Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 22 november 2010

En isande men-vänta-nu - känsla, en Go: evakuering..

Av storm - 22 november 2010 23:45

Det är halt. Så pass halt att driven går upp i "hel ventilation" lite då och då för att kyla efter de uppvarvande/slirande motorerna. Det är dock inte så halt att det påverkar tidhållningen, jag blir alltmer tidig. I Finnerödja tutar jag på en svartklädd blingad gås med konstig näbb som hänger innanför säkerhetsutrymmet framför mig.. Tycker det där uttrycket är rätt kul, säkerhetsutrymme alltså. Nog för att "tjäderhona" är tämligen skoj, men det namnet innebär inte riktigt samma paradox som det tidigare ordet. "För bästa säkerhet, håll dig borta från detta utrymme"-roligt.. Eller också vet jag inte vad jag babblar om, som vanligt..   

Ankom götet utan något övrigt schpännande strax innan tidtabellen, kan inte riktigt vänja mig med dagar som bara flyter sådär pär-fekt, nåt knas är det (med mig).

Tog mig till råjall för en tupplur....Alltid lika fint det där hotellet, nu med julpynt!

Telefonen ringde nära-konstant under min tilltänkta paus, den fortsatte ringa även när jag skulle ta nästa tåg i besittning. Nu ringde föraren från det tåget jag skulle ha. Detta tågsätt hade en läckande luftfjädring i driven.. Hmm.. Spindelsinnet börjar pirra lite..

X2:an har även sånt där roligt jultomteskägg.. (siitkamera)

Stannar i Alingsås och Skövde utan något mer än lite varningar om Msr:er och Nsr:er.
I slutet på Älgaråssträckan börjar det blinka gult, orange och rött i tablån, FIS:en presenterar lite kryptiska meddelanden om dragna nödbromsar, lång gångtid på kompressorn och spridda slangbrott! Bromsen går till, försiktigt till en början. Bromsen går inte att kvittera/överbrygga och till slut är tåget försatt i full luftbroms, jag slår till bromstrycksvakten med pådrag för försöka mildra rycket när ekipaget kommer till stopp. Hmm, att det gick inte att kvittera/överbrygga betyder att det inte är nån dragen nödbroms. Dammit..  
Gör ett utrop för att förklara det plötsliga stoppet och skälet till det. Pratar med ombordaren, har han noterat nåt blåsande mellan nån av våra vagnar? Kanske lite mellan vagn ett och två? Huvudledningen töms helt på under tjugo sekunder, när jag testar, vilket dels tyder på en hyffsat stor läcka och dels betyder att jag får svårigheter att hitta den innan kompressorn ger upp och strömavtagaren ramlar ner. Ramlar den ner har vi gått från en lite trist situation till en allvarlig-frysa-ihjäl - situation ganska raskt..
Går ut till förstaklassvagnen för att titta lite på den eventuella läckan. Kryper ned under tåget där jag inte kan konstatera nåt slangbrott? Tittar även på vagnen närmast bredvid utan ett konstaterande(?) Avaktiverar manövervagnen, går mot driven för att aktivera där. Öppnar en dörr mot skogen för att lyssna var/om det läcker. Det hörs ett pysande/blåsande nånstans! Jag rör mig bredvid spåret mot driven, ljudet tilltar..

Det är driven som blåser, nånstans i boggiehöjd. Jag går upp och aktiverar. Kliver ut o tittar in.. Ett flertal slangar hänger och dinglar under X2:ans drivenhet, fästena har helt sonika spruckit. Sedan följer ungefär fyrtio minuter av uttröttande felsökning och försök till felkorrigering tills det något tråkiga slutresultatet uppenbarar sig: evakuering av resenärerna till nästa X2:a, dock lyckades jag släpa min p-bromsgnisslande enhet till en liten mjölkpall i Gårdsjö så vi skulle slippa en gunde-svan evakuering i mak-a-dammen. Jag och ombordarna gjorde täta utrop för att försöka hålla humöret uppe på alla stackare som satt i tåget. Tror ett av mina utrop handlade om en presentation av en fram-å-tillbakaspringande lätt förvirrad ung man med tveksam frisyr som jobbade på att fixa tågeländet, gav lite glada miner ute i tåget.

Alla bytte till det något mer hela tåget som rullat in bredvid, dörrarna stängdes. Jag fick en kram av en glad (och trött) ombordare som nu kanske skulle få en kort rast. En såndär isande men-vänta-nu - känsla infinner sig när den sista dörren stängs och tåget rullar av plattformen, lämnar mig och en dam med rullväska kvar i Gårdsjö. Känslan handlade om att jag helst velat vara ombord på det fungerande tåget, damen var glad över att hon fått kliva av här eftersom hennes bil stod parkerad bakom knuten (?) hon skulle klivit av i Hallsberg och sedan tagit en dieselsugga tillbaka hit ändå, alltså..jaja, en glad kund hade jag idag iallafall då   (om man bortser från den helt (host) perfekta (tittar lite på naglarna)  körningen till götet då..). Vi pratade en kort stund, tills jag kände att min upp-i-varv - energi tagit slut och jag börjat frysa rejält.

Klev ombord på det nu spökligt tomma tåget, lyckades lokalisera en stackars ensam lasagne längst in i en cart som fick ett kort besök i micron för senare färd ner i min mage.. Satt en stund för att få upp värmen och tankehastigheten igen innan jag återupptog mina förflyttningsförsök.

Det tog mig några timmar (tror jag) men plötsligt hade jag fått loss på alla bromsar som inte skulle vara till och även lyckats testa alla bromsar som jag ville ha fungerande, på ett JTF:sigt sjysst sätt.

   

Nu vill jag iofs ha alla bromsar i ett fungerande skick men man får inte som man vill nån gång alltid.

Precis när jag är i begrepp att smyga iväg ringer fjärren för att meddela att dom lyckats placera det långsammaste fordonet på den norra hemisvären framför mig: en annan X2:a! figures..

Jag svarade nåt om att ha gett upp vilket genererar lite skratt från en i övrigt rätt busy fjärrorist.. Denna hade åttio som Sth och jag gjorde som jag sade, gav upp. Ställde farthållaren på en lämplig hastighet och korsade armarna för inför en lång färd tillbaka till Cst.

När jag äntligen ankommer Sst får stoljäveln fnatt och vill hissa mig för mina stordåd, bokstavligen. Fantastiskt upplevelse att köra med vänta-stopp i Storkholm Södra samtidigt som en fanatisk stol gör en Alice-i-underlandet.. Jag ledsnade, stannade och ströp den! Även detta bok-savligen i och med en liten kik under fürerbordet..

Rullade även ut eländet till Hgl (ajajaj) där jag fick sjuts hem, klockan var vid detta laget dagen-efter. Även jag..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards