Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 7 juni 2008

En handtralla kan lätt spåra ur, dra inga stora växlar..

Av storm - 7 juni 2008 11:04

Livet går vidare, antar jag.. Har gått en vecka nu ungefär och jag har jobbat ett par dagar. Går bra att köra, känner just inget obehag bortsett från det vanliga obehaget att smiska plattform i 200 blås när folk ställer barnvagnar endast ett par meter in från kanten, eller när ungar leker 'hoppa framför X2'..

I förrgår hade jag rätt fullt upp med en X2:a från Linköping där en bromsskiva sprängdes i 200 blås!

Dagen började i Hagalundsdepån och en klargöring av X2 mot Malmö, precis när vi ska köra ut kommer den uppsala-pendel in som spårade ur dagen innan vid Upplands-Väsby. Loket hade krängt en hjulring så den axeln satt i en så kallad handtralla.. En liten vagn med fyra pyttesmå hjul som man ställer ned vagnshjulet i. Största tillåtna hastighet(sth) på en sån är 10 Km/h, så det tog dom 24h+ att komma till depån.. Precis framför oss kliver trallan ur spåret o klämmer fast sig i växeln.. Jag lärde mig en hel hög nya svordomar när jag gick fram för att undra varför det var en massa långa ansikten bredvid det nu lesset lutande loket :D


På väg från Linköping, nånstans innan Sparreholm får vi en brandindikering och kontaktar ombordpersonal för en kontroll. När ingen svarar på en stund blir man ju rätt orolig. Handledaren är precis på väg ut när dom kontaktar oss, låter som hon är på ett disko eller nåt. Hon ber oss att sä-sä-sä-nk-nk-a-a-a f-f-a-a-a-rt-en, tror jag hon sa. Handledaren gick bakåt då, ringde fram o bad mig sänka farten gradvis ned till 70 då det gick att tänka (sitta) när man var i den vagnen.

Dessa tåg är tack o lov extremt välbyggda så det enda som hände var att det vibrerade rätt så ordentligt i den vagnen, ungefär som att sitta på en gammal tvättmaskin som centrifugerar :)

det blev sth 70 till Gnesta där vi stannade igen för en utförligare kontroll, vi beslutade att ta tåget ur trafik för säkerhets skull. Blev väl sisådär två och en halv timme sen hem ungefär. Det är roligt med detta jobbet, du blir inte liite sen när du väl blir det.. Folk var inte glada men vi ville inte att någonting ANNAT skulle paja så någon blir skadad.


Efter jobbet åkte jag o Joe till en MC-skrot som var stängd.. åkte hem igen..

Övre bilden:Närbild tralla

Undre bilden:bromsskivan


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards