Storm -En tankedump

Spennande lokfrågor:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

Olle

18 februari 2011 12:58

vad är en S.F.D ??

storm

20 februari 2011 19:07

vad jag brukar kalla ett Suicid't Fyrbent Däggdjur, alla flugor och getingar får sällan plats i min blogg
(finns inte med i littera)

 
Ingen bild

eric

21 december 2010 12:07

mot norge ;)hallsberg ligger mellan

storm

26 december 2010 18:26

desvärre ligger Hellsburg som oftast emellan..

 
Ingen bild

Nyfiken gul

13 december 2010 21:06

Hej!

Det viskas på stan om att det finns en fågelart som heter Kassler, som brukar synas i Hallsberg. Är det något du kan bekräfta eller dementera.

Mvh Börje Ahlstedts okände tvillingbror

storm

15 december 2010 11:47

Den talar man inte högt om..
..men doppad i ägg brukar den vara rätt lättspydd.

 
Ingen bild

Wingman

11 december 2010 01:21

Stormen, kan du sluta skriva frågor till dig själv.... Varför är du så snygg?
Ingen går på det ändå.. hahaha

Vi lokförare ÄR inte snygga, vi sitter ju längst fram inlåsta och försöker o undvika att kunderna får synskador..

kom igen!!
Det var tanken när vi fick jobbet, har du glömt? Gör vad ni vill men undvik att folk ser er...

storm

13 december 2010 19:43

..du vet hur jag är
Det finns en anledning till att vi som oftast sitter ett maskinrum ifrån närmsta (normala) människa..

 
Ingen bild

Nils K

5 december 2010 11:07

Hej

Kanske lite otäcka frågor...

1. Jag såg på en serie förut som handlade om brandmän och det var ett par gånger man fick följa med på utryckning i t-banan.
De sa att ganska många som blir påkörda lever när de kommer fram men klarar sig inte ända, hur blir det med en RC eller X2 då, är det tack och adjö direkt? (de går ju betydligt fortare, tror det är 70 km/h i t-banan)

2. RC och X2, hamnar man under alltihopa eller blir man träffad och kastas av spåret?

Och nej, jag har INTE tänkt att prova, tycker det är riktigt otäcka saker, men samtidigt lite intressant hur någon vågar göra något sådant.

storm

10 december 2010 23:31

Det ÄR tämligen otäckt, det där..
Du har även rätt i att det överlever fler i tunnelbanan i och med den lägre hastigheten. CX/C20 har faktiskt bättre markfrigång än en Rc alt X2:a också, konstigt nog (sen har dom där tut den där plankan framför första boggie också..)

 
Ingen bild

eric

9 december 2010 08:18

har du varit i värmland på senare tid eller kör du i öst sidan av sverige

storm

10 december 2010 23:25

värmland vars ligger det?

 
Ingen bild

Beundraren

30 november 2010 14:46

Varför e du så snygg! *mys*

storm

1 december 2010 10:48

Snygg? X40:n är ju förbannat ful! Eller du kanske menade schnygg? Jo, lite "schnygg" är den allt..

 
Ingen bild

Jesper

25 november 2010 20:22

Vad är det för gula galongardiner i senaste inlägget? Vad är de bra för?

storm

29 november 2010 11:03

Antagligen nåt stänkskydd när dom sanerar, i övrigt så vet jag inte. Det var iallafall en trevlig inredningsdetalj..

 
Ingen bild

Wingman

28 oktober 2010 23:25

Varför kliar det så i underarmen?
Oj trodde de var fråga doktorn..
Sorry!

storm

1 november 2010 13:09

Har du kört (för mycket) X40?
Det enda som (sj)älper är tyvärr amputering och hjärn-omprogrammering..
Ta två metadon och ring mig imorgon!

 
Carl Eric

Carl Eric

31 oktober 2010 10:12

Varför har reklamen kommit tillbaka? Har du glömt att betala eller har priset stigit?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

storm

1 november 2010 13:05

Ja det var en bra fråga.. usch för reklam!
..måste kolla

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards