Storm -En tankedump

Alla inlägg under november 2009

Av storm - 30 november 2009 20:07

Dagen börjar, som oftast, i orderrummet uppe på Cst.. Denna dags patrull stöttes på redan i inloggningen med kravet att återigen ändra lösenord, gärna nåt med en massa siffror i som är lättare att glömma bort. Eftersom man har ett flertal olika jobb-inloggningar så spenderade jag ytterligare en kvart på att ändra alla dom också! Med lite (o) tur så kommer jag vara permanent bannad från samtlig jobrelaterad verksamhet lagom till imorgon, hmm..  

Fick ut dagens telefonkatalog körplan dock, begav mig ned till spår sex och tåg fyrtio som jag skulle köra till Borlänge. Växlaren har inte varit där och kopplat isär(?) så jag löser av den föraren som kört fram mitt tåg och förbereder rundgången. Växlaren dyker upp lite senare, han är lite sur på att även deras tågläge-monitorer har blivit bortplockade vilket föranledde förseningen.

Tför går i graven.. men vi ska iallafall EU-anpassa minuset och plusset, alltid något!   

Så nu kan jag äntligen ropa ut "tii majnus fajv, fåår, zrii, too, vaaan (buffert-assisted) takeoff!!" och även "tii plus vaan, too, trii" när min b.a.t miss-skjuter.. hmm..

--

Det är slut på pip i den lilla knappen strax under hastighetsmätaren, märkte detta när jag skulle trycka lite buffert.. Undrarns om sånt fylls på i lokstallet?

Kör iväg i lugn o ro, dagens första stopp blir Arlanda där en kille som bara måste ha flygit jorden runt alt. har seriösa köp-ionoma-problem skulle kliva på. Han har typ en och en halv kubik med olika matchande och inte matchande resväskor som ska ombord. Tur att man har en rutinerad ombordare som stressar upp sig över detta lika mycket som jag gjorde. Jag vaknar till av ett klassisk snurrande av en skjortärm i backspegeln och sedan bär det av norrut, typ tio minuter senare..

Ankommer Blg tidigt, trots en del tågmöten osv. Åker Regina till Fln där grottlåda intas i fulskrubben bakom Sj-butiken..

--

X40 och jag sätter kurs mot Stockholm efter några timmar. Den har nå knas med Tyfonen, no less! Den fungerar men det är som om den använts till att sila en duva, eller nåt. Den låter mest som en sån här:

 

Vansinnigt roliga situationer följer där jag, vid Salatrakten bland andra, "tutar" på polisen där dom kontrollerar bilisters nykterhet! Speciellt roliga kombinationer uppnåddes tillsammans med eltyfonen(som fungerade finfint)!

"Plötsligt kommer det en dubbeldäckare runt hörnet, den låter som en sparv på hasch och svischar förbi ruskigt fort!"

Efter ett par mil börjar dock tyfonen fungera korrekt igen, äsch!

Rapporterade in "felet" ändå..

I Uppsala är jag tidig och får se flertalet röda signaler, i omgångar ända fram till plattformen.

 

Plus nåt märkligt tågmöte..

--

Kör ned min X40 till Hagalund efter jag släppt av alla i Cst, misslyckas med en multning som jag även gör om några gånger. Avslutar med en norsk resett för att sedan få eländena att lira tillräckligt bra för en transport tillbaka till Cst.

Ringde inte chefen och tyckte jag skulle vara ledig imorgon? Japp!   (?)

Av storm - 27 november 2009 14:02

mmh, chicolicious! Drog på mig reflexbrallorna igen för en batalj med alla o-klargjorda tåg som märkligt nog gömmer sig i Hagalund. Så här kan en ombyggd gammelvagn se ut:

Skön X2-känsla..

Det blev rätt mycket att göra och nånstans mitt i arbetsdagen försvann linjespänningen i hela Hagalund.. (?) Dags att ta lunch, tyckte jag..

Här en bild på en rätt vanlig arbetssituation en växlare råkar ut för i hallen.. Ofta hamnar inte vagnarna ovanpå en gångbrygga i hallen. Det blir lite kläng, lite balett och resten mission:ompissable att få på kopplet och koppla slangar/tågvärmen.. Snubbla här och du får en najs grönan-fritt-fall rajd ned i betongen, två tre meter nedanför.. hmm..

Jag blev tvingad att skälla på någon onämnd tjänsteleverantör som hade slarvat lite med ett visst säkerhetstänk, jag tackade även för det arbete dom hade hjälpt mig med så dom inte skulle bli ledsna..

--

Fick kila hem, satte mig på ett tåg som inte kom iväg dock..(?) Föraren hade fått problem med en parkeringsbroms på en Rc6.. (?) 

Möjligheten att mekaniskt lossa p-bromsen på en Rc6 har tagits bort nyligen, dock gav jag prov på mina mad skills och lossade den ändå, med ett adept handgrepp, till den gamle vetaranförarens förvåning. "Alltid lär man sig nåt nytt" sade han glatt, sen bar det av mot Cst och spår fyra.

Tog mig till Tce där jag hälsade glatt på spärrvakten och gav henne min remsa..

Jag känner mig plötsligt enormt sugen på att bygga nåt!! Hmm.. the crave to build is strong in this one!

Av storm - 26 november 2009 12:01

Tog till lite tjyvknep för att kunna slappna av igår så jag skulle kunna sova.. Fixade en såndär plåtpollett vid hotelldisken som man sedan pillar in i en låda för att en jättestor plastkista ska börja lysa jättestarkt i en tjugo sisådär minuter. En halvtimme senare låg man i sängen, röd som en hindertavla, och smuttade på lite lingondricka.. Nu jävlarr om inte den där lilla skäggtomten med sandsäcken dyker upp!

Fashonably late, kan man väl säga att man svimmade somnade, snortidigt kan man väl säga att man höll på att riva nattygsbordet vaknade!

--

Dom två multade X40 på maxim är lite sådär gnälligt småsura när jag vrider om nyckeln.

TCMS gnäller denna dag på nån FIP som den inte gillade tydligen medans, lite viktigare, en TraktionsMotor tydligen har trillat offlajn.. (?) Prövar lite olika resettar utan att den vill vara med. Givetvis ledsnar då genast ett par HVAC och lyckas lock-outa ett par, tre mellandörrar och en toalett..  

Tjänstetåg till Sandviken, jag svänger förbi plattformen i Gävle där jag plockar upp ombordpersonalen. Snv är ett litet minihopp bort bara så jag är snabbt tillbaka till Gävle igen och min rast..

Ett godståg har tydligen fått paj på loket (antagligen hallon/blåbär..) och blivit stående nånstans i Turkiet vilket innebär enkelspårsdrift förbi med förseningar som följd. Och, ja Turkiet (Tkt) är en driftplats i sverige, inklämd mellan Skutskär och Marma..  

Lagom vid infarten till Tkt missar jag en rådjursfamilj med knappt en stolplängd samtidigt som jag påbörjar en inbromsning inför passagen av sagda godståg. Lite senare ringer fjärren och ondgör sig över att jag tappat tid! Jag informerar personen om att jag haft tillräckligt många påkörningar odyl etc och vill inte råka klippa en kollega, säkerheten först - tidtabellen senare.. Han var inte så glad dock..

Jag satte på en bra, passande låt på musikanläggningen:

--

Vi var sena till Arlanda och till Uppsala men typ tre minuter tidiga in i Cst(?)

Jag bytte körände och körde ut skrället till spår tjugonio, hagalund..

hmm, finns Sisters Of Mercy på spotify?

..

Av storm - 25 november 2009 23:45

Hade ett Uppsalavarv sedan skulla jag sätta mig på en X2:a för passåka till en säng på Scandic i Gävle..

Rackarns trött är man också (k för koma), får nog skylla detta på ett förhållandevist lågt koffeinintag samt på den typen av väder som fullkomligt dräller ned överallt, byter mina torra kläder mot identiska dock blöta diton och stjäl allt ljus..

Hämtar ut körplaner för dagens, morgondagens samt även för min passresa (vid det här laget har jag lärt mig att man aldrig så noga vet vars som kan hända..)  

Tar mig ned till Hagalund, hämtar upp mitt Uppsalatåg.

FIS:en verkar även den titta lite i kors när jag kommer upp på loket.. hmm..

Medans jag parkerar det på spår tre i Centralen ser jag någon rycka i dörrarna längst bak (fina, rena backspeglar). Jag kliver in i berörd vagn för att prata lite med personen som lovar att inte göra det igen. Lämnar Cst.. plötsligt ankommer jag Uppsala!(?) Kommer knappt ihåg något från körningen dit, undrar om jag stannade i Knivsta?

Ingen verkar vara extra upprörd/stressad/märklig i Uppsala så jag antar att jag måste gjort det.. Jag har dock noterat ett löst draget koppel mot det norra loket vilket jag åtgärdar i Uppsala..

Plötsligt sitter jag på X2:an mot Gä! Märkligt jobb, detta..

Av storm - 24 november 2009 22:30

Dagens Arbogavarv inväntas, jag ska vända upp tåget i Karlberg för vidare färd ned mot spår tolv.

Dom två X40 är inte riktigt sams och träter om saker som TCMS-systemets oförmåga att få tag på nån att prata med på ACU i Z1(?) Alla skyller dom på nån "db" som är u.f i LVC 08.33 .. (?)

Sedan blir inte saken bättre av att ECC gnäller om att DDU:n sagt att bakre BCU inte gillar att åka sist i tåget!TCC:n hade även den åsikter och precis som alla andra enheter var det mest gnabb samt gnäll! På grund av allt detta så kände sig HVAC ignorerad och började blinka rött, något senare. Summan av alla dessa fel blev en blinkande röd ikon på min DDU som kontinuerligt hindrade skärmsläckaren att gå igång vilket, i kvällsmörkret, blev rätt irriterande!

Tåget funkade fint, dock! Eller, mja det var väl den sedvanliga trasiga innerdörren samt felindikerande trasiga toan då.. Här kommer iallafall en bild på en ratt:

Mycket sjuttiofem-tals-chique, måste jag säga!

På Årstabron tänkte jag testa tyfonen, jag tvekar dock både en och två gånger för att sedan göra en mycket manlig "tut" på den lite senare.. tyfonen fungerar, check!

Jag planerar att titta lite på felen väl i Arboga och jag har skrivit ut felinstruktionen på den lilla märkliga kvittoskrivaren som sitter bredvid det minimala fönstret på högersidan av hytten.Plockar även fram ett par vattentetror från det lilla kylskåpet under förarbordet på samma sida, törstig som sjukt.

Fan allt jag behöver är en vattenkokare, sen kan jag börja sälja korv på riktigt från "korvluckan"! med fina, skrivna kvitton o alles!

--

Väl i Arboga blev jag påmind om att vi har en vändtid på fem minuter så jag kastar kvittona för att sedan kasta mig mot andra änden av tåget för att hinna med avgångstiden! Får väl leva med gnället..

Åtterresan mot Cst blir mycket lugn och fin, här en bild från Sgs.

Det är mycket gnäll från X40, dock verkar dom fungera bra numera!

Av storm - 23 november 2009 23:45

Skönt med ett lugnt Uppsalajobb, tänkte jag när jag var på väg ned till spår tre..

Den avlösta föraren drog som ett diesellok med en "u.a", dom avlösta ombordarna klagade på löst dragna koppel mot lok istället. Kollade det södra lokets koppel men kunde inte upptäcka nåt stort slack där.. Det norra loket satt som limmat mot vagn vilket inte armstödet i hytten gjorde mot sits. Tur att det finns en verktygslåda/skåp ute i Das Boot!

Vid första accelerationen märker jag att det visst glappar nånstans där bak (och det är inte ett sån där brödlucka med tangorabatt heller) så jag ställer om min körning till ägg-på-körspaken -stilen, så ingen ska få sin mjälte serverad t.ex

Förföljer en Regina hela vägen till Uppsala, där jag jagar in den på "nollan". Väl i södra loket lägger jag i "backen" och trycker ihop kopplet för att sedan gå ut för en kontroll. Kopplet är tämligen slappt, även trots att jag precis tryckt ihop det litegrann. Drar åt ett varv och förbereder avfärd söderut.

I Knivsta (tror jag) var det mycket folk som även ryckte upp dörrar i farten, tyvärr som vanligt, vid min inbromsning. Jag gjorde ett högtalarrutrop i min vanliga stil med en viss humoristisk åthutning av resenärerna samt en lyckönskning på färden till Stockholm, tydligen uppskattat tillåmed av de resande.

Grottlåda intas på Cst. Hade jag inte glömt att lämna min tjänstesökning förra veckan med sista inlämningsdag igår? Japp, jag blir påmind av en av våra excellenta produktionschefer som även kommer med samtliga papper och ett leende! 

Raskt ned till trean igen för ett "dubbelvarv" med ett sexvagnars Uppsala-sms denna gång! (Renoveringsdags av förstaklassvagnar littera bläp osv..)

Ett sexvagnars sms är ruskigt accelerationsstarkt! (kan säkert komma ifatt en eu-moppe inom en kvart)

Jag får lugna mina pådragsrörelser för att inte folk ska tappa sin vertikala läggning, eller var det ställning? Eller dom flesta sitter antagligen ned, ja.. Jag är sjukt tidig till samtliga stopp tack vare detta (Min läggning/ställning?) och får därmed ett flertal extra minuter i U för att nosa fram lite vatten från tjänstekupén och tjafsa lite med mina ombordare.

Det södra loket luktar sådär bekant, liksom (?) så jag ringer driften för en liten heads-up. Loket har även gnällt över sina filtervillkor som blivit förreglade så jag gör en ordentlig batteriresett, passar på att vädra lite.

Rullar ändå iväg med allt i sin ordning precis på avgångstiden. Det går lika fort tillbaka till Cst så jag bjuder mina resenärer på ett antal tidiga minuter in i Cst. På spåret bredvid står en sån där X60 och lurar! Usch! Dela plattform med en sån där PET-flaska, va!? Den verkar ha förvirrat sig dit och lämnar spåret i tysthet så fort den blir upptäckt av mina två Rc..

Varv tre, det södra loket slutade lukta bränt och trippen görs i lugn o ro. Märkligt ändå hur pass mycket människor som åker den där sträckan vid tio-elvatiden på en måndag!

Har hört talas om nåt varv till Arb imorgon.. hmm..

Av storm - 21 november 2009 21:30

Dagen till ära (lördag?) ska jag till Arboga! Igen..

Endast lite fel på HVAC, sade föraren jag avlöste. Ingen större sörprajs där heller..

Strax efter Stockholm Södra testar jag tyfonen, som jag brukar.. Denna tyfon hade antagligen inte blivit använd på ett tag, alt. alla tidigare förare har hamrat på den! Den hängde sig.. såklart.. Jag stannar. Mitt på Bron.

Det är roligt att försöka föra ett samtal till fjärren samtidigt som man sitter i resonanslådan till ett högtryckshorn.. Höger knäskåp, höger knäskåp, check! Tyfonen avstängd, check!

--

Det är ovanligt att bli sen på denna sträcka, nu fick jag vänta på ett tågmöte i Nykvarn.. Dock blir jag bara fem sen in i Arb.

Ombordaren kommer fram med lite tråkiga nyheter, en olycka i Strängnäsområdet.. ajajaj.. Och mycket riktigt får vi ta en del resenärer från ett annat tåg och blir nio sena från Arb mot Et.

Rullar in i Eskilstuna, plattformen är full med folk. Dom kliver ombord på mitt tåg för att raskt kliva av igen efter några högtalarutrop från ombordarna. Min telefon ringer redan nu var femte minut med förfrågningar om trasiga tyfoner, tågomledningar och så vidare. Jag går upp i rastlokalen för att ta en kaffe, tänker inte stressa upp mig samt att jag måste göra lite pappersarbete. Gå på tryckeriet. Ja ni fattar.. Sedan behöver jag plocka ut nya körplaner för mitt tågs omledning via Västerås då förstås..

När allt är klart beger jag mig ned till tågets f.d bakre ände för en uppstart. Jag frågar alla resenärer som sitter bakom hytten om dom är redo att åka åt fel håll! Att ingen ska få en sörprajs för att jag nu endast kommer stanna i Stockholm. Dom nickar lite förvirrat, jag nöjer mig med detta och går in för att dra igång hytten.

Jaha, plötsligt är man på väg mot Kolbäck istället! Telefonen fortsätter att ringa oavbrutet, jag inser raskt att jag aldrig åkt denna sträcka förut.

Känns märkligt att blåsa nittio genom, vad som ser ut som, en ändlös räcka villaträdgårdar! I nittio!

Ända till Bålsta seglade det på, sedan fick jag rött i en mellansignal. Säkert ett gnälligt (ej snällt alls) pendeltåg

Tiden tickar iväg (som vanligt) och jag, proaktiv som jag är, ringer förvirringen för att förvarna dom om att jag antagligen inte kommer hinna till mitt Uppsalavarv. Samtidigt plongar ett nödsamtal upp, antagligen från rullstolsplatsen. När detta skett ett flertal gånger och utan svar så gör jag ett lite tillskärpt utrop och ber ombordarna kontrollera nödtalsfunktionen i nämnda vagn.

Efter en stund sätter nödtelefonen igång igen, jag kan tydligt höra personer på andra sidan luren som rör sig o andas o sånt (läs "försöker vara tysta"). När ofoget fortsatt ett tiotals gånger till så stannar jag till vid Sundbybergs plattform för att reda ut om det är maskinfel eller något pojk(flick?)streck!

Ombordarna går åter igen igenom hela tågsättet, testar samtliga nödtalstelefoner. Resenärerna blir ju inte så värst mycket gladare av att vi nu står still i Snb, redan femtio-nånting-minuter försenade. Jag lugnar dom dock med ett utrop som handlar om deras säkerhet och hur viktigt det är att dessa system fungerar.

Vi rullar strax vidare, systemen fungerade utan en hicka och *.streck-misstanken återstår.. Dock var det slut med okynnesnödsamtal för denna gången och vi glider in i Cst, norrifrån, med ungefär en timmes försening.

Tåget ska även ned till Hagalund för en toatömning och lite plockstädning/vattentryckning så jag beger mig norrut igen, nu med mitt "gamla" tågnummer. Tåget har ju fortfarande en defekt tyfon i södra änden så jag ställer av detta för ett annat tågsätt att ta upp till Cst. Det blir även strul, inte med tåget denna gång utan med administreringen, så jag släpper detsamma där jag hittat det (nåja jag körde fram en tåglängd, till porten, sen släppte jag det) och hoppar på en X2 som var på väg till Cst. Jag ligger nu på gränsen att hinna med mitt Uppsalavarv men ber dom skicka jouren på det eftersom jag kommer överskrida min maximala sträck-körtid (jag är även sjukt hungrig). Mitt i "lunchen" ringer tågledningen för att göra reklam om det jour-jobbet som nu hamnat på mina axlar. En X2:a står tydligen eländig och bortglömd nere i Hagalund full med mat o dyl, behöver en avfornering.. Tar ut ännu ett set med körplaner och sifolistor, ringer en taxi för färd tillbaka till Hagalund igen.. (?)

Väl vid Nbt möter jag upp med en Lsg-kille i en sån där rolig truck.

Han har ingen aning om nån avfornering, skakar mest på huvudet. Jag ringer någon som ska kontakta någon som ska säga åt nån annan för att få en lirare att sätta sig i ännu en såndär truck för att avfornera mitt tåg. Sedan ringer förvirringen för att tacka för hjälpen med avforneringstrippen (?) samt ge mig tillstånd att åka hem! Jag är bra sugen att bara säja tack för att sedan ta mina lågprofilare söderut-västerut, lämna tåget på c-gruppen liksom..

Det gör jag dock inte och personen i telefonen blir överraskad när jag fortfarande är på tåget, typ en timme efter det skulle vara klart! Personen skulle även kontakta någon som skulle säga åt nån annan för att få en lirare att sätta sig i en såndär truck osv.. check.

Jag ledsnar något och går in i tåget som forneras bredvid mitt för lite kaffe och en pratstund med roliga ombordare från götet.

En halv evighet senare är plötsligt mitt tåg tomt på mat och jag drar snabbt igen alla dörrar för färden mot Hgl och mellanbangården där X2:damen skulle få sig en avställning och lite tågvärme..

Jag brottas en stund med hörlurssladden tågvärmekabeln, sedan åker jag hem.. pust..

Av storm - 20 november 2009 23:15

Lyckades få datorjäveln att acceptera den, nu fungerande och även nyLEVERERADE, hårddisken! Äntligen.. Dock tror jag att datorjäveln i den X40 som jag ska köra till Arboga denna dag ljuger för mig när den hävdar att det minsann är 22 grader i förarhytten. Eventuellt glömde den ett litet minus framför, det är SVINKALLT!

--

Observerade två mysbyx-utstyrda ungdomar som hängde i Läggesta och försökte se hårda ut samtidigt som dom drog munbloss på en pytteliten pipformad napp.. Fan, kommer ihåg DEN DÄR perioden. Nog för att jag aldrig skulle blivit fångad ens död i ett par såna där nylon-plysh ursäkter till byxor på stan. Det räckte med ett byxryck så var jag botad från den ovanan.. Sedan är ju det där problemet med intresse också. Alltså om man blir lite intresserad, så att säga, så blir det knepigt att dölja.. Hmm..

--

Jag sitter i Arboga och surar över att båda kaffemaskinerna är trasiga.. Sedan tänker jag att kaffet ändå har vissa likheter med vakuumanläggningen och blir på bättre humör (som den fågelbräjn jag är). (?)

--

På tillbakavägen klagar ombordarna på dålig gång, check.

Men till Hgl kom den, till slut..  

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards