Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

LjusdalsExpressen! Eller mja, BrevPressen blev det visst..

Av storm - 22 oktober 2009 15:29

Fick mina två timmars sömn (av kanske sju möjliga) och beger mig ned till foajén för lite frukost. Det luktar cigarettrök!? En tanke som slog mig var att det säkert spökar, jag menar vem i hela friden och i sitt rätta sinne är uppe klockan noll-tre-trettio egentligen? Eller glöm det förresten.. Känner ett behov, sådär på morgonen(natten), av att vara en bifigur i nån riktigt dålig amerikansk skräckis så jag sätter mig med ryggen mot dörröppningen med flit så cigarett-spöket kan hugga kniven sådär läskigt i ryggen. Undrar om det berättigar till lite semester?

Det är såklart så pass mörkt överallt på hotellet att jag inom kort ledsnar på att bre smör på handflatan, bordet alt. ryggsäcken så jag går bort till dörröppningen för att tända litegrann. När jag tittar upp mot strömbrytaren står Joe Cocker o tittar på mig! Eller, mja, en person som är på pricken lik honom exklusive skägget och skorna!? Alltså, mannen hade inga på sig och var för övrigt klädd i slappa mysbyxor med matchande myströja(?)

Hjärnan säger till kroppen att nu ska du rycka till och hjärtat ska hoppa runt samt ett ljust flickaktigt ljud måste utstötas!

..kroppen är dock arg på hjärnan som inte låter den sova någonsin och visar ett inre långfinger med följden att jag mest bara står o tittar på mannen som börjar prata om rökning, balkonger och dörrar som tydligen slår igen..(?)

Han har uppenbarligen peggat mig som hotellanställd och vill nu bli insläppt på sitt rum eftersom han blev utelåst efter nån sorts nattlig rökpaus.. Jag har ju växt ett ubåtskaptenskägg och applicerat min waffen-SJ keps samt svarta tröjan så jag ser väl ut som en bellboy från något S/M-hotell, det är väl bara dominanspinnen som saknas..

Jag förklarar, han lommar iväg och jag fortsätter min frukost. Vägrar byta plats och fortsätter därmed att sitta med ryggen mot cigarettmannens dörröppning. Drar mig ned mot min parkerade gråsugga. Funderar på om detta ekipaget har fått en fet p-bot eftersom den ockuperar mitt spår, på min ära!

Dock behövde jag inte fundera på detta eftersom min dubbeldäckare nu inte vill! Alls!

Jag gör ungefär fem miljoner olika sorters resettar tills batterierna ligger på under 20% och jag får ta en paus. När dom är laddade igen(?) börjar jag om utan att lyckas med mera saker än att paja HVAC samt vagnsbelysningen i mittdelen(??)

Ger upp och ringer lite samtal, bland andra till Gävlefjärren där jag presenterar mig som föraren på ljusdals dyraste brevpress, solitt parkerad på kolspåret.. Min ombordare ledsnar och åker med en Regina söderut, han tar även med sig alla besvikna resenärer som längtade till lite X40-åka.. Jag blir dock kvar på den nu allt kallare/fuktigare dubbeldäckaren (HVAC=HuVudvArC). Till slut ledsnar även jag och klappar igen fordonet samt hoppar på en annan Regina mot Gävle.

--

Kör en X2:a söderut från Gävle, fortsättningen på min (arbets)dag. Öppnar även stark med att få fel på körkontrollern(?) med FIS-förslaget att jag ska använda rangerkontrollern istället!

Rangera i tvåhundra, någon? Tillkopplingarna skulle bli rätt intressanta iallafall..

Dock skärper sig X2:an och hjälper mig att vara tidig in till Cst och spår sex (tror jag det blev). Kör ut densamma till Hagalund. Fick en hel hög med signaler i rött på vägen ut så jag passade på att plåta en höstbild, gissa var det är?

--

Blir indragen i SkåJ:s Ma-lok av två-tre handfasta lokförare för en snabb genomgång av loket, var dock för trött för att få upp kameran denna gång..Rynkar på näsan

Kör upp tåg 84 (trodde du verkligen att dagen var slut? ..och vad trodde du jag menade med att köra upp?) till Cst och gör en riktigt imponerande, snärtig rundgång med hjälp av en stressad tågklarerare som lägger "snett vänster" upp i slutsignalen på ett utgångståg. Växlaren på platsen måste ha misstagit mig för ett misslyckat pålok alt. Sms-kopplat m.h.a gummisnodd..

Ledig imorgon..     undrarns vilken verksamhet jag ska bereda mig då..  

 
 
Ingen bild

Godsskada

22 oktober 2009 18:27

Åh! En flisbehållare! Mina älsklingar!

Du kan för övrigt se fler vackra, vita schabrak i Nykvarn när dom släpper på er fönstertågspiloter igen. Släng en blick åt höger strax innan infarten till Nkv när du kommer från Alä-hållet, och njut av upplevelsen.

/Godskada

 
Ingen bild

syrran

22 oktober 2009 20:54

jag kan inte hjälpa att jag skrattar hejdlöst åt hur dina dagar ter sej, eller ska man säga nätter?

 
Joakim

Joakim

26 oktober 2009 11:52

Så konstigt många fel folk lyckas få på X40n, jag har på mina senaste 5 turer inte haft något allvarligt direkt, visst rasade en strömavtagare ihop sporadiskt och gjorde det löjligt tyst på en mult på senaste turen, utan felindikeringar, men det var ändå inget som några få väl valda ord och lite desperat knappryckande kunde avhjälpa..? ;-)

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

26 oktober 2009 12:24

Nykvarn? Hemska tandkräm!

..kan säga att dagarna är minst lika hejdlösa att leva(lida) sig igenom! Dock ofta ett annat ord därförinnan:)
Men så länge det är mig bakom spakarna verkar det mesta O-ordna sig :)

http://storm

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards