Storm -En tankedump

Alla inlägg den 21 februari 2010

Av storm - 21 februari 2010 23:45

Dagens kaos arbetsdag börjar på Cst, sjukt många tåg är inställda och stora biljetthallen ser ut så här:


Det tåget jag skulle köra mot Malmö (Linköping) var sjukt försenad från Götet pga samtliga anledningar som finns utom älgpåkörning och kanske UFO/ubåt-överfall!

Tog emot typ den typ en komma fem timmar sent, jag och ombordarna filurar på om vi inte kunde vända kärran direkt på spår arton för att kanske kunna avgå i närheten av rätt datum. Dock finns ingen att nå på telefonen så jag kör till Nbt via Ke så jag inte ska irritera fjärren i onödan med egna initiativ..


Spännande att köra ned till Nbt när man knappt ser ut genom frontrutan pga nåt mellanting av svallis och snö. Ah, äntligen ett jobb där jag kan göra nån skillnad!


Ett tjugotal välriktade tjongar med växelkvasten och fronten är avisad, det kan vara riktigt farligt att låta sådan is sitta kvar på framsidan/utsidan av tåget. Tänk plattformspassage i tvåhundra, issjok lossnar osv.. Sen är det ju sjukt najs att kunna se nåt genom fönstret också!

Vi väntar på mat-trucken.. väntar.. Ingen finns att nå på deras telefon heller. Efter en stund kommer städkvinnorna ombord för att plockstäda tåget. Jag hälsar dom välkomna och undrar om dom glömt nåt eftersom dom gjorde städningen på spår arton redan. Dom informerar att två mat-truckar tydligen har krockat nere i tunneln till Nbt och deras lilla truck kan inte komma förbi, dom vill åka med mig till Cst.

Beslutet taget, skit i maten, vi rullar mot Cst och avgår strax därefter mot Lp och M. Två timmars försening!

I Stockholm södra börjar FISen producera felkoder såsom ett bälgbrott på vagn ett och igensatta ventilatorfilter på driven bland annat. X2:an har s.k luftfjädring, ett bildäck som ligger mellan boggiet och korgen. Enkelt uttryckt. Dessa kan få punka precis som ett vanligt däck, när detta händer går komforten från riktigt najs till spya-på-väggen direkt.. Känns bra att sånt oftast verkar hända i förstaklass alt bistrovagnen där det brukar serveras mat..

På plussidan så blir jag inte så mycket mer försenad än så till Linköping, jag blir avlöst och tar plats i rastlokalen. Innan jag klev av tåget kollade jag var det tåg som jag skulle köra tillbaka till Cst befinner sig. Eftersom jag inte får fram nånting där så kollade jag det vändande tågnumret till Malmö. Det tåget hade precis ankommit Malmö.. ja..haa.. oj..

Klockan noll två femtio sitter jag i fem-femtio och glor på huvuddvärgen ett-tre-noll vid plattformskanten i Lp, den är ställd i rött pga växelfel. Fem över tre har banverket hittat och skrapat fram växeln, jag får åka iväg.

Tåget rör sig nu inte en millimeter trots rätt saftigt pådrag!

Frusit fast, check! Lägger i backen och lyckas lossna litegrann för att raskt klippa till med fram-pådrag för att inte frysa fast återigen. Metoden lyckas och vi är på väg norrut. Möter ett koppel godståg som knuffas för att komma igenom Lp. Klockan är ju en bra bit in på godstågstimman.

Jag får förskräckliga värden på mina bromsprov så jag blir tvingad att sätta ned min Sth och meddela fjärren detta. Jag som inte var så värst försenad redan.. säkerheten först, som alltid dock!

I Norrköping får jag återigen göra start-stopp tekniken för att komma iväg, oj vad det knarrade om den välpackade snön under plogen!

Inte nog med min nedsatta Sth, tåget har dåligt grepp om rälen och har problem att tillåmed uppnå denna hastighet. Jag ankommer till slut Cst, typ fem timmar efter tidtabell! Jaja, det är iallafall samma dygn.. eller, mja det var det ju inte heller..  Men vi kom fram!

Ombordarna kontrollerar att tåget är tomt samt kliver av, jag får gröna signaler från fjärren samtidigt som merparten av mina dörrar ger upp inför min avgång mot Nbt och Hgl! Ringer fjärren och tackar för den fina gröna signalen och ber henne ta tillbaka den eftersom jag nu ska ha ett härligt dörr-rally som kan ta precis hur lång tid som helst..

Det tog ganska lång tid, mest för att jag var tröttare än en sengångar-zombie som knaprat ett familjepack diazepam. När jag kommer fram till hytten igen har jag ett missat samtal på mobiSIR:en och min utfartssignal är återigen ställd i kör(?) som precis när jag sätter mig ner går i stopp igen!(?)

Ringer fjärren, hon är lite sur över att någon begärt tågväg upprepade gånger från mitt tbfh-skåp. Undrar om jag hade nåt med det att göra. Nog för att det skulle vara ett ganska barnsligt skoj att driva med runda huset på så var det tillåmed lite för glocalnet även för mig.. Såg jag inte en ung man som sprang runt på plattformen när jag klev ut för att tjånga till ett fotsteg? Haha, prank-tbfh-buttonpresser, vilket roligt och vuxet tidsfördriv klockan sex på morgonen!

Är sådär riktigt sur-trött när jag till sist släpper tåget strax efter vakuumanläggningen i Hgl till en jämnårig kollega, tror jag fräste lite då. Måste nog be om ursäkt för det.. Klockan närmar sig nu sju på morgonen, dygn två..

Hur var din Dolmio® -dag?

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards