Storm -En tankedump

Alla inlägg under oktober 2010

Av storm - 7 oktober 2010 10:30


Jahopp, del två i GFU.. Denna bild får illustrera veckan..


 

Av storm - 4 oktober 2010 19:45

Jag firar dagens generella tjänstlöshet genom att gå till jobbet. Farbror SJ behöver lite hjälp med att kasta runt lite X2-drivar, jag ställer upp. Behöver nåt kul tågjobb inför veckans studiebänksbitande.
Plockar ut lite körplaner, blir uppringd av fordonsledningen som säger att planerna ändrats något (hade nog allt blivit lite orolig om dom inte ringt). Det tåg jag skulle köra till Västerås har precis klippt en senior chapter S.F.D och behöver saneras.
Jag plockar tåget från spår arton och konstaterar sanningshalten (kanske även proteinhalten) i det tidigare telefonsamtalet.
Rullar ned till Hgl där jag får smyga förbi bajstömmet, in på "mellis" och en liggande dvärg.. (?)
Plastodontkontrollen säger "spår elva, saneras", stelvärket säger "va?" och "det spåret blir tomt tidigast om tre timmar". Jag sade väl mest nåt i stil med "suck", tror jag.

Här kommer en lista på saker man kan göra i en tom X2:a inför sanering:
•  Armhävningar.
•  dricka kaffe (om den där snordyra ex-spresso-bryggarn' funkar).
•  Stänga av alla vagnars belysning (jättekul).
•  ändra temperaturen på samtliga vagnars vestibuler, toaletter. och sittytor (enormt tidskrävande, fantastiskt spännande).
•  Bläddra i FIS:ens "all time favorite"-felstatusar.
•  Spela spel i Mobitechen (skojar bara, den klarar ganska precis av att rulla text, lite sporadiskt)
Att sen sitta och spela ett litet spel i sin mobiltelefon bleknar ju ganska kraftigt i den jämförelsen, kan jag ju då rakt hävda!
Tre timmar senare (typ) rullar jag in på saneringsspåret. Får inte plats med hela tåget därinne, pratar lite med fordonsledningen, avbryter saneringen (som ändå inte har påbörjats) samt kör ut igen! Det är manövervagnen som har gojs på, den skulle tydligen inte stanna kvar i Västerås denna gång så vips är jag parkerad på mellis igen. Hämtar ut nya körplaner. Ringer lite fler samtal. Rullar iväg mot Norra Ban. Byter körända och lämnar Nbt och Ke bakom mig, kör upp på bron mot sumpan och så vidare..
Får inte övergå till växling direkt vid Vån utan måste köra förbi till Vå för en vändning där.. Jaja, rullar efter en hel hög med tid ner till grabbarna makadamm som stod redo på "C20-spåret", likt ett Formel 1 crew.
Driven blev bortplockad och utbytt mot en nyservad dito, jag rullade ut från Västerås Norra. Fick blott en glimt på den nya familjemedlemmen i SJ-familjen..

   

Tar mig ned till Hgl igen, via spår sju denna gång (Cst) och åker hem.. Lektion imorgon..

Av storm - 3 oktober 2010 19:30

"Tåget är ju felvänt!" Utbrister jag när jag är på väg ned till spår tre och den ansamling storfordon som ska omvandlas till tågfärden 59 om en rätt lång stund. Denna felvändning innebär att den manövervagn jag tidigare varit så glad över att få köra tillbaka till Cst nu står mot stoppbocken och blinkar rött mot mig när jag plockar ur tågvärmen. Äh..
Startar upp. Om man bortser från ett smått glapp i min dåvarande kompetensgrad så gick det snabbt och smidigt, inte alltför många saker som pajade. Verksamheten övergick till att invänta den ombordare som skulle hjälpa mig backa ut till plattformsspåret. Som till slut ringer för att förfråga mig varför inte jag kört ut tåget ännu?
?
..
Ingen var tydligen satt på detta jobb men som tur var hade min ags kvar sin 59-behörighet och backningen inleddes samt avslutades med ett gnissel på spår ett, strax innan avgången.
Själva resan till Cst gick väldigt smidigt.

Man kan även säga att lövhalkesäsongen nu officiellt är invigd!

Av storm - 2 oktober 2010 20:30

SIFO-systemet ligger nere denna dag vilket inleder en räcka telefonsamtal som terminerar i en kopp kaffe i bistron på tåget jag skulle köra till Blg. Eller skulle ha druckit om inte coffeequeen fjollat ur och gjort kaffet sådär stockholmsaktigt (fin färg men ruskigt blaskigt). Fick ett löfte om en uppsökande kopp vid Uppsala istället, bra där.
Norr om uppsala börjar bromstrycksvakten pipa!? Eller åtminstone är det samma summer som den använder som plötsligt låter. Efter en stund när mitt krampaktiga tag om tidbromsventilen lättat och jag försäkrat mig om att inget verkar brinna, fara omkring alt. allmänt vara U.F så är pipet bara rejält nerv-promenerande.   
Kollade i bakre hytt att inte den bromstrycksvaktsställaren (pust) stod i "till", sedan pep jag vidare (suck)..
I Djurås (jo jag har nu bytt tåg) rycker några ungdomar upp en dörr i farten, jag ska precis lämna plattformen. Lång tyfonstöt och en tvärnit plus ett par utrop senare står jag, mina ombordare, en förare från Tågkompaniet(?) samt de tre ungdomarna ute på plattformen igen. De unga herrarna utstår ännu en utskällning, denna gång av bloggskrivaren, sedan rullar tåget vidare norrut. Exklusive tre unga män. Dessa hade även vissa problem att komma ombord på Tågkompaniets(?) Vagnar under resten av dagen, märkligt nog..?!
I Rättvik var det sketmycket folk, av nån marknadsmässig anleitnung?   
I Mora var det dock lika dött som alltid och jag gjorde min rundgång med mycket liten tidsspill inför färden mot Borlänge.
Passresa tillbaka till Mora, hotell räkan..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards