Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 24 november 2009

Vad är väl ett varv på Arboga..(?)

Av storm - 24 november 2009 22:30

Dagens Arbogavarv inväntas, jag ska vända upp tåget i Karlberg för vidare färd ned mot spår tolv.

Dom två X40 är inte riktigt sams och träter om saker som TCMS-systemets oförmåga att få tag på nån att prata med på ACU i Z1(?) Alla skyller dom på nån "db" som är u.f i LVC 08.33 .. (?)

Sedan blir inte saken bättre av att ECC gnäller om att DDU:n sagt att bakre BCU inte gillar att åka sist i tåget!TCC:n hade även den åsikter och precis som alla andra enheter var det mest gnabb samt gnäll! På grund av allt detta så kände sig HVAC ignorerad och började blinka rött, något senare. Summan av alla dessa fel blev en blinkande röd ikon på min DDU som kontinuerligt hindrade skärmsläckaren att gå igång vilket, i kvällsmörkret, blev rätt irriterande!

Tåget funkade fint, dock! Eller, mja det var väl den sedvanliga trasiga innerdörren samt felindikerande trasiga toan då.. Här kommer iallafall en bild på en ratt:

Mycket sjuttiofem-tals-chique, måste jag säga!

På Årstabron tänkte jag testa tyfonen, jag tvekar dock både en och två gånger för att sedan göra en mycket manlig "tut" på den lite senare.. tyfonen fungerar, check!

Jag planerar att titta lite på felen väl i Arboga och jag har skrivit ut felinstruktionen på den lilla märkliga kvittoskrivaren som sitter bredvid det minimala fönstret på högersidan av hytten.Plockar även fram ett par vattentetror från det lilla kylskåpet under förarbordet på samma sida, törstig som sjukt.

Fan allt jag behöver är en vattenkokare, sen kan jag börja sälja korv på riktigt från "korvluckan"! med fina, skrivna kvitton o alles!

--

Väl i Arboga blev jag påmind om att vi har en vändtid på fem minuter så jag kastar kvittona för att sedan kasta mig mot andra änden av tåget för att hinna med avgångstiden! Får väl leva med gnället..

Åtterresan mot Cst blir mycket lugn och fin, här en bild från Sgs.

Det är mycket gnäll från X40, dock verkar dom fungera bra numera!

 
 
Zandra

Zandra

25 november 2009 14:06

Åh vad spännande! Denna bloggen "bookmarkar" jag så jag kan läsa mer!
Jag har sökt till tågförarutbildning i Hallsberg till våren. Ska göra första testerna nu i december.

Angående texten under din bild "Det är dumt att inte klaga.."
Lokförare har ett rykte om sig att vara ett gnälligt släkte. Hehe, så jag kanske måste börja öva på min pessimism lite om jag kommer in i Hallsberg.

http://isdrommar.bloggplatsen.se

 
Joakim

Joakim

25 november 2009 21:24

Jag tror X40n försöker tävla med X2orna om att vara det gnälligaste tåget, skillnaden är bara att man med en X40 i alla fall rör sig, och kommer fram... :-P
Fast vissa har börjat få kvitteringssjukan du så vackert beskrev förut, fast i formen:
Huvudbrytare ur - tryck i brytaren - huvudbrytare ur - tryck i brytaren

Jätteskoj, hela tiden, faktiskt..!

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

26 november 2009 11:25

@ Zandra: Hej och NEEEJ [generaliseringskammen dras] hela Örebro o Hellsburg är full med gnällos redan nu![generaliseringskammen färdigdragen] Tips till testerna: Ta det lugnt!

http://storm.bloggagratis.se

 
Storm

Storm

26 november 2009 11:28

Du kommer INTE kunna allt, fokusera på dom sakerna du KAN och du kommer klara't galant! Välkommen ombord! :)

http://storm.bloggagratis.se

 
Storm

Storm

26 november 2009 11:29

@ taxidrajver: Tog mig en vecka att sluta kvittera soffan, diskbänken, handfatet osv.. Compulsory Kvitterings Behavior är lite svårt att skaka, tog mig en vecka.. veckan efter var det X40-dags.. brrr..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards