Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 8 december 2011

Hpbg-fauna och tegelbarren.

Av storm - 8 december 2011 01:45

Hallsbergs skyddsängel är en fågel. Dess lockrop kan höras natt som dag. Det finns två generella stammar i denna fågelfamilj, den ena heter Blockbromsskrika och dess långnäbbade, strömlinjeformade kusin heter Gnisslig Skivbromsskrika. Dessa magnifika fjäderfän häckar alltid i närheten av bangårdar varav Hallsberg är en stor migreringsplats. Man kan även uppleva den klumpiga Drunsen, kurvgnisslan och den lite mera skygge Koppelslaksrycken när dessa vågar sig fram mot småtimmarna. Denna fantastiska fauna avnjutes som allra bäst när man inkvarterat sig i tegelbarren bredvid personbangården i ovan nämnda ort, man behöver inte ens öppna fönstret! Vem har tid att sova!?

 
 
Ingen bild

Godsskada

8 december 2011 12:05

Uppe på Rbg finns även en av de få häckningsplatserna i Sverige för den relativt sällsynta Målbromsklämtan. Har du riktig tur kan du också få se den Strimmiga Gasolpysen utstöta sina frustande varningsläten -ett mycket intressant exempel på revirhävdande beteende.

/Godsskada

 
Ingen bild

Mobwoof

8 december 2011 20:53

Haha

 
Ingen bild

Kocken

9 december 2011 01:35

Har du svårt att sova så kom bort till Stinsen och upplev våran nya spännande 7-rätters meny som är baserad på en av dem Hallsbergsfåglarna du glömde bort i ditt inlägg, nämligen kasslerfågeln. Direkt upplockad ur bäcken nedanför bolaget så kan vi presentera den bland annat som bräkt med brumsås.

Trots Guide Michelins frånvaro utlovas en kulinarisk upplevelse utöver det vanliga.

Mvh den haltande, lätt gravida stjärnkocken på Stinsen

storm

15 december 2011 20:37

Mmmmh, BRÄKT kasslerpippi! Som min gode vän Gordon skulle ha sagt: mäÄÄHHÄÄHÄÄÄHMums

Saknar den där *understreck* GODA såsen till de äggdoppade kasslerskivorna..

 
Ingen bild

Wingman

9 december 2011 02:42

Jorå den bäcken hyser ett betydande del av Kasslerstammen i Sverige!
Det roligaste under mina kasslerveckor var det stora bråket i köket som slutade med att du "kocken" drämde ner disken och skrek ut din ilska, sen var det över!

Don't mess with the chef dude!

 
Ingen bild

eric

9 december 2011 11:26

det va trevlig läsning och du fortsätt med ditt bloggande

 
Ingen bild

Mobwoof

10 december 2011 21:50

glöm inte den utdöda Ångskrikan :)

 
Ingen bild

Lok Förarén

12 december 2011 09:50

Som motståndare till en allt för stor förekomst av dessa arter förespråkar jag en omfattande utplantering av arten Repeterus Balisis. Det skulle förmodligen kunna slå ut större delen av populationen Blockbromsskrika åtminstone..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards