Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2011

Av storm - 26 januari 2011 23:45

Telefonen började ringa direkt. Det handlade om uteblivna avmultningar, inställda vändningar och liknande. Rätt förvirrande faktiskt.
Den X40-trean jag skulle framföra till Eskilstuna hade, bortsett från en mängd orange:a (orange? Oranga? Wtf?) Ikoner, endast en fungerande traktionsmotorgrupp. En tämligen timid acceleration lyckades putta upp eländet i den lilla backen mot Stockholm Södra och vidare ut i verkligheten. Fjärren ringde vid stoppet i Södertälje för att be om ursäkt att dom råkat släppa ett godståg före våran framfart. jag garvade, tror jag nämnde mina problem att uppnå Sth och lugnade den lätt starriga fjärrskådaren.
en trevlig rast i Et, sedan ut på plattformen för nästa äventyr. Rörigt på plattformen, flera plattformsskyltar verkar skylta upp samma tåg? Mitt i förvirringen dyker en legendarisk mustasch tillika lokförare upp och pratar om nåt bussdebakel som intäffat i Arboga nyss..
Tydligen hade multningen av de två X40 (som skulle hänga av den ena i Et) misslyckat med det tidigare momentet, nu kördes dessa som två separata tåg istället. Min förvåning var rejält tilltagen..  
Min enhet ankom några minuter efter Hallsbergsdelen och jag försökte snabba upp uppstarten i "Stockholmsänden". DDU:n var, om fysiskt möjligt, ännu mer fylld med orange ikoner. Många blinkade ilsket i samma färg..
Jag tog hjälp av förarlegenden med lite a'la minute-resetter på traktionsmotorer och fotstegsmassage så vi kunde pipa iväg.
Denna enhet hade även denna sparat in på traktionsmotorfunktioner, dock med den extra bonusen fullsatt tåg ända ut till foajéerna. "Timid acceleration" blev raskt till ett dåligt skämt, blev orolig att vi inte skulle komma upp i backen utanför Et alls.. Vi kom fram till Cst, till slut, för nästa grej: Knivstavändningen..
detta hanns inte med, vändningen skedde istället på dansgolvs/bowling-plattformen i Arlanda nedre. Sa jag att den enskilda komponenten på X40 som tar längst tid att starta upp är nån färddator, ATC-komparator eller bromselektronik? Det gjorde jag nog inte eftersom det inte stämmer; fordonstelefonen knäcker dom alla med nån sorts halvårsmässig uppstartstid ffs!!
Så när telefonen startat upp kunde jag ringa fjärren för att begära tågväg söderut igen. Sedan var det bara den där konstiga och förvirrande dubbel-dubbeldäckaren till Falun(borlänge) som släpper en enhet i Uppsala kvar! Easy-peasy..
Dessa satt minsann ihop och avgick från cst med mig i mellanhytt i hyffsad tågmässig tid..
I Uppsala drogs dom isär, innan vi släppte ut resenärerna (alla dörrklämda stackare med för stora väskor i färskt minne). Detta gick tokfort och jag hann tillåmed att dra i bägge stängventilerna för att försäkra mig om att inte bli släpad till Löten eller så..
Vi fick grönt ungefär samtidigt och gjorde en red-arrows-split, SJ-stajlen, dock utan den flerfärgade röken (denna gång). Körde fort som attans tillbaka till gulahuset och Hagalund för att komma hem i tid!?

Av storm - 25 januari 2011 23:45

dagen handlar om ett meat and potatoes arbetspass till och från Uppsala, fan äntligen en tjansch att bättra min förseningsstatistik något..

Ingen dör våldsamt i nån dörrklämning, inga puckon som promenerar i spåret, inte ens nån ATC-hicka? Jag lyckas prestera tre varv till orten med minuter fel sida om fel!?

Ombordarna oroade sig lite att dom inte skulle hinna med sista tåget/bussen/ålfyllda svävaren eftersom vi kommer in ganska tajt till Cst.. 

Jaså, hörde jag en utmaning?   

Jag varnade lite för en obekväm färd för vårat tjänstetåg tillbaka, sen åkte vi.

Körde som bara en mäjniäkk kunde och ankom Cst med knappt tio minuter till godo! Ombordarna var blåslagna imponerade och skyndade sig till sina resmål.

jag fick ändå vänta på min tågväg tillbaka till Hgl och tjänade intet på manövern bortsett från äran..

 

---

Har hört talas om mera fun 'n games med mitt favoritfordon mañana..(?)

Av storm - 24 januari 2011 23:45

Hämtade en X-fjutti´ från Hgl, körde till Cst för multning med en annan liknande..

SIFO-listorna på båda enheterna räckte till sängkläder för en mindre familj, det här kommer bli intressangt..

Någonstans i denna SIFOlista stod raden "multförbud" inklämd mellan "tuggummi-på-sätet" och "avstängd blockbroms", detta upptäcktes av mig kanske en timme in på felsökningen efter två-tre multförsök med negativt resultat. Fjärren var inte glad, kan man säga.. (sen att min telefon ringde oavbrutet för att hindra mig att tänka gjorde inte saken så värst mycket bättre)

En omflyttning krävdes dvs "flytta båda brevpressarna till Norra ban och där sortera om dom". Fjärren ville att detta skulle ske i jämnhöjd med Karlbergsplattformarna, jag såg en skog problem med detta, även säkerhetsmässigt, så ned till C-gruppen blev det istället och mittspåret. Plattform på båda sidorna, vilken lyx!  


Två timmar och tio minuter senare rullade ekipaget från Cst med en betalande resenär ombord! (vi andra hade betalat in sweat istället)

Den bakre trean hade en fungerande toalett vid Cst, efter allt multande gick även denna off-line (?) så ombordarna tömde enheten på sin resenär vid Västerås för att köra denna tom och låst istället. Där pajade även ett fotsteg, detta imponerade knappt på våran redan finfina försening dock..

Det satt en liten Jula-fläkt in-strappad strax under förarstolen för att hjälpa till med kanske 2° C, den hjälpte även till med sisådär 20 db trivsel, najs..

Ekipaget hade även fel på sin wheel slip and slide-enhet (jo, den heter faktiskt så) vilket gör att ett flertal dörrar slutar öppnas (??) och sth:n inte får överstiga 160 

Detta är nån sorts fransk logik som jag som svensk nog aldrig kan få in i min lilla hjärna men det var iallafall fint väder och tur att kaffemaskinen var trasig maj gadd vilka snygga dåjer jag har på mig   


Sen satan till Hellsburgh, jag fortsatte med att försena nattåget med ytterligare en halvtimme så jag skulle kunna äta nåt..

Dagen efter nångång parkade jag loket utanför porten till spår tio och gick hem..

 

Av storm - 21 januari 2011 19:00

Rammstein hävdade att vi alla minsann bodde i amerikat och det var fantastisch, Bollnäsmartin hävdade att det minsann var King-fredag!

Jag? Står på plattformen invid spår tio för en X2:a till Götet..


Men till götet kom jag till slut(?) Kommer knappt ihåg hur..

Hemresan förtristades med trasig korglutning i några vagnar (ej bistron eller manövern dock) och dom vanliga röda signalerna i hallsberg..

Av storm - 20 januari 2011 21:30

Gårdagens otäcka olycka i Isätra gjorde att min arbetsdag blev lite ändrad pga fordonsbrist. Nu fick jag ett jättelångt UppsalaSMS istället för dom där små gulliga fyra-fem vagnar med lok i ena änden..

Jag hade även (den årliga) uppföljning(en). Allt förlöpte hyffsat problemfritt, jag lämnade över tåget i Blg med åtföljande passresa och jag kunde däcka en timme på det-där-hotellet-i-Falun inför hemresan..

En gnistrande stjärnklar och kall natt med en jättemåne som tittade in i sidofönstret och ibland i backspegeln. Sen att jag fick se en uggla med den vita fjäderdräkten gjorde hela upplevelsen än mer sagolik.. najs..

Av storm - 16 januari 2011 23:00

Jourdag, jäss vad jag skulle få sova denna dag!

en kvart innan min tjänstgöring började ringde telefonen..

Dagens haveri hade tydligen inträffat i Dalarna(?) och ett Rc3 no less..

Jag tar mig ned till Hgl, letar upp två lok på ett B-spår och kör ihop dessa. Kopplar alla "sladdar" emellan (multkabeln är typ fem centimeter tjock och väger en del vilket gör sätta-dit-processen tämligen knölig)

Varför multkabel frågas? Varför inte blir svaret. Man får rätt ok adhesion med åtta drivande (tunga) axlar! Sedan visste jag inte varför jag skulle ha två lok med mig just då, bäst att koppla ihop dom.

[Titta, multipelkörningen fungerar! (direktbroms tillsatt på ledande lok) ]

Det kördes till Uppsala, in på spår tolv i godsbangården där jag drog isär dom igen för att invänta det havererade tåget som nu drogs av ett annat tåg.

Körde upp i rumpan på det tämligen långa tåg som nu stod på spår sju och lämnade loket där, tog över det främre tågsättet (dom andra förarna fick dra isär) och körde detta till Cst. Fjärren ongjorde sig över någon som hade begärt tågväg långt innan vi förare var klara med alla bestyr, som vanligt.

I den lilla tunnelsnutten som finns i norra delen av Skavstaby, arlandagrenen fick jag mötte jag ett A-train (inte tågmöte, mind you). Det var en rätt hög luftfuktighet och vi blev belönade med en ögonblickskort daggpunktsutfällning precis mitt i tunneln! Kool! Det utrycker sig som nån sorts instant-nescafé-dimma som inom sekunden gör om sikten från milsvid till kanske trettio meter för att direkt efter försvinna (inte sikten alltså, dimman din dummer)

Jag vände samma tåg till ett annat tågnummer och begav mig åter mot Uppsala igen, ankom samma plattform och blev avlöst av samma förare jag tagit tåget från. Sedan blev det en promenad ned till spår tolv igen och en avfärd med två lok söderut, det trasiga längst bak. Det var seriöst halt på plattformen, trodde jag var på väg ned på spåret minst tio gånger innan jag klev ned på spåret för vidare snubbling ut till Gbg.

Körde ekipaget via gula huset, vände vid lämplig dvärg för att komma till lokstallet.

Rc3:an ville inte röra sig! Jag hade satt bakre hytt som fortfarande aktiverad men blockerat broms"påfyllningen" för att låta dess kompressor även förse det bakre loket med luft (det var det som pajat). Fick trolla lite med knäna, sedan rullade loken motvilligt in på ett lämpligt B-spår.

Fordonsledaren ville att jag skulle dra isär loken, jag avböjde vänligt med en ursäkt i stil med "överutnyttjad lokförare". Skönt att slippa veva handbromsar..

Siktar på ett nytt ATC-fel imorgon alt. manöver-klivöver..

Av storm - 15 januari 2011 09:26

Dag två av det inställda Jönköpingvarvet.

Har varit ned till hagalund med en gråsugga, sitter nu på Cst och väntar på att klockan ska bli tolv så man kan gå hem. Reserv e bra tråkigt..

Av storm - 14 januari 2011 20:00

Dagen tar sin början med lite fordonsförflyttningar. Nån X2:a dit, nåt loktåg hit..

Dock var gråsuggan till Jönköping inställd denna dag och jag fick nån sorts prickigt streck islället för det helsvarta i min tjänstgöringslista(?)

Tog plats i personalutrymmena (tar alltid så mycket plats där av nån anledning.. måste fundera på det) för en lång reservsittning.

Trettio sekunder in på det prickiga(nåja) strecket ringer telefonen för dagens första uppdrag: Ett Rc-lok har havererat strax utanför Nykvarn! Detta loket hade precis varit på service i Örebro och kom iallafall halvvägs innan det pajade igen?  Jag plockade ihop pappersarbetet (utskrivna A4, inte bajsigt toapapper! Eller, pja..) och begav mig senae ned till reservloket som stod ovanpå halva styrkan i Bananer I Pyjamas!(?)

..

Den nya reservloksplatsen heter B1 alltså.. suck.. 

Märk väl att det var fjärren som kom med detta skämtet, mitt i nåt sorts säkerhetssamtal kommer en referens till det där märkliga ört-o-fila teveprogrammet..

Det tog mig en plågsam sekund att greppa vad han menade, kugghjulsoväsendet i min skalle var öronbedövande..

Hela räddningsförfarandet gick, tro't eller ej, så pass geshwish att jag dels kom hem i tid och dels helt glömde bort detaljerna kring allt vi pölsade runt i snödrivorna runt Ryb och gjorde..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards