Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

En klass II växelkontrollering.

Av storm - 3 februari 2010 18:10

Om det undras vad jag gjorde under den senaste klass II varningen kan jag lugna med att berätta om två saker. Det första blir en blankett som heter tjugoett, det andra blir två ord som i ett klassrum inte säger så mycket: "kontrollera växlarna"..

Igår körde jag en brödrost från Hgl till Lp via Cst och parkerade den lite på måfå på uppställningsspåren (mitt tåg fanns inte, enligt uppställningsplanen). Sedan roterade jag ett par timmar i sängen på Hotell Scandic, Linköping. Efter detta plockade jag en grottpåse från receptionen och begav mig ned till det nattåg som skulle upp till Cst. 

Det spenderades en mängd tid ute på olika snöslättar med orden "kontrollera växlarna" snurrande i skallen, bilden visar just ett sånt tillfälle i Åbytrakten (tror jag det var) vid fyratiden på natten morgonen.

Det sköna med nattåg (sova?) är nog glappet i tidtabellen ändå, jag var som mest en timme sen men rullade ändå in i Cst med endast trettio förseningsminuter.

Ute i Hagalund fortsatte växelkontrollemanget, ska man in på spår tolv så ska man.. Känns på något sätt värre att köra mot stopp i en växlingsdvärg än i en huvudsignal, av nån anledning.

 
 
Sven S

Sven S

4 februari 2010 18:25

I gårstartades en tråd på Postvagnen under rubriken "Lokförare Blogg " angående din blogg. Om du missade den så skall du veta att din blogg är allmänt uppskattad av såväl fackfolk, som fd dlylika och allmogen i största allmänhet.

Keep up the good work!

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
storm

storm

5 februari 2010 07:58

Roligt att många tycker om att läsa om min arbetsdag.
Tack, änd aj vill :)

/stormen

http://storm.bloggagratis.se

 
Rickard johnsson

Rickard johnsson

5 februari 2010 12:00

Hejsan .. Hoppas allt är väl med dig. tänkte bara kolla med dig om inte du kan länka till mig.


Länkkatalog

http://www.addlinks.se

 
Ingen bild

Ståle H. K.

5 februari 2010 13:13

Hei!

Leste igjennom bloggen din nå i en halvtime, etter å ha funnet linken på et annet nettsted. Måtte bare legge igjen en beskjed, du er utrolig flink til å skrive spennende og innholdsrike tekst! :-)

Lokføreryrket er HERLIG, kan jeg tenke meg. :-)

Mvh. Ståle fra storebror i vest.

 
storm

storm

5 februari 2010 14:15

@ Rickard: vad handlar den där sidan om?
Fattade ingenting! (mkt. ovanligt när det gäller mig)
Mina länkar har alla nåt samröre med tåg i nån utsträckning..

@ Ståle: Roligt att man kan roa storebror :)

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ståle

5 februari 2010 17:33

@ storm: Bare hyggelig det, skal prøve å lese bloggen din framover! Har ikke mulighet til å bli lokfører selv grunnet dårlig syn, så jeg liker veldig godt å lese slikt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards