Storm -En tankedump

Alla inlägg under december 2009

Av storm - 6 december 2009 23:11

Jag ljög, detta borde vara mitt sista chicopass! hmm..

  Så här gör man för att tömma bajs nere i pooh-lane  förresten:

Stanna tåget (rätt viktigt) vid en tömningspost.

Leta upp en sån här slak slang:

Stoppa den här:

(X40)

Eller här:

(X2)

Sedan tryck på nån knapp:

Då tänds en rolig lampa:

Vilket innebär att tömningen påbörjas.

Har man tråkigt kan man alltid spana den lilla acrylplaströrsnutten för att se vilka bääd doos som passerar:

Idag var det nog mest flytande krejer..

Dom som jobbar på shitstreet får ett toklass med sprutor varje år, dom är aldrig sjuka!

--

Dom har ont om folk idag, jag får flänga än hit, än dit för att hinna spola alla toaletter, hänga koppel, kolla gaveldörrar och starta ATC på en mängd tåg.. Till slut är jag så hungrig att jag håller på att krevera, passande nog får jag då gå och äta lunch middag. Kvällen fortskrider i samma tempo fast nu har jag ett annat problem, jag behöver göra pappersarbete, besöka tryckeriet osv.. Det är självklart då som konsekvenserna av dagens kontaktledningsras börjar kännas i depån med tåg som plötsligt står lite överallt på Cst. Jag kastar mig i en taxi samtidigt som jag försöker skrapa fram ett lämpligt tågnummer för det tåget jag skulle köra ut till Hgl. Jag meddelar tågledaren numret på min favoritskrivare på Cst, ber honom skicka min körplan dit medans jag skiter stopp i toan pudrar näsan. Är det bara jag som tycker att dom där nya snålspolande toaletterna är på tok för klena för en rejält manlig näs-pudring? Hmm igen..  

Kommer till slut upp till plastkontrollen igen för att få konstaterat att mina tjänster inte längre behövs. På min väg hemåt passerar jag fikarummet där någon precis fått reda på något om någon urspårning! Jag utbrister något om dålig hörsel och smiter ut bakvägen.. pust..

Har däremot hört något om Gävle imorgon, hmm..

Av storm - 4 december 2009 13:45

Det är fredag, det är kväll och jag är på jobbet. Det är dags för "multen" till Götet!   

 

Tåget är fullbokat vilket innebär att runt sexhundra personer nu sitter i andlös spänning och inväntar genomtändningen avgången! Antagligen är det ännu fler ombord..

Pratar lite med min Avgångssignalerare, hon frågar lite skämtsamt om jag har planerat nån kontaktledningskatastrof eller nån smaskens älgpåkörning. Jag svarar att inget av dessa står på menyn, dock så blir det kanske några modulfrånslag..

--

I jämnhöjd med flempan knackar allvaret på med ett gäng olika styrfel på nät och maskinströmriktare, dock gick brytaren att få i med samtliga moduler igen.. pust..

I södertälje passar alla som klev på i fel tågsätt att springa fram och tillbaka mellan enheterna, tror tillåmed att nån försökte kliva in i min bakre drivenhet, med dåligt resultat.

Jag bromsar in mot Katrineholm, ska stanna där. Är tidig och får initiellt rött i infarten..

 

Tänkte göra ett eco-friendly stopp och börjar bromsa tidigt med enbart elbromsen. Dock får jag fel på körkontrollern (enligt FIS) och får raskt tänka om mit retarderande för att inte svischa förbi hela klabbet, jaja.. Vad är väl en elbroms i en X2:a, den kan ju vara väldigt väldigt fungerande och bra och alldeles alldeles.. paj!?

Jag är dock rejält tidig in i K vilket ger alla påstigande chansen att försena mig ordentligt, vilket dom gör.. Jag är fyra-fem sen från K..

Vid Högsjö får jag köra högerspår för att passera ett loktåg som, enligt fjärren, haft en smaskens älgpåkörning. Med all the trimmings..

Här nånstansch börjar FIS:en klaga på att min bromskontroller är knas?! Jag testar att trycka upp HL-trycket en liten bit och sedan utjämna för att få bromsreglaget att hamna "i rätt läge".. vilket fungerar(?)!


Dagens första suicida däggdjur uppenbarar sig i Slättetrakten. Dock ångrar sig den lilla kaninen och skuttar istället i diket.

Strax efter Falköping hostar tåget till, sätter en modul i halsen och den gula lampan börjar blinka, ilsket. Får även andra fel såsom nån överström på tågvärmen och nån Motorströmsreglering.. (?)

Då har nedräkningen påbörjats, tre moduler kvar, ungefär halva sträckan körd..  

Jag rapporterar alla uppkomna fel till driften, grämer mig lite över den korta rast som jag skulle haft i Götet nu blir ännu kortare..

I Alingsås är jag dock bara tre minuter sen!?

Lyckas pricka en pendeltågslucka med precision och ankommer G tre minuter innan tidtabellen dikterat!!

Jag kliver bak för att kontrollera styrkorten och lite andra motorskydd, går till mitten av tåget. Multar isär ettan från femman, sätter dit koppelstag och pungskydd enligt konstens flesta regler samt startar upp båda enheterna. Eftersom det är femman som har dribblat bort en modul så hjälper jag den att hitta den medels en nårsk resätt!! (www.dra-ur-sladden.nu)

När allt var sagt (till driften) och gjort (pungskydden, ja..) fick jag ändå en knapp timmes lugn o ro i bistron på 2005 för att tjõta lite med ombordarna och grotta i mig min gråttlåda..

--

När jag lämnar Götet (ja, jag har kommit ihåg lilla lådan på plattformen) så gör jag det precis i tid och med en person som springer bredvid tåget på plattformen!

Tips: Gör inte det, jag som förare blir lite osäker på att personen ifråga kanske har fastnat med nån sorts väska/bondage-grej alt. ballen i en av dörrarna!

Hursom, denna person är ett par sekunder ifrån att (jag) försätta tåget i en ordentlig inbromsning mod. Mg! Jag använder tyfonen (mitt i götet) och han avbryter sin joggingtur samt viker in mot plattformens mitt så jag kan konstatera att han inte alls satt fast nånstans(?)

Jag blir sjukt grön i TFör-listorna ganska tidigt in på resan österut och får genomlida en röd signal i Bryngenäs en kort stund så pendeljanne kan kasta sig i sida.

I Herrljunga får jag ensån där kul tre-enighet i och med att någon annan lokförare råkar trycka in nödsamtalsknappen på sin gummianka samtidigt som jag ankommer en nollsektion och även en hastighetsnedsättning (som jag därför måste bromsa inför med luftbromsen).

Skönt med en tinnitushög-cerebral-pares-telefon-signal samtidigt som det piper om huvudbrytaren och ATC! Samtidigt!

I övrigt verkar X2-damen vara ganska nöjd och lugn så vi fortsätter i tystnad.

Ända till Järna då fjärren ringer för att gnälla om ett alldeles för högt upptryck på strömavtagaren. Jag får även hot om en ny sth om jag inte grejar en ny patograf. hmm..

Jag meddelar fjärren att jag byter strömavtagare, jag kan göra detta medan jag rullar men måste dock ned till hundratjugo först.

Jag saktar in mot Söö, byter strömavtagare, ringer fjärren och bromsar sedan ned mot plattformen. Tror jag är ungefär snortidig till Söö men eftersom vi inte har några påstigande så rullar vi genast vidare mot Cst.

Är fyra tidig in på Cst, det D-raka paret som druckit upp allt vin från bistron rumlar av, är glada!

          

Träffar på en kollega i en annan X2:a från Malmö (Linköping) vid spår arton, han är också rätt trött o glad att få komma hem.

Min dag är dock inte slut ännu, jag stannar vid E-gruppen (heter den så?) för lite av-fournering och sedan vid bajset för lite tömning. Stannar inne i hallen, spår fjorton, för en strömavtagar-frånskiljning eftersom detta tågsätt minsann ska åka om alldeles för kort tid igen..

Först vrider man om luftkiken för aktuell strömavtagare..

Sedan frånskiljer man den via denna krej:

Dessutom är dom uppmärkta med alternerande benämningar såsom A och B alt. "främre" och "bakre" så jag, trött som jag var, tog ned båda pantografer och skickade ur brytaren för att inte (trött som jag var) råka orsaka en farlig och ganska dyr elbrand/explosion mitt i hallen klockan snorsent.. Var heller inte sugen på att äta 17Kv vid den tiden..

Hem.. Dags att köpa glögg, tror jag!

Av storm - 2 december 2009 20:19

På papperet så dagen spännande ut, alt. tråkig beroende på vem som tittade. Eftersom jag blev bannad från samtliga intranät och datatjänster efter mina försök att ändra lösenord häromdan så kunde jag inte ens titta på nåt papper! Det tog mig fem minuter att försöka få min telefon att ringa helpdesk för att sedan spendera ytterligare tio att försöka övertyga deras telefonsvarare att inte koppla ned samtalet direkt! Fick till slut ge mig och hotade telefonen till livet om den inte kopplade mig till fordonsledningen. Vilket den, något motvilligt, gjorde. Efter ytterligare fem fantastiska minuter i ännu en telefonkö med totally-f***ing-postal-väntmusik så svarade en person. Jag håller nu på att missa min passresa till Västerås. Jag ber personen att, på nåt magiskt sätt, få den skrivaren som befinner sig närmast mig att spotta ut en körplan. Lite schnabbt sådär.. Det gör han, det gör den och jag kvickar mig ned till det loktåg som nu ska avgå från spår fem.. Tur att jag slapp stressa, liksom..

Samåker med en kollega ned till "korvis" och denna dam:

 

Liten, pigg och nätt!

Vi växlar ut mot soluppgången, har fått två glada lirare med mig och tonvis med oscilloskop, styrkort, verktyg and a machine that goes 'bing' ! Och en kaffetermos, förstås!   

Fjärren öppnar stark med att ge mig en moment blankett 22 om nåt balisfel som skulle hända i Lundby. Vilket mycket riktigt hände också!

Men dra åt helvete vilket ös en driv+manövervagn presterar! Finns ingen X60 på denna sidan polcirkeln (ellar ens på andra sidan) som kan köra om denna kombination!

Sedan hamnade vi mitt i ett pendeltågstim och fick vackert dra ned på farten in mot Stockholm..  

Efter det där balisfelet hände det nåt med ATC.. plötsligt får ATC interna "R"-fel lite titt som tätt med åttioövervakning.. Vi ska ju testa lite styrkort på modul 2 i fart, detta duger inte alls..

Solen har gått upp och det är ett gnistrande fantastiskt väder, kolla in Söö:

Vi rullar in i Kolke och sidotågspåret där för lite felsökning/swappanden av ATC-styrkort..

Efter en hel del strul så ger vi upp och förbereder oss på att vända i Katrineholm för att smyga tillbaka till Västerås alt. Hagalund och dumpa skrotet på Euromaint.. Då hittar en av grabbarna grus en skruv lös (bokstavligt talat/skrivet/skruvat) i ett av styrkorten!   

Efter detta mår ATC finfint (hic. schkruven blev dragen) och vi vågar oss på att annulera våran annulering för att återuppta uppdraget att lyckas köra sönder ett styrkort(?)

Väl i Norrköping har våran nittiominutersrast krympit till en fyrtiominutersdito som jag spenderar största delen av i ett orderrum med en liten idiotisk svartsilvrig plastbit mot örat! Jag får tag på hjälpdisken som lyckas lösa upp datorgegget så jag kan få ut en stänk av körplanen som blivit ändrad. När jag väl är tillbaka på driven har jag hela fyra minuter och trettio sekunder på mig att äta min Max-hamburgare. två av dessa spenderar jag på ett toalettbesök, sedan åker vi norrut igen..


Katrineholm passeras, en rackarns dimma tornar upp sig samtidigt som "4H" plongar upp i ATC!

En rejält hård inbromsning krävs och jag är kanske tre km/h från att stå still framför plankorsningen! pust.. Sånt där är extra otäckt när man knappt ser flaska..

En modul kliver ur, givetvis inte den som dom övervakar med örtans kanaler, oscilloskop, stetoskop och andra kökskåp..

Resettar denna samtidigt som plankorsningen går i kontroll..

Sa jag att elbromsen är rackarns sparka-stjärt? Denna X2:a bromsar nu bra mycket hårdare med sin elbroms än mången X40 gör med "gamle-väs"-luftbroms.. Dock spelar sånt mindre roll när det slirar..

Vi kommer så småningom till Hallsberg. Här ska det åkas mot Västerås över Jädersbruk så vi svänger ned mot Kumla. Kommer fram till en döskalle som blinkar, nånstans i en driftsplats som heter Näset. Jag tittar lite längre fram och får sen en lastbil som backar rakt över korsningen! Applicerar en rätt stadig broms, återigen. Korsningen är i kontroll när jag ankommer, vafan var det där verkligen en backande lastbil! Mitt i korsningen? Hmm.. sa jag att det är dimma här också?

Står en stund i Örebro södra, vid en röd signal. En kvinna är på väg att kliva ombord men hindrar sig när det inte finns nån förstaklassvagn..

I Hovsta blir det mer dimma och en röd signal! Jag stannar vid signal Er21 ??

eh?

varsifan är jag nu då?

Börjar titta runt efter läskiga köttkrokar eller spöken som närsomhelst borde dyka upp eftersom jag, helt uppenbart, kört vilse!(?) Det är även otäcka översvämmade vägar á-la Deliverance här..   

Trodde inte det gick att.. äh glöm det förresten.. ringer åter fjärren som är tämligen förtegen..

Byter körände och blir genast utsedd till spärrvakt, tydligen!! "Välkomna ombord på spärrfärd Storm som ska ta oss tillbaka till Hovsta, trevlig resa!" -som jag ropar ut i mitt lilla tåg till grabbarna grus förtjusning!

Väl där så korkar jag igen samtliga tågväg(r)ar för diverse X61:or och loktåg en kort stund för att sedan dra iväg som ett skott mot Jädersbruk igen!

I Valskog var det dags för ytterligare en sån där rolig växelpassage. Om man svänger mot Kungsör så får man åttio i ATC. Detta plongade givetvis upp och jag lade på en fet broms för att banne mig inte bli inlurad på ytterligare ett snespår.. Dock får man även åttio i ATC när man ska mot Köping så jag hrrm lossade ut bromsen och fortsatte mot Köping, ja..

Men månen var iallafall full! Vänta nu, det är fullmåne idag!? figures..

Vi ankommer iallafall Vån till slut, en modul har återigen trillat ur och ett växlingsäventyr påbörjas, starring maj sälf änd the two boys gravel! Alla lika trötta.. När vi gjort fel två gånger tog en annan, lite piggare, lirare över och placerade damen på ett annat spår..

Rd:n frågade du?

 

Den höll på med böj-sträck på det lilla testspåret bredvid, åkte fram och tillbaka för att testa om det kunde åka fram och tillbaka samt stannade lite då och då för att testa om även detta gick.. Någon hade säkert kul..

Taxin till Västerås C tog ap-lång tid att infinna sig. jag var trött och stel som en pinne (bortsett från pinnen, då..)

Tror taxin även lyckades pricka samtliga rödljus mellan Vån och Våc, den var mao ap-sen även in till Västerås.. .. Dock lyckades jag precis pricka den X40 som stod ock blinkade gult med Stockholmskyltning på ett av plattformsspåren, jag var nu ap-trött.


Som slutkläm kan jag säga att, bortsett från fastskruvandet av ATC-kortet, inget vettigt blev gjort!   

Alla modulfrånslag skedde på "fel" modul och resterande fel var bara bonus.. Men det var en riktigt kul och totalt uttröttande dag! Här kommer några rock-bananer:   och mig, om en stund   

Av storm - 1 december 2009 16:14

Fan, jag är ledig idag igen. Är jag någonsin på jobbet? Jag har haft "skubben" (nån sorts dag-kommendering där man aldrig så noga vet vad som händer dagen efter) i ett år nu och min abetstid har nog överstigit vad den borde, så jag har ett par veckor "över" i min timbank.. (?)

Så fort det är en övertalighet så ringer dom och frågar om jag kan tänka mig en bärs på avbytarbänk.. Som jag sällan tackar nej till, det är ju trots allt jag som jobbat alla dessa övertimmar..

Höll på å bli en tredagarsledighet så här mitt på veckan om inte Bombardier hade behövt mina tjänster imorgon med ett sånt där raket-X2-tåg-testkörning!

Ska förbereda fin-kameran för lite nördbilder av en driv-manövervagn - testkörning!   (modulfrånslag-kontaktledningsriv-genomtändnings-nödbroms - skoj)

Kommer inte ihåg när jag senast körde 2017 men numret känns bekant(?)

Så håll koll vid Västerås med omnejd imorgon vid tidig lunchtid så kanske du får syn på en märklig X2:a (om det inte blir inställt..) Fan det enda som saknas är en bistrovagn så kaffecirkulationen kan hållas hyffsat blodfri! kan tillåmed nöja mig med en förstaklassvagn med ett par termosar. Eller skit i det, ge mig termosarna! Eller kanske en kastrull med bläck på kokplattan (förbannade K-maskiner)!

Ska nog försöka vara där lite tidigare så jag kan kolla om den där snygga Rd:n finns kvar.. 


Syns på linjen!   

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards