Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Åksjuk lokförare, alt. en bygelstuds i ärtsoppan

Av storm - 25 januari 2009 22:42

X2 till Linköping, denna dag tre timmars kvartstid(dvs stort sett obetalt) innan hemkörningen.

Baletten fungerar idag och jag är i tid eller tidig ända fram till Linköping!

När man har kvartstid har man rätt till ett rum med säng där man kan vila sig, men inget hotell finns bokat när jag kommer dit...

Efter ett gäng samtal (det är helg, ingen nomal människa är på sitt kontor då..) så ger jag upp och sätter mig i rastokalen istället..

--

Hemresan då?

Jo vid Linghem slår dimman till, som ärtsoppa med extra fläsk! Har som sämst en stolplängds sikt med tvåhundra som tillåten hastighet i ATC.. Lagom till Sköldinge är man redan slut i kolan och funderar på vars den där nedkopplingstavlan satt nu igen. Får några stycken bygelstuds som tär på uppmärksamheten precis vid ett tågmöte, bländar av, och självklart var det i denna stund som "torktumlaren" dök upp, jävlarns!


Har jag sagt nåt om åksjuka? Jag har svårt att passåka X2 pga jag blir åksjuk! Det är sant! Denna dag kände jag av åksjuka trots att jag satt längst fram, slå det du! Men livet ska inte vara för lätt, det kan ju bli tråkigt ..


Dimman lättar upp i flen lagom till en hundraåttio-kmh-plattformsmisk-otäcking, sen tätnade den igen..

Bygelstudsandet fortsätter och jag undrar hur länge mina strömriktare kommer klara sig. Väl framme i Cst(sen) har jag skaplig huvudvärk, kör ned tåget till spår 46 och åker hem..

Mora imorgon:)

 
 
Joakim

Joakim

26 januari 2009 23:05

Aaaah, dimma är tokmysigt juh, ännu bättre när man sitter med pendeln och ska stanna på alla möjliga ställen utan att se vart man är! :D

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

27 januari 2009 11:18

I tvåhundra med första vagnens korglutningsfördröjning är det inge kul :(

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

27 januari 2009 12:10

En anann höjdare i dimma är att köra ett godståg med STAX E och Ö-transporter, med en massa fina punktnedsättningar att hålla reda på. Ännu roligare blir det på ställen som Frövi-Vanneboda där kilometerräkningen ändrar sig litet hej vilt och man undrar var den där punkten man skulle hålla 30 km/h ifrån är någonstans egentligen. Och den där bron som man skulle hålla 10 km/h över, vart tog den vägen i ärtsoppan?

Jaja, så länge inte fjärren ringer och undrar varför man lämnade en spårmarkering efter sig på bron över Motala ström, så får det väl betraktas som frid och fröjd... ;-)

/Godsskada

 
Storm

Storm

27 januari 2009 19:23

hmm, vi använder ju inte kilometertavlorna eller lutningsdito så mycket.. men dom är trevliga när det är dimma:)

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

27 januari 2009 22:21

Det som faktiskt kan bli läskigt på riktigt i dimma är när man släpper vagnar över vall, eller skjutsar dom till ett spår, och sedan skall någon stå och passa skjuts med en bromssko på ena rälen. På bangårdar med automatiska målbromsar sköter det ju sig själv, men på andra bangårdar (t ex Tomteboda, Västerås V, ibland i Älvsjö o s v), så får man sköta allting manuellt. Man tror inte att en godsvagn kan bli så tyst i tjock dimma som när den plötsligt kommer utrullande ur töcknet med knappt något ljud alls ett par meter i från en. Det gäller att se upp då!

/Godsskada.

 
Storm

Storm

28 januari 2009 16:39

Har varit på besök i Hallsberg med deras oljecylinderbromsade uppställningspår och nedfällbara stoppbockar. Känns lite tågnördigt men det är faktiskt koolt:)
Jag gjorde en sån där klantmiss när jag hade växlarutbildning i hagalund. Skulle först plocka isär ett helt sms-tåg, tio vagnar, för sk. buffert-och-dragkontroll och sen sätta ihop..
Jag glömde att skruva ut kopplet ordentligt när föraren tryckte koppel. Eftersom vagnarna var tömda på luft så sa det "boink" och sen rullade vagnen iväg medan jag försökte hänga på ett alldeles för kort koppel.. Kändes lite snopet att stå där med koppelschakeln och se vagnen bara rulla iväg..
Vagnen samlade ju bara upp resternde vagnar mot det (nedbromsade) andra loket så jag var inte orolig för mass-katastrof.
Men det lärde mig att inte slarvaoch tänka till två gånger innan man ger "koppel"-signalen..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards