Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Chiconatt.. igen..

Av storm - 19 maj 2009 18:38

Har kommit fram till att jag inte gillar ChiCo-nätter.. egentligen..

Har precis haft en sådan och den enda lugna stunden hade jag precis när jag började, sedan var det full fart hela natten fram till sjusnåret. Då skulle jag, till en början, klargöra en X2a. Skillanden var att den stod på spåret utanför hjulsvarven och därför behövde flyttas. Av någon anledning (som just då jag inte greppade) blev det även brått med detta. På X2 finns det ingen huvud-batteri-brytare för alla batterier ombord (alltså vagnarna). Vill man ha en någotsånär snabb uppstart ska man gå efter tågsidan och bryta samtliga vagnars batterikontaktorför att sen göra det motsatta vid uppstart..vilket låter motsägelsefullt eftersom du då måste knalla hela tåglängden för att slå igång vagnarna och sedan även(ev) gå hela tågsidan tillbaka till driven för att aktivera den.

Alternativet är att strunta i om vagnarnas batterier dör och bara låta tåget stå, dock med drivens batterier avslagna (slår man inte av dom kan du få vissa problem med en ev uppstart) .

Denna gång, som de flesta gångerna tidigare, användes det senare alternativet och tåget var heldött när jag kommer dit. För att flytta på den, lite snabbt sådär..

Skälet till stressen gjordes klart när en förare dök upp för att hämta ersättaren till det tåget som han inte lyckats få att lira, i förhoppningen att jag var klar med min klargöring.. hmm..

Vi gjorde iofs ett bra team och kom ned till Cst med två minuter tillgodo innan avgång där vi gjorde de sista säkerhetskontrollerna..


Sov kanske två-tre timmar hemma innan jag behövde göra lite grejer inför morgondagens aktiviteter, är långt bortom trött just nu..

men fru får iaf mat på bordet:)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards