Storm -En tankedump

Alla inlägg under juni 2010

Av storm - 17 juni 2010 12:00

Tar plats i "pysloket", 1388, för färd mot Dalarna. Nån nysventil har fått snuva och ger en lång visslande avfuktningspuls ut från lufttorken, det tillfälliga övertrycket blir stundoms så stort att vatten därifrån läcker ut på golvet i maskinrummet. Loket har även vissa problem med sina filtervillkor. Nänstans i Brunna dyker jag även på ett balisfel som jag skulle ha ringt in om inte telefonen hade vägrat. Den gav mig en märklig felkod och mest tutade lite sporadiskt. En S.F.D, junior chapter, mötte upp strax efter AvKy för en intim stund med min vänsterplog (inte ens en Magnus Uggla-kort stund). Inga skador uppkom om man bortser från ett rätt defunkt rådjur..

När jag lämnar Hedemora ser jag i backspegeln hur nån sorts avstigning sker ur tåget!(?) Tyfon, Tömma (HL) och Trippa ut på plattformen blir mina tre åtgärdet. Trippandet terminerar i en utskällning av rang av de två medelålders backpackers (ryggsäcksmodellen alltså! ..antar jag..) som nu stod som lätt trotsiga fågelholkar och lyssnade på denna lokförare som avslutade med viljan om att få behålla sina resenärer "glada och levande"..

Sen kom funderingen hur fan dom fick upp dörren utan att ha nödöppnat den!? Hmm.

Skönt med en lugn dag..    drog till Mora simhall för lite sovträning, därefter till min lokala droghandel för en fix i form av små plastbitar i varierande färg (?)

Av storm - 13 juni 2010 23:45

Vissa arbetsdagar har ju rätt skön längd, kan man säga.. Denna dag skulle det spenderas (och presteras) från klockslagen 10:01 till 23:19! Viktigt det där med en minut över tio och du får absolut inte ta bort nian i slutet (den bästa biten, när antagligen arbetsdagen men definitivt -tagaren är helslut).  [/gnäll]


X40 nummer 28 ville till Gävle. Denna hade en och en halv A4 med trasigheter, bland annat en trasig övre frontruta efter fågelkollision. Fan, jag har smackat fåglar av en mängd storlekar och sorter men aldrig så en frontmonterad ruta spricker! Vad kan det ha varit? Hackspett? Nån satans granitgås ffs! Det kändes däremot mindre bra att en harakiripippi kan ta sig igenom (nästan) en framruta sådär. sen att sifo-listan (fordons hänt-i-vecken -skvaller bladet no 1) säger "bytes vid tillfälle" ? Nonchalant någon(?) mummelmummelgnällmummelskyddstoppmummelmummelgruff

--

En traktionsgrupp var avstängd(?) vilket innebar sämre ..pja.. traktion tex och en ökad timiditet på elbromsen. Fram till Gävle kom den ändå, på utsatt tid. Växlade ned till uppställningsbangården Maxim för en ihopmultning med enhet 04 som stod där och väntade. Jag ville inte ha den trasiga frontrutan antingen längst bak eller längst fram i slutresultat-multade tågsättet så jag parkade trean bredvid tvåan som redan stod där, sedan begärde jag nytt starttillstånd för växling av tvåan till trean, för att då lyckas placera den trasiga rutan i mitten av tåget (nåja..).

 Jag missade nästan en felaktigt lagd växel och motionerade Mg för att slippa en växelklots-chuckin' värdigt den väldige Ricky Brusch med tillhörande snordyr uppkörning och ev. urspårning (när vi pratar X40 är det mesta omöjligt..) 

Noll-fyran hade för övrigt fått en massa färgkladd på utsidan, som jag stod en stund och tejpade sån där sexig gul tejp ovanpå innan jag gjorde stan under den halvtimmen som nu återstod av min rast.

När jag åtekommer befinner sig detta dieselröksosande ekipage på spåret bredvid:

Dom såg så upptagna ut med sin mini-rundgång så jag lät bli att störa..

Rullar ut till plattform, möter upp ombordarna (samma team som uppfärden) och rullar söderut. Dessa ringer fram ganska direkt för att ondgöra sig angående en seriös fail på en av toaletterna plus den klottrade vagnsidan. Toalettbesvären uttryckte sig som en return-to-sender (adress unknown) när det spolades med följden att det luktade gaska saftigt i hela vagnsdelen. Nånstans här pajar Wheel-slip-and-slide - datorn i mellanvagnen (Z3)! Följden av detta blir dels en nedsatt Sth pga Mg-bromsen nu kanske inte fungerar på mellanvagnsboggiet, dels problem med fastbromsningsskydden och p-bromsen. Sedan kan även dörrarna börja spöka(buuhuu) så dessa måste kontrolleras extra noga alt. stängas av(?)

Jag satte mig i telefonkön till driftstöd (du är först i kön) för att felanmäla samt begära ut en annan enhet från Hagalund. En levande legend svarade i telefonen och satte igång att försöka gräva fram ersättande vagnar samt felåtgärder. Jag drog ut ett sånt där lustigt felkvitto från DDU:n

Spännande var ordet, ja..

När jag närmar mig Knivsta så ringer fjärren vid den exakt samma tidpunkten som hela hytten börjar låta "BIUUuutBIUUuutBIUUuut!"!? Jag svarar "hej BIUUuut fjärren BIUUuut, kan du BIUUuut vänta lite BIUUuut?"

DDU:n låtsas som inkentinken och behåller sin plats i kön skärmsläckaren på (?) WTF?

Väcker DDU:n och får klicka (kladda alt. hamra) mig fram till att ett brandlarm precis utlösts i den bakre enheten! Bromsar ned, anropar ombordarna samt försöker få tyst på det tankedomnande brölet. just det ja. fjärren! "tåget BIUUuut som precis BIUUuut passerade knivsta BIUUuut rapporterade om BIUUuut folk i spårområdet! BIUUuut!". Jag svarade " Ja, BIUUuut då bromsar BIUUuut jag väl lite BIUUuut till då, BIUUuut jag ringer om BIUUuut jag upptäcker nåt!". Visst ringde jag till fjärren igen men inte angående spårspring utan om att jag skulle stå en stund vid plattformen för kontroll av brandlarmet.

--

Slutstationen för den bakre enheten (tur som fan att jag ninjaväxlade runt mina X40 i Gävle!) blev Cst och ingen mindre än våran ordförande stod för isärmultningen som blev blixtrande snabb. När han såg att det var jag som återigen stod för dagens debakel så flinades det. vitt o brett. Jag försökte mig på en resett av mellanvagnens Wsp-dator, sedan gav jag resten av trean en total norsk dito (dra utt dennehaer sladdn) för att kanske minska något på dom orange och röda ikonernas övertag i DDU:n.

Tåget skulle nu gå mot Linköping via Nyköping (najs) och det verkade som om dom gröna ikonerna hade ett minimalt överläge..

Fan, vi blev bara en kvart sena från Cst trots allt? Märkligt..

I Vagnhärad har dom röda och orange lamporna lyckats fått till en ratio på 3:1 samt dränkt DDU:n i dito ikoner så jag går runt med det lustiga kassakvittot och stänger av dörrar och annat oknytt en stund. Tror jag ankom Nr och min avlösning med endast tjugo minuters försening, resenärerna var dock inte direkt imponerade..

Denna rast gick jag till en riktig och tämligen maxad hamburgerkedja!  Varför har ingen förut haft bäärnääs i en hamburgare? sjuukt smaskens! (Jo jag fick en tillräckligt lång lagstadgad rast)

--

Nästa fantastiska äventyr påbörjades på plattformen vid spår sju, jag står och tittar på agent starlings namne som just idag är kopplad till karamellfärgade klappdörrsvagnar och som även avgår vid tidpunkten då mitt tåg borde gjort det..hmm..

Mitt tåg kommer in direkt efter. Det är ett sjuvagnars smståg som kommer från Hm(inte varuhuset). Föraren som skuttar ur är sur och grymtar om nåt ve-o-lida - tåg som tydligen ska ha agerat bromskloss under större delen av färden (?  ) samt nåt om slöa och likgiltiga ombordare? Jag gör mina kontroller och sedan rullar vi därifrån. Riktigt najs med ett riktigt tåg, måste jag säga!

En ombordare ringer fram för att välkomna mig ombord och undrar om jag pratat med avlösande förare. Jag tackade och svarade att jag visst hade det samt att han var sur över nåt..(?) Nåt om Sweden Rock Festival nämdes och "fullsatt med minst femtio stående". Därav denna "slöhet och likgiltighet", ja.. fan det blir ju lika med typ femhundra pers det! Femhundra pers gånger kanske femtio kg blir ju för bövelen typ, jagvetinte, massor med vikt det(nej, jag är inte från Sundbyberg)! Bäst jag gör ett ordentligt och noggrant retardationsprov då!

Skönt att få ett tåg som fungerar, tänkte jag precis när FIS:en tände upp den gula lampan! "FILTER FRÅN MULTLOK" dök upp.. Äh! dit vi ska behöver vi inga filter, gräjjt skått! .. Va mycket man hinner se i hundrafemtio och med vertikala, stora och riktigt närbelägna frontrutor förresten!

[Stjärnhovisch]

Resterande resa gick scharrrmangt och ankomsten till Cst förlades på den gröna sidan i tidsbanken. Jag drog ned det tomma tåget till avfurneringen och hjälpte Lsg med cartografin [hörru, jag har elev idag och titta vad han gör HÖRRU VAD GÖR DU, VARFÖR KÖR DU DIT MED TRUCKEN. Ja sa ju... ]

Det främre loket ville i stall, jag parkerade och tog mig hem mha ma-bradda-from-anadda-madda som var snäll att hämta med rivolvon!

--

mañana=nolldag, efter det drar jag fram So-fanan för en batalj med kontorsstolarna..

--

[nån sorts edit]

I detta inlägget kan det finnas spår av irritation mot en viss fordonstyp, var god läs detta inlägg i ett välventilerat rum och ha ett glas vatten alt en morakniv i närheten.

[/nån sorts edit]



,J ag missade nästan en felaktigt lagd växel och motionerade Mg för att undvika en växelklots-chuckin' värdigt den store
Av storm - 12 juni 2010 13:00

Tåg 428 och enhet 41 står redan på spår sex när jag snubblar runt hörnet från hotellet.

Har sovit ganska ok trots bulimi-sejuoren under natten, fantastiskt. Halsen kändes som om jag helgjobbat som fluffer eller så, usch.

Hoppas manöverenheten har bättre gångegenskaper än driven hade igår bara..

Lämnar Go: ..

Stannar i Alingsås och Skövde, båda med gott om tid att sträcka på benen (?)..

Inte en röd signal så långt balisen kan se!? Inte ens Hallsbarg smäller upp den endaste grön-blinkningen!?

När jag passerar Flen börjar jag skruva ned min hastighet för att inte börja damma in i tågkännings-röda signaler..

Den sista biten innan Söö ligger jag tjugo under rådande Sth!

Ankommer Cst tio minuter för tidigt! Nästan lite skämmigt..

(då gjorde jag ändå DiLeva-knepet på ett tidigt stadium!)

Min avlösande förare kommer dock inte ned ens på den normala utsatta tiden utan tio minuter för sent ned till plattformen, så jag fick själv inte åtnjuta frukten av mitt körarbete..

Av storm - 11 juni 2010 23:00

Dags för en släng på götet igen.. Står och väntar på att köra en Uppsalapendel från spår tre, funderar på vars den kan vara.. Kollar på min körplan. Å, fan jag ska visst köra ned den själv från Hgl. Hoppsan..

Tåget ska till Eskilstuna efter det har besökt Uppsala, vilket innebar att man slapp vissa hundratrettioväxlar på vägen tillbaka till Cst. Fick lite beröm från min ombordare efter det utropet jag gjorde inför Arn, nåt om att kolla runt stolar och väskor så man inte glömmer att få med sig dessa. Sedan fick dom hemskt gärna lämna kvar stolarna. Och ha en trevlig (flyg)semester.

Eftersom jag gjorde en bombrepa förbi Kn och sedan undvek Mr så förflyttades dörryckandet till spår tio istället och mitt nästa jobb: direkttåg 405 mot Götet.

Blev konfys av det plötsliga dragkraftsbortfallet och de plötsliga gula lampan som började blinka.. eller kanske inte.. (händer på X2 när nån rycker i dörrarna)

På väg ut igenom Sst flimrar det oroväckande i ATC-panelen, ajaj..men jag vet råd:

[rätt årtionde i rätt fordon, basta]

Röd signal vid Nsj sätter stopp för framfarten, jag ropar ut nåt i stilen "Mina damer och herrar, nu kanske ni undrar varför direkttåg 405 plötsligt står still mitt ute i skogen? Skälet till detta är ett växelfel i Flen samt ett framförvarande tåg med tekniska problem. Vi ska alldeles strax köra riktigt riktigt fort igen."

Skälen var inte påhittade och hastigheten ökades inte till "riktigt riktigt fort" på ganska många "alldeles" desvärre..

"Sub-bus-speed Mr Zulu!" tänkte jag samtidigt som en medlem i skrotbussarnas riksförening aka Länstrafiken blåste förbi på vägen bredvid i nåt grönt elände med svarta pseudo-luft-fyllda korvar påklämda på hjulen.. usch..

Efter Flen släppte det något.

Efter Katrineholm hade jag kört om två andra X2:or redan! Dirrrekttåg FTW!

Sedan började trappsignaleringen trippa mig på nerven.. suck..

Flugbajset på rutan började tätna så jag försökte mig på en avskapning med torkarbladet. Resultatet av detta blev endast en bajs/blodfilm över hela framrutan samt en spolarslang som gick av som nu ligger och fladdrar över hela rutan istället. Vansinnigt irriterande! Jag slapp i och för sig irritera mig på fluggojset, ja..

Ganska precis en timme efter utsatt tid ankom vi götet.

Jag vet även vilket företag som, bortsett från ASEA, köpte en hög av dom där sjukt annoying pipen som bor bakom bromstrycksvaktsbrytaren (och under förarövervakningspedalen)!

Leverantören av koka-skiten-i-olja - maskinerna på BK!

Exakt samma tinnitus-höga jävla pip! Exakt samma!

--

Klockan ett-trettio på natten håller jag även med reklamen som dom kör om sina produkter "inget för känsliga". Jag håller mig även över muggen medans jag skickar upp dagens intag av kaffe, kaffe, kaffe och nån jävla hamburgare som ska vara sur o gnäller över sin jobbiga uppväxt samt irriterande gubbar med dålig tandhygien som ger en elstötar!

Av storm - 9 juni 2010 18:58

Chicologen drar ut i strid återigen, denna dag bestämmer jag mig för att vara tämligen anal med mina klargöringar. Gick ut bajshårt med avbrott endast för lite armhävningar då och då! Kände mig skitduktig tills jag skulle försöka fixa ett något tryckande problem:

Här har nån visst skitit rojale.. Bajsat stopp i en o annan stol har man väl lyckats med. Inte bajsat sönder nån (än)..

Sifolistan var rätt kul, tillåmed poetisk:

En klockren bortförklaring som inte är alltför lätt att vifta bort..

Nu när vi ändå är inne på ämnet, denna modell-lè-shitteur har jag inte sett förut:(?)

Fan va tråkigt jag har.. imorgon ska man vara ledig men dagen därpå är det ett göteborgsvarv med hotellvistelse på listan!

Av storm - 4 juni 2010 23:52

Dag två på Götetrippen, om jag inte var så satans trött så hade jag skrivit om den nu.. vg vänta tio timmar tack.. suck..


                        

[uppdatering]

Sovmorgon på Första Hotellet (som man ser när man snubblar ur tåget) samt kunglig frukost.

Tog mig en promenad för att titta på hjulet.

 

och lite båtar..

432 skulle rattas spakas eller vd man nu kallar det, framföras, mot Stockholm. Multade X2:or.

Dom fungerar, vad det verkar, trots en mängd gnäll som skramlar runt i FIS:en.

I Floby får jag besök av två medlemmar från något-större-men-dock-lika-platta-fåglars riksförbund. Dessa dammar in i plåten strax under vindrutetorkararmsfästena med en rejäl klafs. En stor bit ringduva sitter nu fast i torkarbladet, den andra duvan blev smal som en lättmjölk samtidigt som den letade sig över biträdesfönstret. Mina försök att veva bort duv-torson resulterade endast i en tvådimensionell ostbåge utförd i bajs o blod rakt över mitt synfält. Grejt stuff.

Strax innan Regumatorp ser jag nåt vitbrunt som till synes befinner sig mitt på spåret!

När jag kommer lite närmare ser jag att det är två sketstora kor och dom står o tjurar på spåret bredvid det jag just nu färdas på i hundraåttish! Hinner tuta på dom innan jag visslar förbi, jävligt närgånget! Såg även den tillskyndande bonden ta sig för pannan. Ringer kvickt fjärren som, vad jag antar, hann varna den andra multen som precis lämnat Skövde mot min position. Möter denna några sekunder senare, jorå dom hade saktat in rejält.. Shitt man, det där var en-och-en-halv meter från evakuering, det.. Och här sitter jag o gnäller över att jag precis fått en vinge (på torkarbladet)..

I skövde kliver jag ur för att, medelst växelkvast, pilla loss kadaverresterna från min torkararm. Funderar lite på vad som skulle ha kunnat hända om man prickat dom där bjässarna. Spårat ur? I hundraåttio? Ouch..

--

I Björnlunda får jag ett balisfel. Detta balisfel verkar ha öppnat dörren för allsköns fel på min ATC-utrustning och jag får nu genomlida en mängd irriterande gula blinkande lysdioder samt hårda åttioövervakningar.. suck..

Inget av det ovanstående spelade nån roll egentligen när jag rullade in på Cst, jag är precis på pricken i tid!!

Men vi lever väl i det digitala samhället idag, eller hur? 1=kommer fram, i tid. Perfekt. 0=hjälpfordon, evakuering, Fantastiskt..

--

Som belöning för mitt (faktiskt) lyckade Go: - varv tog jag även en sväng till Eskilstuna med några gråsuggor. Oj va länge sedan det här med svisch-kebaben,tornado-blåsten o plingplånget kändes då!? Vid ett tillfälle tror jag att jag kollektivt klämde samtliga biljettkontrollanter, ags:er och whatnot med dörrarna när jag råkade trycka på fel knapp.. ovanlig situation på en X40 ja..

Jag får nys om en olycka som ska ha hänt i Karlberg alt. Tomteboda och att det är tokstopp i hela trafiken norrut. Ajajaj.

Ryktet stämmer, vi kryper så sakteliga in till Cst och spår 17a där jag blir avlöst.. Det är tokfullt med folk och tåg överallt

Ujujuj, bäst å dunsta kvickt!

Helg.. (orkar inte ens tänka på vad den där "olyckan" kan ha handlat om)

Av storm - 3 juni 2010 22:45

En klassisk göteborgstripp! Med tillhörande Uppsala-appetizer! Denna hade tillomed en snutt med ett loktåg ned till Hgl som fördrink. Detta lok verkade ha kört igenom en flugvägg, rutorna var nästan helt gulsvartgeggigt oigenomträngliga för ljus. När jag testade vindrutetorkaren så sprutade det spolarvätska överallt, dock inget på vindrutan. Detta skedde en kort stund tills nåt pajade och pumpen började fylla förarhytten med Farsta-Centrum-luktande vätska istället.. Hmm..

Blev ståendes med detta samt den eviga frågan om cateringen ska komma eller ej, på E-gruppen en bra stund. När jag väl fått beskedet "EJ" så hade fjärren lite lämpligt lämnat bort spåren framför till ett A-skydd. Hmm.. En timme senare ställer jag av mitt nu frånkopplade (trasiga) grålok på ett lämpligt B-spår och avnjuter en ganska mycket kortare rast än förhoppad innan nästa tågjobb.

Nu står ett tiovagnars sms och väntar på spår trettiosex. Den står parkerad mitt i glykolanläggningen (södra loket) och jag får ta en omväg via maskinrummet för att överhuvud taget nå hytten. AC:n är avslagen,det är ett svartlok.. grejjt.. Svart må vara en fin gammal traditionell lokfärg men under en stekande sol i en mängd timmar är det inte så hott dock. Blev nästan svalare av att öppna dörrarna ut till maskinrummet, är det varmt i hytten!

ATC är även avslagen, trots att papperet säger annorlunda. Jag ringer platskontrollen och frågar om tåget verkligen är bromsprovat, dom kollar med berörd personal och kommer med ett jakande.. jahopp..

Gör mina kontroller och rullar sedan mot Cst.

Det norra loket hade en fint fungerande AC (även denna var dock avstängd) och färden till U gick smidigt och utan större (vanliga) incidenter.

Det södra loket var lika varmt fortfarande, trots fyrtio minuter med "hel ventilation" och fullt flås i AC:n, skit då! I me propparna, upp med div fönster o dörrar! (hålla i körplaner och sifo-listor)

--

Göteborgståget var non-stop varianten, 405.

Redan strax innan Söö ringer ombordaren fram för att ev. fiska fram ett stopp i Katrineholm eftersom hon hade en resenär ombord som missat att läsa plattformsskyltningen, informationstavlorna, sin biljett samt undvikit att höra plattformsutropen och de tre högtalarutropen som ombordaren själv gjorde innan avgången om att tåget dels inte stannar förrns i Götet och dels inte kommer i närheten av vare sig Malmö eller Kalmar!!

Jag sade vänligt men bestämt nej till att stanna nånstans innan G..

Kändes bra att blåsa rakt igenom Hellsbär, kändes wacky att blåsa rakt igenom Skövde..

Tror jag var en minut tidig in i Go: !!

Av storm - 1 juni 2010 12:15

Men vafan, lyckades iallafall inte göra bort mig hela tiden (som om jag oroar mig för såna oundvikligheter i mitt vanliga liv..)

I övrigt?

Nån sorts försiktigt optimism inför framtiden låter sig till viss del skönjas..

Men jävlar va gott käk!

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards