Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

En oförtruten hotelljakt!

Av storm - 17 februari 2010 23:45

Jönköping, det var länge sedan.. Sist var det väl det där helvetiska kvitteringsraseriet ja..  hu..   

River av ett varv till Uppsala först bara för att komma i rätt mood, en teaser liksom. Lite lagom tyfoneringar och utropstillrättavisningar på resenärer med bristfällig trafikantighet/självbevarelsedrift..

Dagens X2000 råkar vara en X40 och inte vilken som helst utan en som även har o-utbytta block på slirbromsarna = hundrasextio i Sth! Jahopp, där stack nattvilan, var min första tanke. Jag förmedlade även denna till personalplaneringen och fjärren så jag kunde få avnjuta några najs tågmöten på oväntade ställen.

Dom glada nyheterna fortsatte med en felaktig traktionsenhet som även försatte mig i slir-himlen tillsammans med alla X2:or som inte fått sina driv-dåjer svarvade samt är felvända.. hmm..

Själva körningen var dock inte att orda så mycket om, när man är van att blåsa tvåhundra är hundrasextio ganska tråkigt och förutsägbart på denna sträcka. Speciellt när man har X40:s hyffsade elbroms (två av tre Tm igång, som sagt). Blev lite impad över Lsg-killen som hade hand om serveringspirran, denna oförtrutenhet!

En halvtimme efter utsatt tid rullar jag in den på göm-spåret i Jö.. 

..och påbörjar min hotelljakt eftersom nån elaking har bytt hotell igen!  

 
 
Ingen bild

Bjarnulf

19 februari 2010 13:43

Ursäkta en yngling, men behöver ni inte koppla tågvärmen på X40. Hmmm. den kanske kan ställas på "danskspänning" likt Regina o gänget ?

 
Storm

Storm

20 februari 2010 10:52

Den ska kunna danskkopplas, vad jag vet. Inget som görs dock..

http://storm.bloggagratis.se

 
Der Fahrlehrer

Der Fahrlehrer

20 februari 2010 13:28

Sedär, tydligen lär man sig aldrig ute i Hgl; jag körde till Jö ToR må-tis denna vecka och gissa om den hade avstängd blockbroms? Fick köra hela vägen hem, eftersom avbytande kollega i Lp inte hade X40-utb och jag dessutom var braksen efter att ha väntat på möten i Forserum och Äng.

http://www.lokman.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards