Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 25 november 2009

K-märkt i Gävle..

Av storm - 25 november 2009 23:45

Hade ett Uppsalavarv sedan skulla jag sätta mig på en X2:a för passåka till en säng på Scandic i Gävle..

Rackarns trött är man också (k för koma), får nog skylla detta på ett förhållandevist lågt koffeinintag samt på den typen av väder som fullkomligt dräller ned överallt, byter mina torra kläder mot identiska dock blöta diton och stjäl allt ljus..

Hämtar ut körplaner för dagens, morgondagens samt även för min passresa (vid det här laget har jag lärt mig att man aldrig så noga vet vars som kan hända..)  

Tar mig ned till Hagalund, hämtar upp mitt Uppsalatåg.

FIS:en verkar även den titta lite i kors när jag kommer upp på loket.. hmm..

Medans jag parkerar det på spår tre i Centralen ser jag någon rycka i dörrarna längst bak (fina, rena backspeglar). Jag kliver in i berörd vagn för att prata lite med personen som lovar att inte göra det igen. Lämnar Cst.. plötsligt ankommer jag Uppsala!(?) Kommer knappt ihåg något från körningen dit, undrar om jag stannade i Knivsta?

Ingen verkar vara extra upprörd/stressad/märklig i Uppsala så jag antar att jag måste gjort det.. Jag har dock noterat ett löst draget koppel mot det norra loket vilket jag åtgärdar i Uppsala..

Plötsligt sitter jag på X2:an mot Gä! Märkligt jobb, detta..

 
 
Ingen bild

Rebecca

27 november 2009 16:15

Det där med att inte veta om man har stannat vid föregående station eller inte är fasiken lite läskigt. Mikrosömn när den är som bäst :)

Och självklart finns The Sisters of Mercy på spottan.

Hoppas nu du får en bra helg!

 
Storm

Storm

28 november 2009 15:07

Tror inte det handlade om mikrosömn, snarare en 100% -ig rutin på körsträckan..
Trevlig älg tebaks:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards