Storm -En tankedump

Alla inlägg under oktober 2009

Av storm - 29 oktober 2009 11:18

Dagens jobb skulle ha varit mot Falun men jag bytte det mot ett som började två timmar tidigare bara så jag skulle slippa sova så förbannat mycket.. Mja, men däremot ville jag sluta sådär sex-sju timmar tidigare. Klockan fyra är min vän, trofast och trogen..  

Hagalund såg ut som nån späjs-inväjder-rymd-attack, precis som vanligt. Jag kände mig som ett UFO, precis som vanligt och dagens X40 startades upp med det där vansinnigt irriterande "..biUUUT - TUUUT TUUUT" - ljudet, precis som vanligt...  

Dumpade denna på Centralen och tog pendeltåget ned till Hagalund igen för ytterligare ett tjänstetåg tillbaka, denna gång en X2:a som fått nya dåjer och stod utanför svarven.. Drar igång stereon och ut strömmar AC/DC med den där låten som jag inte har namnet på, nånting om åska och tågspår.. mycket bra

Dumpar denna i Cst och går upp till rastlokalen, tittar i mitt skåp. Det ligger nåt litet märkligt o-tåg-aktigt kuvert därinne?!

Det innehåller biobiljetter och en lapp där chefen tydligen har fått in beröm från ombordpersonal angående mina högtalarutrop(?) Kool! Jag tycker iofs att jag ligger rejält back med alla lokbränder och trasiga tåg jag parkerar lite här o där.. dagen plockar nu upp en hel del, jag sträcker på mig och känner mig piggare! Sen kommer jag på att jag redan borde vara nere vid nåt spår för ytterligare en avlösning, telefonen ringer och någon undrar vars jag är samt att jag spiller kaffe.. det var nåt om någonting kort och nåt glatt, ja.. hmm

X2:a ut till Hagalund, jag gör en sjuk X2000-mingel-omkörning av inte ett utan tre trötta loktåg vid bajset och blir sedan avlöst direkt vid uppställningen! Sjukt!

Sedan är det dags att kasta in kepsen för veckan och skjuta ut sig..

Av storm - 28 oktober 2009 11:17

Gick i säng gubbmässigt direkt efter middagen, vid sjutiden! Vaknade klockan tidig le' snor, och var förhållandevis pigg/vaken/levande!! Såg dock fram emot en tråkig dag på Uppsalapendeln.. alltså inga brinnnande lok eller nära-påkörningar-av-puckon på spåret ville jag ha.. inte ens ett endaste duvpopcorn faktiskt..

SiFo-listan sade sex vagnar med sms-kopplade lok! Hmm, det här kan nog bli intressant ändå..

Ingen var dock så värst intresserad vid avgångstiden på Cst, konstigt nog(?) Klockan är ju nästan sex på morgonen, vars e alla!?

Högtalarutropet fungerar ej så jag kör i tystnad/tysthet (ingen stereo heller) till Uppsala.

Här kommer en bild på hastighetsreferensen (kruuuskååntråålen) på allmän begäran..

Vid halv-sju-tiden är det i Uppsala man vill vara, om man gillar att stressa omkring planlöst och nästan-bli-av-med-en-arm i nån dörr eller så förresten! Bara så ni vet! Jag gjorde ett såntdär glatt utrop där jag meddelade det olämpliga i att just göra såna saker medans tåget rullar.

I Knivsta var dörr-ryckandet tydligen upphöjt till en skön konst och jag fick stanna till med ett eget ryck för att inte mina vanliga sovvagnsstopp skulle innebära att någon släpades på utsidan för att sedan slippa köpa antingen hatt eller skor något mer på ett tag.. Det blev ytterligare ett utrop, denna gång inte riktigt lika glatt.  

Jag gör ytterligare ett utrop precis innan jag stannar i Cst och spår tre. Detta handlar om att jag vill att alla resenärer ska försöka att inte stressa så mycket idag eftersom att jag som lokförare precis har precis bjudit dom på fyra minuter(tidig in till Cst)! Dock får jag ingen reaktion från dom kanske trehundra passagerarna annat än flåsa flåsa, hinna-med-vad-de-nu-e. Har ju inte direkt väntat mig någon iofs, men..

Kör samma tågsätt tillbaka mot Uppsala, denna gång har jag fixat UIC-kabeln som glappade och utropet fungerar igen. Backspegeln blir mycket intressant nånstans vid Rotebrotrakten eftersom, enligt min hastighetsmätare, mitt bakre sms-loks hastighet tydligen uppgår till hundrasjuttiofem! I backspegeln syns dock loket fortfarande tryggt kopplat och har inte alls spääjs-foldat in i nån alternerade dimension eller är i begrepp att klättra över förstaklassvagnen..

--

Från uppsala igen, denna gång är tok-ruschen över och ett lugn befinner sig över spår ett med intilliggande plattfom. Det är dock tjock med tåg norrut som slammat igen även mitt spår söderut. Återigen en förvirrad Regina som minsann skulle köra om ett Faluntåg precis framför näbben på mig.

I Knivsta är nu folket lugna och jag tillåts stanna mjukt och fint.

Kommer till Cst några minuter före tidtabell, ankommer spår tolv av någon fjärr-an anledning(?)

De avstigande virrar runt lite på plattfomen, jag kör tillbaka tåget norrut fast med en vänstersväng ned i Hagalund.

Det är trångt även här och jag får trängas med dessa två damer tills en rask påg från växlarpersonalen kliver upp för att ta över mitt tåg..

Sätter mig på ett annat tåg som tar mig tillbaka till Cst och sedan ytterligare ett tåg (tut) hem.  

Av storm - 27 oktober 2009 17:27

Märkligt hur det här jobbet och sömnbrist liksom hänger ihop.. (snurriga arbetstider, någon?)

Åter en dag där jag gick upp ur sängen alldeles för tidigt.

Denna dag skulle det resas till Falun och tillbaka. Vägen dit kantades mest av mina gäspningar och ombordarens spring att förse mig mid kaffe i alldeles för stora mängder.

Väl i Falun proppade jag i mig min grottlåda (burk) och satte mig i loket. Måste ha somnat för plötsligt är klockan elva och det är en hög med folk på plattformen som vill åka tåg!

Körde tillbaka till Cst, det enda anmärkningsvärda med detta var väl en sån där hängd signal som gick att telefon-manövrera. Dock väntade jag kvar tills nån svarade bara för att! [/surgubbe] ERROR [/surgubbe] ERROR  ..äsch..

Jag kör tämligen mañana men lyckas ändå bli puNGt-markerad av ATC en mängd gånger.. (?) Som mest är jag fem minuter sen!

 

Ger mig till sist tusan på att köra in lite tid och vrider bort hastighetsreferensen. Hade jag inte varit så mosig så skulle jag kunna presentera en siffra på det exakta beloppet av hastighets-summer-pip det är mellan Uppsala och Cst!

Behöver jag säga att jag var tidig in på Cst?

Dagen var dock inte lika slut som jag och äventyret fortsatte med den obligatoriska X2-vändningen, denna gången en gnällig men välbeteende X2 vid namn 2007.

Har hört att vädret i Uppsala ska vara fint imorgon..  

Av storm - 26 oktober 2009 11:47

Lyckades lirka mig ur att jobba denna helg och gjorde en massa nyttiga grejer hemma istället. Måndagen skulle börja tidigt, eller snarare typ mitt i natten (ovanligt), så jag åkte till Hagalund i ett försök till att lyckas sova lite mer än nada inför jobbet.. Lyckas hyffsat med detta och grejar samman en X2:a som jag framför till Cst för vidare färd mot Malmö (Linköping för mig).

Vädret är, bortsett från komplett mörker, rejält tilltagen dimma med inslag av skyfall. Dessa är även dom rejält tilltagna. Dock är rälarna nu tämligen rena så det är inga problem att accelerera

Dimman tätnar inför Söö-stoppet och mitt på bron ser jag inte ens plattformsbelysningen! Jag blir även något konfys om min exakta position så jag lägger på en rejäl imbromsning ifall jag var närmare än jag trodde. I södertälje har man oftast "Kör 80 - vänta kör 80" vilket innebär, här, att det är hundraåttio rakt igenom! (lätt att missa hela klabbet)

Stannar dock nästintill perfekt och släpper på lite mer folk.

Det kommer spöklika ljud från maskinrummet! Känns liksom lite extra najs att man sitter med ryggen emot samt koncentrerar sig på körningen just då..

Dom spöklika ljuden övergår raskt till ett modulfrånslag nånstans i Strångsjö, jag resettar i Norrköping och blir kanske tre minuter sen..

Kommer fram till Lp nästan i tid och tar plats i det lilla sisådäriga rastrummet invid plattformen. Det bankar på dörren! Hmm.. Utanför står en ung man med ytterligare en rullstolsburen ung man, dom ser omväxlande oroade och arga ut. Den ena säger någon jag inte uppfattar och går sedan därifrån, den andra säger att han missat sitt tåg och är mycket arg. Tydligen hade han beställt s.k ledsagare för att få assistans upp i tåget och även av dit han skulle. Som inte dök upp tydligen och fick som resultat att han missade tåget.. Jag höll med om att detta inte var nå' vidare och börjar ringa några samtal. Dessa blir ofruktbara så vi båda tar oss till SJ-kassorna i stora hallen. Som är stängda, ja.. Min tid (rast) rinner iväg så dagens lokförarbeslut blir att beställa en taxi till den unga mannen. Resterande tid innan jag tar plats på min X2:a tillbaka spenderas med att hjälpa/instruera taxichauffören odyl..

Tåget tillbaka gick dock bra, FISen klagade på korglutningen som skyllde ifrån sig på nån nivåmätare som bollade det hela tillbaka till fisen som sedemera blinkade med en gul lampa som jag tryckte på för att sedan fungera igen..  

Släpper tåget lite gubbmässigt på Cst och tar mig hem!

Av storm - 22 oktober 2009 15:29

Fick mina två timmars sömn (av kanske sju möjliga) och beger mig ned till foajén för lite frukost. Det luktar cigarettrök!? En tanke som slog mig var att det säkert spökar, jag menar vem i hela friden och i sitt rätta sinne är uppe klockan noll-tre-trettio egentligen? Eller glöm det förresten.. Känner ett behov, sådär på morgonen(natten), av att vara en bifigur i nån riktigt dålig amerikansk skräckis så jag sätter mig med ryggen mot dörröppningen med flit så cigarett-spöket kan hugga kniven sådär läskigt i ryggen. Undrar om det berättigar till lite semester?

Det är såklart så pass mörkt överallt på hotellet att jag inom kort ledsnar på att bre smör på handflatan, bordet alt. ryggsäcken så jag går bort till dörröppningen för att tända litegrann. När jag tittar upp mot strömbrytaren står Joe Cocker o tittar på mig! Eller, mja, en person som är på pricken lik honom exklusive skägget och skorna!? Alltså, mannen hade inga på sig och var för övrigt klädd i slappa mysbyxor med matchande myströja(?)

Hjärnan säger till kroppen att nu ska du rycka till och hjärtat ska hoppa runt samt ett ljust flickaktigt ljud måste utstötas!

..kroppen är dock arg på hjärnan som inte låter den sova någonsin och visar ett inre långfinger med följden att jag mest bara står o tittar på mannen som börjar prata om rökning, balkonger och dörrar som tydligen slår igen..(?)

Han har uppenbarligen peggat mig som hotellanställd och vill nu bli insläppt på sitt rum eftersom han blev utelåst efter nån sorts nattlig rökpaus.. Jag har ju växt ett ubåtskaptenskägg och applicerat min waffen-SJ keps samt svarta tröjan så jag ser väl ut som en bellboy från något S/M-hotell, det är väl bara dominanspinnen som saknas..

Jag förklarar, han lommar iväg och jag fortsätter min frukost. Vägrar byta plats och fortsätter därmed att sitta med ryggen mot cigarettmannens dörröppning. Drar mig ned mot min parkerade gråsugga. Funderar på om detta ekipaget har fått en fet p-bot eftersom den ockuperar mitt spår, på min ära!

Dock behövde jag inte fundera på detta eftersom min dubbeldäckare nu inte vill! Alls!

Jag gör ungefär fem miljoner olika sorters resettar tills batterierna ligger på under 20% och jag får ta en paus. När dom är laddade igen(?) börjar jag om utan att lyckas med mera saker än att paja HVAC samt vagnsbelysningen i mittdelen(??)

Ger upp och ringer lite samtal, bland andra till Gävlefjärren där jag presenterar mig som föraren på ljusdals dyraste brevpress, solitt parkerad på kolspåret.. Min ombordare ledsnar och åker med en Regina söderut, han tar även med sig alla besvikna resenärer som längtade till lite X40-åka.. Jag blir dock kvar på den nu allt kallare/fuktigare dubbeldäckaren (HVAC=HuVudvArC). Till slut ledsnar även jag och klappar igen fordonet samt hoppar på en annan Regina mot Gävle.

--

Kör en X2:a söderut från Gävle, fortsättningen på min (arbets)dag. Öppnar även stark med att få fel på körkontrollern(?) med FIS-förslaget att jag ska använda rangerkontrollern istället!

Rangera i tvåhundra, någon? Tillkopplingarna skulle bli rätt intressanta iallafall..

Dock skärper sig X2:an och hjälper mig att vara tidig in till Cst och spår sex (tror jag det blev). Kör ut densamma till Hagalund. Fick en hel hög med signaler i rött på vägen ut så jag passade på att plåta en höstbild, gissa var det är?

--

Blir indragen i SkåJ:s Ma-lok av två-tre handfasta lokförare för en snabb genomgång av loket, var dock för trött för att få upp kameran denna gång..Rynkar på näsan

Kör upp tåg 84 (trodde du verkligen att dagen var slut? ..och vad trodde du jag menade med att köra upp?) till Cst och gör en riktigt imponerande, snärtig rundgång med hjälp av en stressad tågklarerare som lägger "snett vänster" upp i slutsignalen på ett utgångståg. Växlaren på platsen måste ha misstagit mig för ett misslyckat pålok alt. Sms-kopplat m.h.a gummisnodd..

Ledig imorgon..     undrarns vilken verksamhet jag ska bereda mig då..  

Av storm - 21 oktober 2009 20:45

Den allmänna förvirringen slog till särskilt hårt nere i Hagalund denna dag, trodde på allvar ett tag att jag var på väg att kollidera med en förvirrad X40 som försökte smyga ut ur depån via bajset.

En snabb parkering på spår tio och sedan snabbt iväg igen upp till Cst igen..

Tar lite senare emot min brödrost som ska köras av moi till Ljusdal för ett vilsamt besök på kolspåret..Fy bubblan vilken dimma det blev, lagom till att man kör som fortast nånstansch vid Döljebro.. men namnet säger väl allt iofs..

I Ockelbo var även dimman snorkall såväl som sådär o-igenom-synlig som dimma är generellt. X40 nr 35 gillar inte dimma och huvudbrytaren blir mer och mer ovillig att gå i efter varje nollsektion. Till Ljusdal kommer vi ändå och jag gör en hyfsat snabb växling in på det där berömda s.k kolspåret där jag stänger av dom systemen som inte behöver vara igång under natten.

Sedan raskt till hotellet för min medhavda grottlåda, mmh..  

Känns alltid så sisådär, att äta grottlåda sent på kvällen i en helt tom lokal på nåt hemligt hotell ute i sverige, i verkligheten..

Av storm - 20 oktober 2009 22:55

Go-fetch-dagen tar sin början på spår elva där min brödrost står och väntar på att bli körd till Södertälje.

Ankommer Söö precis på klockslaget och tåget övergår där raskt till ett tjänstetåg, till två tjejer/kvinnors stora förtret eftersom dom ansåg att vi minsann borde åka till Västerås med dom(?) Dom har, som tyvärr många andra, inte kontrollerat vad det står på biljetten eller läst några som helst skyltar/anslag/internät/duvpost angående vare sig spårarbetena vid Nykvarn eller för den sakens skull ens frågat någon innan dom satte sig på ett tåg. Nu befinner dom sig plötsligt i Södertälje Syd Övre och försöker få mig att titta åt annat håll (KOLLA!! *pekar med en kromosongaffel mot skyarna*) så dom kan smyga ombord på mitt, numera nedsläckta, tåg. Dock kan jag min Loka-reklam-historik alltför väl och behåller mitt tåg o-påstiget.. Damerna fick kliva en våning längre ned till bussarna..

---

Bilden är tagen strax norr om Karlberg, plattformen är full(hic) med hemvändande pendlare. Min dag (?) har precis börjat..

---

Nere o Pooh-Lane är allt som vanligt [stoppa in valfritt bajsskämt här].Det där blöta som syns bredvid spåret t.v är inte endast vatten och det luktar gräjjt..  

Det står ett gäng trubbeldäckare på mellanbangården och försöker se tuffa ut (fattar ni? Tuffa!! Hahaha!), se så dom stirrar!

---

Min andra X40 som jag tog upp till Cst fungerade även den felfritt bortsett från HVAC i bakänden som med en suck gav upp andan. På en mur invid spårområdet på Cst, inklämd mellan alla dom där fula nybyggda hotellen, sitter en hög undgomar och dricker sprit samt vinkar till tågen som passerar. Eftersom ingen av dom reagerar på min lilla försiktiga "BOIPP!!" med eltyfonen lägger jag på en fet "BLÄÄRP!!" med lufttyfonen samt öppnar min sidodörr så jag kan vinka till dom!

Precis bredvid dom alkoholdrickande ungdomarna (dom vinkade och var döva glada) hoppar min huvudbrytare ur och tåget blir alldeles tyst.. Hmm, så franskt av den..

---

Tog ned ett Loktåg som ankommit spår sjutton från Karlstad, fick en sån där najs fem-kilometer-i-timmen - glidare in på spår tretton i hallen Hagalund som jag gillar så mycket...

Hade ännu en lång rast att slå ihjäl, här kommer lite bilder på detta:

Hittade tåget jag skulle köra tillbaka till Cst, tåg ett no less!!

Jag goade in mig och blev genast uttråkad samt rastlös. Tänkte att detta är en perfekt tidpuNGt att kräla omkring under tåget i jakten på en rolig bild!

Här nere luktade det en blandning av bajs, döda djur, sopor och -kaffe! Mmmh, kaffe!

Denna syn har nog många rådjur haft som ridå-tema, misstänker jag..  Notera gärna (bristen på) markfrigång under plogen.

Denna bild får avsluta dagen, jag susar förbi Norra BanTorget med mitt nattåg som jag sedan parkerar och lämnar på spår tolv. Hade inte dagen varit (guld)kantad av en irriterande huvudvärk så hade den varit sjukt trist o tråkig och alldeles, alldeles..

(hela dan får jag arbeta, jag får jobba, jag får streta. För den stora tåg-kartellen, det ska visst va' modellen)

Av storm - 19 oktober 2009 18:58

två timmar och nio minuter efter förra inlägget vrider jag dörrförreglingsreglaget i "förregla" och rullar söderut i X2 2021 från spår tio.

  Det är s.k skitväder och det dräller ned med extraserveringar av dimma och kyla. När jag lämnade tokstan så kan jag kanske inte säga att det sprack upp utan mer i linje med att det slutade sur-mulna och övergick i lite mer avslappnat grått istället. Tågvädret var dock övervägande fasta gröna signaler med risk för blink här o där. Tills man ankom Hellsburg förstås där det övergick i nån sorts röd-inversion med spridda skurar av grönblink. Damen för morgonen är dock mycket pigg och hungrig på hastighet, jag får hejda mig för att inte köra upp i sth-summer även på fordonets topphastighet!

I Flen ringer en ombordare fram för att meddela att hon inte vill kasta äggmackor omkring sig alternativt ge någon en skön enliters kaffeskållning, jag håller med och ned på hastigheten! Dålig gång på förstaklassvagnen, check! Alltid den, av nån anledning..

Ankommer Göteborg ungefär tio minuter innan tidtabellen säger att jag ska vara där, går till rastlokalen för en grottlåda och lite blinka-gruset-ur-ögat..

--

Tåget från Götet har körts dit utan fungerande korglutning i Bistron(?), dock är jag tidig ner (ajajaj) och sätter tänderna i problemet.. med lyckat resultat tillåmed(?), till ombordarnas stora glädje!

Är tidig in till Skövde där jag började bromsa lite sent (ovanligt) och får lägga på en saftig broms för att mina avstigande inte ska behöva grusa ned sig. Ombordarna var rejält imponerade av den kombinerade Jämes Bånd-röken och varma-bromsskivor-ångan som totalt omsvepte plattformen i den där härliga pendeltågslukten (svårt bränd anklever någon?).Jag lossar dock ut riktigt snyggt och stannar som ett sovvagnståg med slirbromsen som avslutning..

Vid Väring får jag "70" i förindikatorn på ATC samtidigt som ett skyfall attackerar! Jag har plötsligt lika god adhesion som en grodprutt på smält smör lagom till att ATC utstöter sina två tut-of-doom (bromsa - or else)! Det här med att släpa fyrtioåtta jättestora elektrifierade magneter längst spåret i strax under tvåhundra knutar lät plötsligt som en excellent idé så jag hittade rätt knapp och hastigheten övergick raskt till sjuttio.. Jag fick gå över en växel till högerspår som efter nån halvkort sträcka övergick till vänsterspår igen.. (?) Precis efter växeln händer tre saker! Eller, mja, växelriktaren för trefasen packar ur och lockar med sig huvudbrytaren.. fasen också.. hmm..  

Huvudbrytaren blir även blockerad i från-läge vilket jag endast inser efter mitt tredje försök att få i den vilket i sin tur resulterar i att jag överhettar urladdningsresistorerna på mellanledet som i sin tur resulterar i ännu fler svårtydda FIS-texter och mängder med röda, ilsket blinkande lampor!

(mellanledet på en X2:as växelriktare ser ut som ett torkskåp och är till bristningsgränsen fylld med hög-faradiga kondensatorer för en skön strömrusning till en förhållandevis liten bank med resistorer för urladdning)

Gjorde ett utrop, kontaktade ombordarna, stannade nånstans i Töreboda för en resett på driven, fick allt att lira och körde iväg igen.. Gissa hur många hastighetsuppdaterande baliser det finns mellan Töreboda och Gårdsjö?


Svaret är ett gammalt vikinga-kvinnonamn taget från fruktbarhetsguden Frö och hela den sträckan kördes i plågsamma åttio kilometer i timmen!! Ka-plong, jag är plötsligt tjugotvå minuter sen!

  Vid flempan är det dags för ytterligare en mystisk högerspårskörning som lika mystiskt smyger tillbaka in på vänster igen, jag är hela tiden beredd med pekfingret på "huvudbrytare i" och tummen på "kvittera" för en sån där klump-pipp med felkoder..


Lyckas inte ens skaka av mig ynka fem sekunder av min försening och ankommer Cst tjugotvå minuter efter rådande tidtabell..

Kvällens skåår blir således som följer: Cst 0 minuter, Hallsberg 0 minuter, Göteborg 0 minuter, Storm 22 minuter!!

Jag vann, jag är bäst.. eller vänta lite nu..


Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards