Storm -En tankedump

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av storm - 7 mars 2010 19:00

Kliver ut från hotellet just-in-time för att kolla in målgången:

Sedan spenderar jag kanske en timme med ett seriöst krånglande lok på uppställningsspåret!     

Får till slut, efter en jävla massa knä-trollande, skrotet att lira.

Titta, jag får köra manövervagn.. eller nej förresten.. hmm:

Den är degraderad till vagn idag, ja..

Det hänger även ett antal hemliga vagnar i bakänden som vi krokar loss och bromsar fast innan vi drar ut till spår ett.

Vi lämnar Mora tjugo-nånting försenad, folk är dock glada (trötta) ändå. Tack vare en kvick och vaken ombordare har vi en ambulerande kaffevagn i tåget. Den blev dock stationär ganska omedelbart pga folkmängden ombord, tur då att manövervagnen hade goda bi-ytor. Bra för mig eftersom detta gav mig en egen ingång till kaffetermosen, bra där!   

Min kvicka och vakna ombordare (ett solitt etablerat faktum nu) stänger dörrar med en panasch sällan sedd tidigare på denna sträcka. Vi är endast tio sena in i Blg, jag är nu inne på min tredje mugg svart.

Alla driftplatser som har fungerande dubbelspår sker det tågmöten på, förseningen ökar återigen, dammitt!! I Hedemora är förseningen åter satt till dryga tjugo minuter. Rullade förbi platsen för min älgkrock i fredags. Damn, vilken älg-splosion!! Geez.. Förstår varför det var älg överallt efter den, tror det inte fanns en bit större än ett block bajssorbet nånstans..

Nu händer nåt märkligt, alla tågmöten tar slut och vi får endast fasta, fina gröna signaler ända till Uppsala! Jag rullar in i U för tidigt! Får titta på tidtabellen både tre och fem gånger för att fatta..

Gör ett skönt brittiskt utrop inför stoppet i Arlanda, stannar precis på sekunden i tdt!

Får köra om en stackars dubbeldäckare med sth 120 som står o skäms på plattformen bredvid.

En person på plattformen frågar om det går att göra en Böörrnaut med ett lok om man inte har vagnar kopplade, jag svarar att det är svårt att låta bli..   

Vi ankommer Cst kanske två minuter innan tidtabellen medger (jag skiter i vad TFör säger), jag gör ett utrop där jag beklagar detta, lovar att det inte ska upprepas men önskar alla resenärer en fortsatt trevlig kväll ändå..

Av storm - 7 mars 2010 02:51

nej, jag vill inte ha nån satans titel på inläggshelvetet! ?Jag. Kan. Inte. Sova. ?Är på le' hotel de wasalopp. Hotellet är fullsatt, det är tystare här än i kön till klagomål-för-obekväma-plåtbritsar på bårhuset. Önskar att jag smashat huvudet HÅRDARE i dörren.. (prequel till detta kommer, jag måste lyckas bli medvetslös en stund först) ? Här är en tågbild:

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards