Storm -En tankedump

Alla inlägg under maj 2009

Av storm - 15 maj 2009 21:50

Hade idag den stora glädjen att framföra X2 2013 (ovan) till Götet!

Den blev juh aldrig såld till jänkarna och är nu utrustad med en plackett som beskriver resan samt såndär trist grå färg som alla andra i familjen har fått..

Den gick (såklart) som en dröm och när jag vaknade var jag framme i Götet.. fyra minuter tidig!

Hade det där mötet med chefen och lunchen, sen gick jag ned till det tåget som jag skulle ha tillbaka. Jag trodde det skulle bli 2022, det blev 2033..

Tidigare under dagen hade det skett en "olycka" vid SÖÖ (ganska precis en timme efter att jag passerade där). Trafiken blev omledd över Örebro som gjorde att 2033 kom in i G ganska sent med manövern först och fulla toatankar. Först blev jag lite gnällig eftersom jag sett fram emot att få köra lite skön, tyst, lutande manövervagn till cst. När jag såg sparven som lindat sig runt förar-vindrutetorkaren som nån sorts morbid lucky-dice blev jag ändå nöjd med att köra klonk-driv tillbaka till cst.. Eller först skulle vi ut o bajstömma den i G.. sen hade den en massa sekvensfel odyl som jag måste kolla lite på. sen kan vi köra iväg, nu tio sen ut ur G. Eller säg en kvart, när alla pendeltågen kastat sig ur vägen..

På plussidan så har jag nu rätt bra koll på vad alla pendeltågsstationer, och dess huvudsignaler, heter på den sträckan!

 I skövde dyker en instruktör upp med kaffe bara sådär!

I Töreboda håller hela tåget på o dyka ned pga bygelstuds i kubik, klarar sig dock med lite lugnande ord..

Jag har kört in nästan en kvart när jag kommer fram till SÖÖ igen och DörrfelsOdjuret anfaller vagn tre, delar ut fyra nya straffminuter som jag halverar innan stockholm södra visar sitt numera vänta-kör-ansikte!(?)

Slutnotan är kanske tre döda småfåglar och lika många förseningsminuter!

helg..

Av storm - 14 maj 2009 21:29

Arbetsbeskrivningen för dagen var fordonstransport av X2 till Västerås, lät kul:)

Det blev dock inställt och dagen spenderades mellan Cst och hagalund, fram och åter med diverse fordon som skulle lastas med mat, tömmas på bajs, fyllas med vatten, tömmas på skräp osv osv..

Sov rackarns illa natten innan så denna dag var något mindre rolig..

Alla dagar kan inte vara Rock'n-roll - ta-ett-lok-o-dra-ned-i-tomteboda-o-röj-runt - kul..  

Imorgon har jag en, vad jag tror är, påkörnings-uppföljning. Chefen följer med på ett varv till Götet, bjuder på lunch o krejer! På den gamla onda tiden hade jag inte vågat ens lukta på den maten:)

.. hmm chefen bjukkar på mat! Vad har jag gjort för att förtjäna detta? :)

Vid sjusnåret bär det av, undra om det är en mult..

Av storm - 13 maj 2009 12:10

Mmmh. transfetter.. mmhh socker..

Och sen en dekokt på vissa delar av en svårt bränd frukt av måreväxten.. mmmh :)

Ja, jag är ledig från jobbet idag..

Av storm - 9 maj 2009 23:55

På papperet så såg dagen tämligen tråkig ut, depåtjänst m.a.o, ChiCo..

Första timmarna var också rätt förutsägbara, hade ett par riktigt ChiCo-lichious moments ända fram tills att platskontrollen plötsligt kom på att det minsann stod en bistrovagn på spår tjugo som inte hade av-fournerats igår(?)!

Jag anmälde mig som frivillig att hämta ett lok och dra denna upp till avfourneringen för just lite av-fournering. Fick lite tjänstetågnummer och tog mig till spår B18 och hämtade ett svartlok, 1377, och krokade på detta på den stackars ensamma bistrovagnen. Gjorde alla bromsprov o sånt och begav mig till dit växlarna pekade, det råkade vara på E-gruppen och spår sex där det tämligen omgående dök upp två glada filurer i en såndär liten rolig trailertruck.. Dom hade kul åt att jag, iförd växlarfracken såklart, stod och plåtade mitt enormt långa tåg...

Ett av dom kortaste tågen JAG kört.. Gjorde en rundgång på loket för att tåget skulle peka åt rätt håll samtidigt som bistrovagnen tömdes på mat. När jag körde tillbaka mot hagalund får jag syn på detta nere i Tomteboda postterminal:

Hmm.. det där såg inte bra ut..

Menmen, jag rullar ned till hagalund o ställer av samt gör en ytterligare X2-klargöring och tar sedan lunch/middag..

Nu kommer en av dom som sitter inne på Platskontrollen ut till lunchrummet och undrar om någon Chico-förare har lust att ta ett lok och köra ned till tomteboda, en X2a har visst spårat ur(?)!

Det var visst bara jag som glatt ställde mig upp och höll upp handen:)

Går till B18, sparkar återigen igång 1377, pratar lite i telefon och sen rullar jag iväg mot postterminalen. Sjukt nyfiken!

Jorå, visst hade den spårat ur med råge minsann:

Den stod vid en klassisk punkt där många har spårat ur tidigare p.g.a en s.k "parväxel". Alltså två växlar som är kopplade till en växelväljare (knapp).

Om tåget står ovanpå den ena växeln när man lägger om den, kommer det gå som ovan..

Jag fick en skön inblick i hur man domkraftar upp tåg på spåret igen, kan jag säga. Eftersom att jag är som jag är så lade jag mig i och "hjälpte till" också:) till allas glädje!

Upp så spåret kom den, dock nu i två delar som vi inte lyckades tejpa ihop igen. På med övergångskopplet!

(jag använde faktiskt yxan till lite finjusteringar av passformen!)

Sen drog jag den ena delen till ett märkligt stickspår som inte alls ledde till hagalund. Fick ta skammen och ringde en av kollegorna på plats som fick släpa sig dit för lite hjälp med att backa. På mellanbangården hamnade första delen plus loket. Vi drog fast kopplet för kung o fosterland (yxan, du vet), det kommer nog fan bli lättare att måla om loket X2-grått än att få loss det! (ska man göra nåt, ska det tametusan göras årrrdentlitt!)

Tog oss tillbaka till brottsplatsen för att backa tillbaka den andra delen..

Intressant att sitta och dingla med benen genom vad som brukar vara en gångbrygga med bälg samtidigt som man dirigerar föraren via telefon, mumsandes på en kanelbulle!

Kom hem två och en halv timme efter min egentliga arbetstid, men det var det värt! Jag är knasig..

Av storm - 8 maj 2009 12:28

Blev nyfiken på denna uppstickare, min första tanke var ett avfärdande och tanken "trams"

Men har man inte tryckt en skruvdragare genom tummen så vet man ju inte hur det känns heller..

Har forskat i piratpartiet i ett par veckor och blivit uppskrämd av hur långt copyrightlobbyn plus andra är villiga att gå för att skydda lite musik och filmer!

Det röstades i EU om det s.k Telekompaketet i dagarna. Det som var svårtydd i detta paket var att det, i den formen, gjorde det möjligt för IPs (kanske t.o.m tvingar dom) att övervaka sina kunder, begränsa vissa olagliga/opassande(?) webbsidor och även stänga av kunder som gör olagliga/opassande saker på nätet(?)

Ett s.k "kabel-teve-internet"..

Sedan med de svenska lagarna FRA och IPRED i ryggen kan polisen komma hem till dig närsomhelst för att kasta dig i fängelse, det enda brottet du gjort dig skyldig till kan vara dålig internet-säkerhet-kunskap..

Jag menar hur många förstår till fulla hur en trådlös router fungerar?

Det finns flera ton med mer information och jag håller på och sätter in mig i ämnet, dag för dag..

 ---

Slutsatsen jag kommer fram till här är att piratpartiet inte handlar om fildelning utan om, i slutändan, åsiktsfrihet på nätet!!

Det har faktiskt gått så långt nu att Amnesty har blivit involverad! Oj..

Dom har gjort en systersajt, http://irrepressible.info där man kan skriva på en protestlista samt fixa en rolig banner (som jag, IT-Inkompetent, inte fixar att embedda... se ovan, det där om routrar igen..)


Vilket internet vill DU ha?

Jag svänger mot att rösta på piratpartiet dock..


 


jaja, strax ska jag ta mig till jobbet och där köra till Uppsala. Med eller utan Duv-chips.. Tänk om resten av livet kunde vara så trubbelfritt som jobbet:D

Av storm - 6 maj 2009 11:43

Vaknar vid vid tio sådär, går upp o frukostar mig o så.. Eftersom jag inte vet vad jag ska göra idag, sk. blankdag, så ringer jag och kollar. Tjugofem minuter senare sitter jag på Cst, Jour tydligen.. (?)

Det tog mig fem minuter att bli uttråkad, undra vad fem timmar kommer att göra.. 

Av storm - 5 maj 2009 23:55

Denna dag bestod i lite småplock samt ett varv till Arboga igen..

Hämtade och lämnade några tåg lite hit o dit samt körde iväg mot Uppsala, allt tonsatt av Winnerbäck. När jag är lite lägre på humörsskalan så är Winnerbäck den jag vänder mig till..

Parkerar i Uppsala, spår ett, gör alla åtgärder på det loket som strax ska gå sist i tåget tillbaka mot Cst och spatserar söderut..

När jag precis når det norra loket hörs en hård knall söderifrån! Jag pratar inte nån fjunsig kinapuffsmäll utan mer som en fjärdedels dynamitstav (ca 30gr)! Kontaktledningen svajar ordentligt över mitt tåg, ända fram till mitt södra lok och en bra bit förbi!

Jag står på plattformen och beundrar rökpuffen i fjärran en kort stund, sedan kontrollerar jag att den inte fallit ner (rökpuffen?)och elektrifierat hela utsidan på vagnarna.. vilket den inte har (kontaktledningen!).

Kliver in i loket och konstaterar att jag har linjespänning samt att det bakre lokets huvudbrytare fortfarande är sluten.. hmm..

Ringer vad jag tror är eldriftsledningen och frågar dom om det hänt nå' kul i Uppsala, runt spår ett sådär.. ?

Lyckas inte få fram något vettigt eftersom jag kommit till fel nummer mha MobiTech-pawwa..

Ringer lite till och får fram att dom hade nån sorts fluktuation men mer än så visste dom inte. Äh, jag tar en promenad(jag är redan sen, promenad är kanke inte riktigt ordet för dagen) norrut igen efter tågsidan..

Får tag på en städare som bevittnade duvans sista steg i livet!

Det går ett strömgap precis över spår ett, en kontaktledning slutar medans en annan börjar. Detta görs lite omlott och innebär ett litet glapp på kanske tio cm så dom inte ska trassla ihop sig. Duvan hade antagligen spatserat över detta glapp, slutit "kretsen" och blivit ett, av få, duv-popcorn! Eller iallafall skulle ha blivit om det hade blivit något kvar..

--

Körde tilbaka till Cst, kanske tio sen in..

Sen var det ett varv till Arboga med minimal arbetsinsast och endast nära-bambi-upplevelser..

Av storm - 4 maj 2009 23:44

En X40 dag = en tråkig dag!

Jag livade upp stämningen lite med att missbedöma bromsningen till Läggesta åter igen och motionerade magneterna samt att vägra använda luftbromsarna trots att ATC tyckte att jag körde för fort vilket resulterade i ATC-bromsar lite här o där.. så kallad ATC-rääjp..

Var aldrig speciellt sen nånstans, hade inga större problem med något, hände inget speciellt.. = tråkigt!

Wow, denna var nog den tråkigaste dagen på sjukt länge :D


strax ska jag hänga med en polare på hans nya jobb ett par timmar inatt!

Och, nej han är inte anställd som biltjuv.. vad jag vet..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards