Storm -En tankedump

Alla inlägg under september 2009

Av storm - 30 september 2009 20:05

Har knappt gått ur sängen idag, ledig från jobbet som man är..

Huvudvärken från min dansk-Rc-skalle har åtminstone försvunnit. Tyckte inte jag, så att säga, klämde till den så hårt (skallen)? Jag menar, hur ska jag komma ihåg vad jag lärt mig?!  

Försökte boka upp mig på ett öveliggningsrum i Cst eftersom jag börjar 0420 mañana och ska ha skõj på Uppsalapendeln hela dagen, dock utan att lyckas. Med rumbokningen alltså, skojet får vi uppleva imorgon.. Det tråkigaste med att ha flyttat dit vi nu bor måste väl uttryckas i ett ord: nattbussen! Har blivit obehagligt bekväm av mig..


Av storm - 29 september 2009 12:30

Mora del II, hade får-äver i kvartstid och laddat med lingondricka. Sova? Nej..

Lyckades vara medvetslös i ungefär tre timmar, sedan var det dags att snubbla ut igen..

 

Tåget stod på spår ett och väntade, det hade varit med om en smaskens älgpåkörning på vägen upp till Mora dagen innan och hade en del skador plus päls/blod/gojs lite här o där. Blev lite av en sörprajs när man gjorde klargöringen att hitta lite oväntade artifakter på ännu mer oväntade ställen. En bloddränkt regnrock samt lika/samma insmord yxa återfanns i B-hytten, etc..

 

Tänkte först lägga upp en bild på en korrekt applicerad älgplugg med det var lite väl mycket päls/blod/gojs för att vara helt SFW. Det hela såg mest ut som en cyborg-wookie som slagits med en Gundark, ungefär.. tror dock älgpluggen vann till slut eftersom hela tågets bromsledning var tät som ett grodarsle (har alltså ingenting med pengar att göra, fan grodor har väl inga pengar heller!!? eller, mja Kermit är väl fett med stenrik iofs.. men han lär väl inte stoppa dom i prutten i såna fall! Men han har ju inga brallor?..hmm undrar lite om jag inte har fått en hjärnskakning ändå..!). Jag slapp hursomhelst kladda med gammalt älgblod!

En del strul att få loket att lira, en annan del strul med personal som inte fått tillräcklig nattvila pga gårdagens påkörning gjorde att slutreceptet blev en tio-typ minuter försenad.. Inte för att det gjorde mig det minsta stressad/upprörd/nånting, visste att den tiden inte var det minsta problem att köra ikapp.. bara tåget håller, hmm..  

--

Fisen började klaga om att nåt batteri inte lirade ordentligt, jag tog mig en funderare vad det kunde innebära och gick sedan ut vid Lsd för att stänga av hela felindikeringssystemet. Driftstöd kom även dom till samma slutsats, om FISen packar ur medans man kör blir det:

a) Huvudbrytaren slår ifrån och blir förreglad(låst)

b) tåget går i nödbroms

c) eller både a och b.. (nånstans här kommer herr Lokskada säga nåt om nån tid-nånting-ventil knapp  )


Inget av alternativen lät nå vidare så jag stängde av eländet istället.. fint med relästyrda grejer..

Kliver ut på plattformen i Sala för att fälla bommarna o snacka lite med föraren på den X14 som stod där o väntade. Alla samlades i lokets B-ände för kontroll av älgplugg osv.. Precis när jag är på väg in i loket igen är det någon som frågar något, jag vänder mig om och därigenom tjongar bakhuvudet i dom där dvärgbyggda dörrkarmarna. Solbrillorna studsar runt lite på plattformen och tar sig till slut ner bredvid axel två..

Fortsätter färden, nu med trasiga glajer och pannknack.

I Morgongåva ligger älgen kvar efter gårdagens äventyr.. pja, en bit iallafall.

Ankommer Cst i tid, blir avlöst och åker hem. Fortfarande med huvudvärk.. Fick jag inte en liten hjärnskakning ändå, märkligt..

Av storm - 28 september 2009 23:45

Då var det dags för ett varv till Mora, denna gång med en överliggning på Hotell Kung Gösta och plenty med quartztid..

Allting liksom bara lirade, kaffebryggaren gick varm osv.. Ankom Blg i någotsånär InterCity-aktig tidsram, blev avbytt. Satte mig i en Regina för vidare pass-färd mot Mora och hotellet..

Fick ett najs rum och satte mig ned för att spisa deras Thai-buffé, givetvis drack jag lingondricka av matchande fabrikat:

 

Tänkte att lingondrickan borde hjälpa mig att sova lite bättre, speciellt nu när jag faktiskt hade så lång kvartstid också.. Började tänka på förra semestern som spenderades just i Thailand, fick en liten tår i ögat och sedan blev jag full i skratt över vad "Kung Gösta" skulle bli på Thai, hahaha ! Näh sova skulle jag ju göra nu!


Av storm - 27 september 2009 23:45

Småsnutt-dagen börjar med att jag hämtar upp en X40 från Hagalund, lämnar ifrån mig den till en förare som sedan ska köra den till Ljusdal.

Jag kör ett sjuvagnars sms-tåg till Uppsala, det ena svartloket hade nåt knââs med en motorventilator så FISen visade denna titel:

 

Dock gick dom båda ypperligt, som dom oftast gör, och jag var konstant några minuter tidig vid varje stopp..

Några damer missade helt undvek att kontrollera övergången vid Märsta så jag blev tvungen att sleva upp lite tyfon för att undvika en hemsk soppa, så att säga.. Dom såg dock döva glada ut ändå..

Fjärren ringde för att delge mig en moment blankett 22 och frågade om jag ville ta den på en gång eller efter jag stannat i Uppsala. Eftersom jag inte var så sugen på att även skriva en OSPA-blankett (Otillåten Stopp PAssage - köra-mot-röd-signal - förlåt, sorry osv-blankett) så meddelade jag fjärren att det gick bra att skriva tjugotvåan efter att jag stannat. Hitom den röda signalen i slutet på spår ett i Uppsala alltså..

Blanketten handlade om en balis som tydligen skulle vara trasig vid Myrbacken. Balisen fungerade dock lagom till när jag passerade..

 

Det sista dagen hade att erbjuda var detta ekipage med blandade Wagon Lit som jag tog till Cst för en rundgång av de båda multade loken samt den där två och en halv timmans bromsvaktande.. det var lika tråkigt denna gång, dock slapp jag yxskaft och brutna arslen.. Kom hem strax efter tolv nånting på natten..    

Av storm - 26 september 2009 00:30

Eftersom att jag har chico denna dag får denna bild illustrera hur jag känner mig:

Jag tog över en X2 som kommit ned från Sundsvall, föraren slapp därför en och en halv timme av sin arbetstid och kunde nu smyga iväg till hotellet istället.. Man kan säga att han blev glad.

Vädret var fint iallafall, dock var vi lite kort om folk så det blev ganska mycket att göra. Jag tog tag i dessa:

..

Av storm - 25 september 2009 23:45

Göteborgsmulten, vad kan gå fel när man har fyra moduler med sig.. (?)

Dock så har man ju också med sig två divor.. förlåt, drivar, som måste komma överens..

Allt går fina fisken ända till Sparreholm (såklart) där Cst-fjärren meddelar att dom lägger ut ett sent och långsammare pendeltåg före min snabba-i-tid - framfart.. (?) Strax därefter ringer våran tågledning för att klargöra varför detta skedde, nånting om passagerare som ville med mitt tåg från Kristineberg Kristinehamn Katrineholm(!)..

Eftersom jag nu har en långsam x14(-isch) framför mig är det ingen idé att stå på, jag roar mig med att enbart använda elbromsen till samtlig hastighetsreglering och slirbromsen vid dom tillfällena jag måste stå still.. Den enda förvarningen man får att slirbromsen är på väg att kopplas ur är ett kort pys från maskinrummet och sen är man på väg bakåt. Mkt. underhållande..

Får stopp i infarkten till Katrineholm trots min mañana-körning, det är en lätt vilsen regina som ska till o korsa mitt spår.

  

Lämnade K tio minuter sen, kort därefter ringer Hallsbergsfjärren och meddelar att även dom lägger ett långsammare tåg framför.. Nånstansch här blir jag enormt nyfiken på vad Göteborgsfjärren kommer att prestera för "förbättringar".

En ombordare ringer fram för att meddela att samtliga motorskyddsbrytare för AC i hela främre tågsättet precis gått!(?) Det är strax tokvarmt i samtliga vagnar.. (?) Dessa går heller inte att återställa, dom faller hela tiden..

Med lite felefonerande kommer vi fram till att någon i verkstaden redan "gjort vinter" på den främre maskinens alla AC-aggregat(?) ..förklara det för trehundra sura resenärer, hmm..

I Töreboda lägger någon ombordare sin Neumann i "anropa lok"-läge och sedan lägger på luren igen.. Jag orkar med det vingliga amerikansk-polis-inspirerade tutandet i nån mil eller så, sedan ropar jag ut en förfrågan i vagnarna om att kontrollare radioutrustningen. Med ett skönt you're-gonna-die - tutande som backdrop..

--

Göteborgsfjärren öppnar starkt med att förvarna om ett godståg som även detta ligger på korsande tågväg nånstans vid Herrljungatrakten. Jag förväntar mig nu ett samtal från t.ex "CykelDressinernas vänner" där dom berättar att dom precis hyrt samtliga spår vid vårgårda och jag antingen kan vänta en vecka på att få åka förbi alt. köra till Götet via Sundsvall istället..

Får några bygelstuds på främre enheten vid Algutsgården som sprätter upp "fel på maskinströmsreglering" i FISen samtidigt som en "4H" plongar upp i ATC..

Ingen bil/cykel/dressin får jag som kylarprydnad (scharfenbergsprydnad?) så jag kör vidare, försöker få tillbaka några minuter som fjärrarna stulit..

Jag rullar in på spår fyra två minuter efter rådande tidtabell!! Alla var mycket imponerade, jag var mest glatt förvånad..

Första ronden i Fjärrmästerskapen ser alltså ut som följer: Cst - 10 poäng, Hallsberg - 3 poäng och på jumboplatsen Göteborg med noll poäng!! Hallsberg har alltså fått se sig slagen denna dag med hela sju förseningsminuter.. tsk tsk..

Jag drar isär mina två X2:or själv i G, bara för att konfundera växlingspersonalen lite..

  

Äter ett bistro-plastforms-innehåll, gör lådan på plattformen glad och sätter mig tillrätta inför återresan när telefonen ringer..

En annan Regina har problem med "att få upp den", så den blir "stående" vid plattfomen istället, gissa vem som precis fått både fler passagerare och stopp på vägen?

När vi ankommer Skövde har jag redan blivit typ tjugo sen efter fyra extrastopp. I Alingsås fick jag hänga mig på tyfonen när jag, genom backspegeln, såg en hög ungar som försökte klättra upp längst bak på driven.. Usch, vem vill ens nudda framänden på ett tåg som kört fram å åter genom sverige i ett par veckor utan tvätt? SJ valde den gråa färgen med flit, kan man säga. fast mitt tåg hade en skön svartgul flugmos-candy-coat som även luktar smaskens dagen till ära..

Jag studsade ut i Skövde för att hjälpa en dam med rullator som skulle av. Hon såg att jag hade en sorts SJ-uniform på mig (grå skjorta, inte vit) men undrade vad jag gjorde på plattformen bara sådär(?)

När hon greppade att det var Lokföraren som hoppat ut för att hjälpa till sade hon med ett hjärtligt leende: Ni e för härliga"! ..så om inte annat har vi iallafall grejat en glad kund idag!    

  

Slutnotan blev nio minuter efter tidtabell, jag förde tåget vidare till en sån där skön fem-knycks-rullning in på spår fjorton(?)

  

Lång dag, jag glömde dock föra bok för rond två i Fjärr-istokraternas mästerskap, ajaj..

Av storm - 23 september 2009 22:05

Samma fordon, samma destination, samma omborpersonal hela eftermiddagen/kvällen.. Hade tillåmed samma balisfel vid Cst tre-tjugofyra genom kvällen..

  Dock var det tämligen limiterat med resenärer, sån tur att jag hade två X40 enheter med mig..

  Fjärren släppte iväg oss sent inför sista sträckan tillbaka till Cst, nåt om en drös försenade X2:or.. (?)

  Kändes som en överkurs att räkna förseningsminuter på den korta biten mellan Söö-Cst, så jag lät bli..

Bortsett från någon innerdörr som var trasig fungerade de två X40 u.a och jag rullade ned till Hgl kanske lite mindre sen än vad jag trodde, dock något mer än vad platskontrollen ville så plötsligt fick jag "F" med "öka hastighet" i rangersignalen vid bajset. Trots att endast halva tåget var tömt.

Hjälpte den avlösande föraren att multa isär och starta upp den bakre enheten för vidare färd till Cst igen och Västerås strax därefter. Hälsade på lite gamla kollegor som jobbade i spärrar och körde C20 medans jag tog mig hem via tunnelbanan.. Det här var en riktigt trist dag!! Men, det kunde iofs ha regnat..

Av storm - 22 september 2009 20:34

Mitt falunvarv börjar med en spårändring på dom två X40 som i Cst skulle dras isär för att bli en, som jag skulle ha. Självklart uppfattar inte jag detta utan blir stående på fel plattform en bra stund, undrandes.

Hittar rätt till slut och resan mot Falun tar sin början.. jag kopplar in farthållaren och reducerar min arbetsbörda till att reglera hastigheten med den där lilla fåniga ratten som ser ut som en volymkontroll på en halvbillig ministereo. Kör tåget på detta vis till Avesta Krylbo då halkan slog till som en snorloska och gjorde det svårt att överhuvud taget använda elbromsen..

Jag började genast sakna Rc3, på två sätt.. Det ena är att en Rc3:a slirar i stort sett aldrig (med fönstertåg) och det går att ställa in torkarintervallet med millimeterprecision! X40 är ganska ny fortfarande och intervallerna som är tillgänliga är: 1) tokfort 2) hysteriskt och 3) shit-den-kommer-ramla-av..  märkligt..

Väl i Falun är jag dels försenad och dessutom dränerad på det mesta kroppsvärme (en av X40:s styrkor) så jag tar mig till hotellet och en halvtimmesdusch för att försöka tvinga in lite bättre temperatur, sedan marsch i säng för en timmes lur..

--

Rc6-tåg hem från Falun. Redan i Stora Tuna börjar de röda signalerna och i jämnhöjd med Hedemora är jag solitt placerad på fjärrens ogillad-lista lagom till det där halkan är som värst.

I Knivsta missbedömer jag en inbromsning (i Knivsta!!??) och åker på en tioövervakad driftsbroms (en normal människa kallar det för en tvärnit!!)!!

Jag ropar ut en ursäkt och hänvisar till förarinkompetens vilket genast ger ett telefonsamtal från ombordarna som roat undrar vad jag håller på med(?).. funderade precis på det själv..(?)

Lagom till Cst är jag femton minuter sen, men framme iallafall..

Sen åt kameran upp alla bilderna, hoppas den blev kass i magen :@

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards