissen and beyond..

Vi blev klara, till slut, strax ska jag o frugan på nästa grej: trettioårsfesten!

(varken min eller frugans)


Längtar till söndag, åh söndag where art thou..

(tillåmed till måndag och X2 till hotell RÅJALL för lite s.k sömn)

Av storm - 13 februari 2009 12:06

Att två-on-halvt varv på Uppsala kan vara så avkopplande.. Fjärren gjorde sitt för att lyckas försena mig men till ingen nytta, jag har kört denna sträckan för mycket. Hundratio vid plattformskanterna med ettoetthalvt kilo broms.. Rock'n Rollknappen användes flitigt tillsammans med sandningen. Tåget hade sju vagnar med sms-kopplade lok, rena fårrmel ätt!

Nån gång blev jag utsläppt sex minuter sen från Cst för att ändå vara typ två tidig in i U..

En resenär blev iallafall glad, han missade sitt tåg och skulle även ha missat sin anslutning mot Malmö om inte för moi som körde som ett as och var typ sex minuter tidig in på Cst :D

Han kunde nästan promenera bort till spår tio..

Sen gjorde det ju absolut ingenting att det fanns CD-spelare på ena loket, absolut ingenting:) Ibland är det skönt med det där invanda, hemliga verkstaden - jobben..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards