Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Haveri - inget haveri, det är frågan..

Av storm - 24 maj 2009 23:50

Dag ett på en överliggningstur till Bollnäs-Gävle-Sandviken.. Började med en funktionskontroll, transport och rundgång med tillkoppling(ovan) på ett lok-o-vagn-tåg som hade slutdestination Östersund eller så..

Det är några resenärer som roar sig med att hänga ut genom fönstren, jag oroar mig inte så mycket över detta förrän i Arlandatrakten då det är hela överkroppar som tittar fram(?) Jag gör ett högtalarutrop om varför det inte är tillåtet (nicka en stolpe i hundrasextio osv) varpå personerna slutar.. skönt, jag vill inte ha fler dödsfall på jobbet nu..

Alla stressade människor i Uppsala blev glada när fjärren lade kör rakt igenom, vilket effektivt spärrade allas passage över spåren(utom de mest notoriska bom-krälarna förstås..). Sa jag att jag var tidig in också? mmh..

Nånstans i Marma ringer fjärren och meddelar ett strömavtagarlarm på mitt tåg, jag antar att det är ett larm om felaktigt upptryck och hetsar inte upp mig nämnvärt(glömde jag ta ned den främre..?). Fjärren säger dock, lite halsstarrigt, att jag tydligen har ett större haveri/fel på min pantograf, lägger stopp framför och ber att jag ska ringa när jag stannat!(?)

Jag fick en röd signal framför näbben, jag stannar.. Hade inte noterat nån oscillerande kontaktledning eller fluktuerande linjespänning alt. "det brinner på taket!".. Får ett till fjärrsamtal kort därefter där allt dementeras och jag får åka vidare.. (?)

Resterande färd går som tåget och jag är så pass tidig in på Bollnäs station att jag hinner med ett, något försenat, tidigare lokaltåg till Gävle och hotellet där jag spenderar natten(dock knappt sovandes, som vanligt..).


 
 
Ingen bild

Godsskada

26 maj 2009 09:43

Det är ännu roligare när du får ett detektorlarm för högt upptryck, och sitter och kör i ett diesellok, vilket hände en bekant till mig.

/Godsskada

 
Storm

Storm

26 maj 2009 14:55

En SERIÖS avgaspelare det.. hmm:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards