Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Tågmässig Cross-dressing

Av storm - 20 februari 2009 23:55

Fick inte ut någon körorder, var på vippen att ringa någon(?) när jag blev uppringd av fordonsledningen som hade lite tips inför dagens runda.

Skulle släpa upp lite vagnar med en Rc3 hängandes sist.. hur multar man det? Svaret är: det gör man inte, iallafall inte på det sättet. Hur lägger man en Rc3 för transport då? Fordonsledningen sa en sak och driftstöd sa en annan, jag gjorde lite efter eget huvud och fram till Cst kom den. Utan att den pajade, nödbromsade eller brann upp.. sjysst..

Skulle körda ensamt lok tillbaka men fick växlarsignaler ut från Cst. Eftersom jag skulle ända ner till Hgl stannade jag, fjärren lovade ge mig lite "riktiga" signaler istället. Ställde upp på B18, tror jag det var och gick sedan till mitt Faluntåg jag skulle ha efter min rast. Måste nog sluta med att gå ned för tidigt, tror jag. Självklart strulade det med ena lokets motorventilatorer och lite andra prylar så man blev ändå sen ut från uppställningen.. hmm..

Blev sen pga nåt spårfel/signalfel efter Knivsta. Tack vare den förseningen så avlöpte ett tågmöte mycket bättre(för min del..) och jag hamnade i rätt tid. Till min förvåning eftersom det här tåget är ett X2-substitut, ett Intercity som liksom låtsas att det är ett X2000.

Vid Heby ungefär tyckte en bilist att jag bländades och blinkade med helljusen. Jag tände då upp mina helljus för att visa att jag minsann hade bländat av. Sen släckte jag helt en kort stund..

I hedemora kan jag svära på att jag nästan körde på/plattade till ett Lodjur!

 Kom fram, växlade undan och stängde av/kopplade värme.. hotellet..

 
 
Ingen bild

Godsskada

21 februari 2009 13:13

Hur gör ni med tågvärmekoppling på loket när ni har ett lok i transport sist i tåg? Här på GC kör vi om möjligt helt utan, eller med 800V för att driva ventilatorerna om vi skall någon längre sträcka -fast då kopplar vi ju transportloket direkt efter tågloket. Vi har haft en del incidenter med överhettningar och småbränder då man har kopplat lok till tågvärmeposter (1000V), så vi har nu ett generellt förbud för att koppla ensamma lok till tågvärmepost -vi kör uteslutande med lokvärme.

Hett tips, som jag hoppas är överflödigt: Kolla för guds skull avstängningskranen till huvudbehållaren när du har ett lok i transport. Det händer ibland att den stängs av när lok är inne på verkstad, och det finns de som har kört iväg och sedan upptäckt att de har ett obromsat transportlok. Till skillnad från om du t ex glömmer SIFA-ventilen, så märker du inte nödvändigtvis en avstängd HB förrän efter ett tag.

/Godsskada

 
Joakim

Joakim

21 februari 2009 16:17

Visst är bilister gulliga? Alltid skoj att tända upp helt då :-D Sorgligt nog är det ingen som märker när man kör helljuset på X40n bara, annat än att dom kanske skrattar till lite...

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

22 februari 2009 23:27

Vi kör 1000 volt rakt av. Vill vi dock ladda batterierna på transportloket måste vi sätta 800 volt för att spara omriktaren. Detta ger dock lite andra knasigheter i personvagnarna istället..
Har känt på ett par såna där kranar, kan vara knepigt att veta om den är helt öppen eller helt stängd.. dom brukar ofta sitta satan. men är kranen REN så ska man bli misstänksam:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards