Storm -En tankedump

Alla inlägg den 12 september 2009

Av storm - 12 september 2009 23:45

Parkerade en mat och bajstömd X2:a på något väl valt spår sådär halvsent på en lördagskväll.. Tog mig tillbaka till Cst för Uppsalapendel-delen av kvällens fylla.. jag menar jobb! mer om fylla senare kanske..

Löste av den där föraren som antagligen jobbat minst tjugo år för länge på SJ. Jag tar ett extra varv i maskinrummet för att avväpna alla krokben som lagts ut lite här o där av o-sagda förare som gör detta på skoj eller av nåt annat mindre roligt skäl.. På sätt och vis är det bra att man "råkar ut" för en sådan person lite då och då, man får liksom en liten omruskning att inte slappa till med rutinen att kolla igenom att allt är som det ska med det fordon som man ska köra i hundrasextio strax.. Det är nog bara jag som reagerar så, alla andra blir sura över att dom t.ex får sitta och kvittera förarövervakningen (på norskt manér) hela vägen till Märsta då dom får masa sig ut i maskinrummet för en vridning på en grå-blå strömställare(vrider man den långsamt blåser SiFan som just fan själv)..

Jag fångade upp alla (tror jag) krokben och ställde rätt, körde iväg mot U..

Dimman slog till som en dunslägga strax utanför Rotebro, lagom till att åter göra min framruta o-igenom-synlig efter mitt gnuggande att få bort allt, nu inbränt, flugbajs som förra o-sagda förare inte brytt sig om att ta väck tidigare..

--

Det krökas rejält på och invid Uppsala station och några ungdomar försöker skänka bort en öl till eran stackars lokförarkrake. Han avböjer vänligt men ungdomarna insisterar med motiveringen att det är av alkoholfri sort(?)..

hmm.. vem, i hela friden (min fru tycker jag svär så förbannat och hela jävla tiden.. vette fan, det), står på en regnblöt perrong sent på kvällen och dricker alkoholfri öl!?

[surgubbe] När jag dricker öl ska den tamefan vara stark som sjukt, annars får det vara!! Sedan ligger jag hellre i en buske full som en kanon och kramar rotfrukter än att stå och dricka pissljummen Clausthaler (..alles was ein bier braucht) i sällsis med finniga attitydstinna småbarn!! [/surgubbe] ERROR! [/surgubbe] ERROR.. äsch..

 

--

Ett Balisfel får mig att söka samband med Fjärren, jag ger ett huvudsignalnummer och hon(fjärroristen) tycker att jag har givit fel signal.. vi dividerar om detta ett tag tills jag surnar till ( [/surgubbe] ERROR.. äsch igen) och ger henne det Hsi-nummer jag faktiskt noterade när jag passerade och felkoden. Sedan avslutade jag samtalet..

Bortsett från nån telefon-aktiverad huvudsignal och nån glömd dörrförregling i Märsta hände det inte mycket.. Vi hade iallafall otur med vädret.. eller vänta nu, vädret var perfa att jobba i!

--

här kommer en bild på två ledsna X2:or som står avställda på mellanbangården. Givetvis avställda med alla vagnarnas batterier på, långsamt döende -en vagn i taget.. Dom brukar vara roliga att starta upp när alla batterier utom ett, drivens, är heldött! Undra om man kan slå om huvudbrytaren med en flaggpinne som på gamla A30?

 

Men det är numera ett chicolichious-problem..

På tal om gamla spårvagnar så lyser min personliga "allt i olag"-lampa lagom när jag ställer av mina burkar på spår femton. Det bästa man kan syssla med när man är så där trött är en fyra-femhundra meters låångsam krypkörning i fem knyck mot en stängd depåport..

Ledig mañana, med starka som satan öl i kylen.. grejjt! Vars är kålrötterna? Ah, dom ligger bredvid den dära rhondodendronen :näsblod

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards