Storm -En tankedump

Alla inlägg under mars 2010

Av storm - 17 mars 2010 08:30

Vaknade och kände mig mer utvilad än jag förtjänade (?) .

Tog mig ned till stationen och nattåg nummer två. Framför alla Wagon Lit och dylikt har dom spänt fast Rc1409! Fan, jag som gick ganska hårt åt den sist! Hoppas det inte ligger en bajs/blodsmetad slang och regnrock i nån av hytterna, hoppas hoppas.

Loket var reparerat, rengjort och redo! Jag kände mig fortfarande kass över gårdagens fallerade lokmanskap, tog sedemera och vred hastighetsreferensen ur vägen! (min inre röst säger nåt i stil med: "Luke, you switched off your targeting computer. What's wrong?" jag svarar den: "Nothing. I'm all right."). Jag ska köra som en kung hem(Jedi mindtrick?)! PunGt! Behöver inga hjälpmedel! [insert your favorite macho sound here]

 

Övervakar tågets framfart minutiöst med kontinuerliga minimala korrigeringar (oj, nu tog alla svåra ord slut, tror jag) för att knäcka min egen utmaning.

I Söö gör jag ett så schmooothz stopp mha bromstrycksvakt (jo man kan använda den till det) och uppförsbacken att ingen kliver av, inte ens ombordarna. Tror nog samtliga ombord har somnat   (sedan att det framkom att ingen skulle av där hör inte hit!)

Ankommer Cst precis på pricken enligt tidtabell (tror TFör anger det som -1, men alla vet hur mycket den gillar röda siffror)!

Det värsta med att ankomma precist med nattåget är den långa väckningstid som man då måste utstå. Ytterligare en timmes sittande när man är som tröttast.

Nere i Hagalund håller Shredder på att göra s.k uppföljning på en av hans adepter, det går riktigt smidigt. Jag spårade inte ur eller rev med mig portarna som krånglade vid spår tretton. Sjysst!

Denna dag känns lite som en revansch för igår.. ledig imorgon, fan vad jag ska sova.. eller inte, ja..

Av storm - 16 mars 2010 20:45

Dags för en kortnatt i Linköping igen, länge sedan nu.. eller pja..

Tog mig ned till spår tre för ett kvickt varv på Uppsala först.

En resenär frågade mig vad det kostar att åka till Uppsala, plötsligt känner man sig sådär riktigt brajt. Jag har ingen aning! Tur att mina ombordare materialiserade sig sekunden efteråt för att besvara frågan. Hmm.. ett visst utbildningsbehov upenbarade sig. Måste ha imponerat stort på mina medarbetare.

Tio vagnars sms med lika delar block som skivbromsat, intressant..

Vid stoppet i Märsta får jag ingen avgång, strax därefter ringer telefonen för att meddela en tjyvåkare. Jag gör ett utrop om detta varpå personen kliver av, efter att ha hotat mina ombordare på olika vis. Mycket trevligt, ja. Håller koll på denne i backspegeln medan jag rullar norrut. Pratar lite med ombordarna via neumann-mesa-telefonin, hon tycker jag låter mer som en ombordare än en lokförare när jag gör mina utrop. Jag tar detta som en komplimang.

Jag har problem på tillbakavägen att dosera bromsen korrekt vilket översätts till fula ryckiga stopp varav ett som ombordarna tillåmed klagade på. Ajaj.. Det var visst dags att skärpa sig, tror jag.. Att det kan vara så olika känsla i nåt som ser identiskt ut!?


Dagens andra rond börjar i Hagalund där min X40 står och väntar. Jag kommer fram till den första gröna signalen där jag måste stanna för att hastighetsmätaren plötsligt dör! (?) En hög andra fel snurrar runt lite i DDU:n och spökar.

Ringer lite samtal, gör en batterikontaktorresett samt en omstart av hjälpkraften. Skulle vara skönt att göra en rysk vinter bensin-resett istället.. hmm.

Plötsligt är alla fel borta/trasiga/försvunna! (?) Hela DDU:n lyser tamefan grönt!

Känns nu som att man har dålig-HVAC-hallisar, typ. Jag rullar ned till Cst.

Denna brödrost har fått sina blockbromsar bortblockade (jävla gremlins) vilket betyder en nedsatt Sth.. suck, varför sätter man in just en sån individ på ett jobb med normalt alldeles för kort nattvila?

I Norrköping var det dags för en närkontakt av bomkrypande graden vid min infar(k)t till plattformen. Bromsade hårt ifall det var flera spekulanter samt signalerade "tåg kommer" ett flertal gånger under övergångspassagen.. Vill inte köra på nån lirare med hörlurar och svart dunjacka idag! Inte imorgon heller.. Typ inte alls faktiskt. Gjorde ett utrop om detta där jag menade på att förbudet att krypa under en nedfälld bom inte har nåt att göra med att man kan bli skitig eller blöt eller så. Man blir bara överkörd och dör, varken mer eller mindre.

Ankom Lp med en hyffsad försening, meddelade förvirringen detta och parkade på ett lämpligt tomt spår. Traskade till hotellet, kände min ganska besegrad av denna dag.. Undra om man får nån sömn.

Av storm - 15 mars 2010 16:50

tågvändare? mycket ska man få göra innan armarna ramlar av.. det är ett skyddstopp lagd på att vända tåg i Ke pga snö/is. sätter man då en chimpans i vardera änden behöver ingen riskera att dra omkull i snön.. sitter och tittar ut mot plattformarna i Karlberg i väntan på avfärden mot Nbt.

Håller på att somna..

"helgen då?" Jo, man var visst ledig. Såg till att vara utsocknes.

Imorgon blir det Uppsala och sedan 293 till Linköping. På natten morgonen ska jag sedan köra just nattåget tillbaka, som av en slump..

Av storm - 11 mars 2010 19:45

Har spenderat två dagar med fackliga uppdrag. För att göra detta lite mer spännande så passade jag på att gå cold turkey angående kaffet. Det är först när man försöker sparka ett missbruk en vana som man inser hur fast man är..

Denna dag skulle varit en överliggning i Göteborg. I och med den minskade trafiken så sitter jag av tiden som reservist uppe på Cst istället.. imorgon blir det samma sak.. Suck.. Kan i och för sig inte försöra så mycket här på kontoret.

Det har dock gett mig lite lid att bekanta mig med min nya gizmo: Nokia N900!

sjuukt bra mobil!

Av storm - 8 mars 2010 11:14

Ledig idag, känns inte som jag hinner med nånting nuförtiden! Jag har redigerat in de tre sista dagarnas äventyr precis. Uppdaterat mina Begrepp. Nu ska jag försöka dricka min kroppsvikt i kaffe samtidigt som jag skriver lite skyddsombudsgrejer, i mellanperioden ska det även städas hemma.. Och där står sängen, ja.. suck.

Av storm - 7 mars 2010 19:00

Kliver ut från hotellet just-in-time för att kolla in målgången:

Sedan spenderar jag kanske en timme med ett seriöst krånglande lok på uppställningsspåret!     

Får till slut, efter en jävla massa knä-trollande, skrotet att lira.

Titta, jag får köra manövervagn.. eller nej förresten.. hmm:

Den är degraderad till vagn idag, ja..

Det hänger även ett antal hemliga vagnar i bakänden som vi krokar loss och bromsar fast innan vi drar ut till spår ett.

Vi lämnar Mora tjugo-nånting försenad, folk är dock glada (trötta) ändå. Tack vare en kvick och vaken ombordare har vi en ambulerande kaffevagn i tåget. Den blev dock stationär ganska omedelbart pga folkmängden ombord, tur då att manövervagnen hade goda bi-ytor. Bra för mig eftersom detta gav mig en egen ingång till kaffetermosen, bra där!   

Min kvicka och vakna ombordare (ett solitt etablerat faktum nu) stänger dörrar med en panasch sällan sedd tidigare på denna sträcka. Vi är endast tio sena in i Blg, jag är nu inne på min tredje mugg svart.

Alla driftplatser som har fungerande dubbelspår sker det tågmöten på, förseningen ökar återigen, dammitt!! I Hedemora är förseningen åter satt till dryga tjugo minuter. Rullade förbi platsen för min älgkrock i fredags. Damn, vilken älg-splosion!! Geez.. Förstår varför det var älg överallt efter den, tror det inte fanns en bit större än ett block bajssorbet nånstans..

Nu händer nåt märkligt, alla tågmöten tar slut och vi får endast fasta, fina gröna signaler ända till Uppsala! Jag rullar in i U för tidigt! Får titta på tidtabellen både tre och fem gånger för att fatta..

Gör ett skönt brittiskt utrop inför stoppet i Arlanda, stannar precis på sekunden i tdt!

Får köra om en stackars dubbeldäckare med sth 120 som står o skäms på plattformen bredvid.

En person på plattformen frågar om det går att göra en Böörrnaut med ett lok om man inte har vagnar kopplade, jag svarar att det är svårt att låta bli..   

Vi ankommer Cst kanske två minuter innan tidtabellen medger (jag skiter i vad TFör säger), jag gör ett utrop där jag beklagar detta, lovar att det inte ska upprepas men önskar alla resenärer en fortsatt trevlig kväll ändå..

Av storm - 7 mars 2010 02:51

nej, jag vill inte ha nån satans titel på inläggshelvetet! ?Jag. Kan. Inte. Sova. ?Är på le' hotel de wasalopp. Hotellet är fullsatt, det är tystare här än i kön till klagomål-för-obekväma-plåtbritsar på bårhuset. Önskar att jag smashat huvudet HÅRDARE i dörren.. (prequel till detta kommer, jag måste lyckas bli medvetslös en stund först) ? Här är en tågbild:

Av storm - 6 mars 2010 20:00

Då var det dags för mitt alldeles egna Wasalopp till Mora. Jag startade dock från Cst med lite passresa eftersom min nattvila spruckit pga gårdagens smaskiga älgpåkörning. Vi blev sena upp, inte mycket men tillräckligt för att bli sen från Mora igen (jag såg till att ombordarna faktiskt tog sin rast, dom hade en låång dag framför sig)..

Fantastiskt vackert i Rättvik, som alltid:

Kanske ska flytta dit..

Kliver av i Blg, åker sedan tillbaka till Mora och Kung Gösta.

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards