Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

Otaggad med växlarfrack, del II

Av storm - 16 januari 2009 09:14

Det visade sig att det inte skulle bli vare sig tråkigt eller speciellt sömnigt alls!

Vi hjälptes åt att klargöra några X2:or, fikade en del och snackade desto mer!

Natten/morgonen kulminerade i två X2:or som skulle "multas" och klargöras/bromsas! Jag ställde upp såklart, tog ut papper odyl och begav mig ned till tjugofemman för detta spännande uppdrag.

Mult är kort för Multipel vilket betyder att man kopplar samman två motorvagntågsätt till ett riktigt långt motorvagnståg (jaja, ni från Green Cargo gäspar väl bara lite nu). De två X2:orna stod framför varandra på tjugofemman och väntade. Jag kom ihåg hur det skulle göras och gjorde det, dom lirade!! Lyckades även tömma FISen på fel. Då snackar vi två X2:or, ingen av dom rapporterade ett enda fel!! (så länge jag hade dom..)

Knallade förbi min värd på (om)vägen hem för att kasta in nycklarna, dom ska fixa lite i lägenheten. Eftersom jag hade min snajdiga växlarfrack på mig fortfarande blev jag misstagen för en hantverkare som skulle lämna tillbaka nycklar. Det rotades i fel pappersbunt en stund innan min tämligen grumliga hjärna greppade missförståndet och rättade det.. Gick hem, utstirrad, eftersom jag inte hade nån jacka utan bara en marinblå collegetröja med en såndär gigantiskt SJ-örn på ryggen.. och uppkavlade ärmar..

Jag blir sån när jag är trött.. stäm mig..

Ska leta på sängen nu.. 

 
 
Ingen bild

Godsskada

16 januari 2009 21:56

*Gäääääsp*...

;-P

Allvarligt talat, så har jag aldrig varit någon större anhängare av det där tjafset om hur vissa tåg inte är riktiga tåg, riktiga män köra bara tåg med genomgående huvudledning och alla andra dumheter. I bästa fall blir det bara att jämföra äpplen och päron, i värsta fall blir det bara pantat.

Visst är ett pendeltåg (eller för den delen ett tunnelbanetåg) betydligt lättare att köra än ett långt och tungt godståg, men så kör du ju också på ett mycket mer stressigt sätt, där du hela tiden måste ligga på spänn och accelerera kraftigt, för att sedan bromsa kraftigt och stanna snyggt vid en viss punkt. Kör du så med ett godståg lär du slita av ett koppel, och kör du ett pendeltåg som du kör med ett godståg lär du ha stoppat all trafik i Mälardalen efter en halvtimme, eftersom du segar så mycket. Och vad gäller stora tuffa lokförare som gnäller över spårvagnar: Jag undrar vad de skulle säga efter att ha kört några dagar i gatutrafik, utan signalreglering.

Men visst, det krävs en viss teknik för att köra gods, och jag tror att vi jobbar mycket mer med linjekännedom än vad andra förare gör. Ibland kör man specialtransporter på över 700 meters tåglängd, och då tar det ett bra tag för bromsen att gå till och framförallt loss i tåget, och det går inte att komma runt det på något sätt. Man måste ha koll på banan, veta hur och var det lutar, var hastighetsnedsättningar finns o s v och ligga inte bara ett steg före, utan helst två-tre.

På sätt och vis är kanske ändå korta och tunga tåg svårare att köra. Vissa tåg, med tex stålämnen eller tankvagnar, kan vara fruktansvärt tunga -300 meter tåglängd och 1580 ton vagnvikt hade jag härförleden på ett tåg. Med ett sådant tåg märker man direkt så fort det lutar det minsta lilla åt något håll, och eftersom tåget är så pass kort, så sticker det iväg eller saktar ner så pass mycket snabbare. Det här, kombinerat med att loket ligger i G-broms, gör att man får skärpa till sig rejält och hänga med hela tiden för att inte göra bort sig. Ett kombitåg på 630 meter är så pass långt att man ofta har en bra bit av tåget kvar på andra sidan backkrönet, och därmed reagerar det inte lika snabbt och kraftigt.

Ännu värre blir det om man kör ett tåg som dras av ett diesellok. I och med att dieslarna är så pass mycket svagare än ett ellok, och dessutom har en ganska annorlunda effektkurva, så får man tänka sig för ytterligare. En T44 är otroligt på att segdra -skall du inte över 15-20 km/h, kan den dra i princip hur mycket som helst, och litet till. Men så fort du kommer över det hastighetsområdet tappar den drastiskt i effekt. Att komma upp i 100 km/h med ett par hundra ton i kroken är inte helt lätt, och att då ta sig fram med ett lokalgodståg i Stockholmsområdet bland alla pendeltåg är inte direkt något som uppmuntrar till eco-driving. Och det låter bra när man ligger på fullgas nerför backen i Båghustunneln för att klara sig upp för uppförsbacken som kommer efter! ;-)


/Godsskada

 
Stormen

Stormen

17 januari 2009 11:13

Jag gillade faktiskt att köra spårvagn, det bästa var nog att det INTE var signalreglerat.
Har vid ett tillfälle kört en Rc3 med bara några få blockbromsade vagnar, det blev plötsligt jättesvårt att stanna mjukt..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards