Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009

Späjs-Rc, mos-regina och en spårvagn!

Av storm - 19 augusti 2009 16:57

Jourdagen började med en upssalatågshämtning från Hagalund, sedan hoppades jag på att få sova åtminstone några timmar eftersom jag var trött idag igen..(?)

Jag fick en fordonstransport av en X2:a till Västerås Norra, Bombardiers verkstad. Dock skulle detta ske vid halvelvatiden så jag plockade ut alla behövliga papper, gick ock knöt mig i knappa tre timmar..

 Jag löser av föraren på den X2:a jag ska transportera, hon varnar mig för hur knepigt det är att köra in i Vån. Jag blir nästan orolig. Bara nästan.. 

När jag är halvvägs till Västerås ringer det och fordonsledningen frågar om jag kan tänka mig att köra en X40 tillbaka till Hgl. Dubbeldäckarna har sin verkstad och sina uppställningsspår på andra sidan Västerås så jag försöker få fram korrekta adresser inför taxibeställningen.

I Västerås ringer jag till Bombardier och meddelar att jag är på väg ut till dom med X2:an, dom berättar var den X2:an står som jag ska köra tillbaka till Stockholm(?)!

Jag frågar dom om dom kan snickra ihop ett övergångskoppel mellan X40 och X2 lite snabbt. Kan dom inte det så måste jag vara rätt schizofren om jag ska lyckas med bedriften att få med mig två tåg till Cst bara sådär..

Resterande del av resan spenderas i telefon med olika driftledare, fordonsledare, depåledare, o-dy-ledare...

[Den diskreta infarten till Västerås Norra, signalbilden visar stopp för Tågrörelser men "rörelse tillåten" för s.k växling]

Det var knepigt att komma in, det blev flertalet byten av förarände och många funderingar "har jag kommit förbi den där växeln nu?"..

 Det står en kille och väntar på mig vid första växeln, han kliver in och vi åker fram till ett uppställningsspår lite längre bort. Jag noterar att det spåret vi färdas på även har monterade strömskenor varpå mannen skiner upp och berättar att på detta spår skedde de första testkörningarna av de nya tunnelbanevagnarna C20! Samtliga tunnelbanevagnar (C20) byggdes här och alla spårvagnar mod A32 togs hit för slutmontering!! Och hittade vi inte en av de sista A32:orna som precis skulle levereras, gömd i ett hörn..

Den är så pass ny att den inte ens fått sin littera ännu, tror han sa att den ska heta 433..(?) Vi skämtade lite om alla mina krockade A32:or som dom gömt bakom nån container, sedan fick jag träffa stor-chefen som visade en av de nya huvudtransformatorerna som skulle till Norge strax..

Sen kollade vi in denna Regina som smällt med en dyngspridare (nej inte en X40..)! Tydligen hann föraren springa ut precis innan smällen och klarade sig oskadd..

Sen en liten treat till Herr Godsskada, här har vi framtidens späjs-Rc till GC:

 En kraftigt ombyggd Rc6, radioloksutrustad, fräsigt grönmålad och ERTMS-klar! Fick inte fram nån littera på denna heller..

Sorry för det usla fotot dock, men kolla förar-ergonomin! Rent o snyggt, me like!! Speciellt den dära old-school X2-ostkupan i mitten:)

Mitt egentliga skäl för att vara i Västerås, undrar du? Under tiden jag får en rundvisning är jag placerad på hold, medans alla dom dära tidigare nämnda(de flesta redan glömda)  *.ledarna pratar ihop sig (isär)..

 Till slut ringer jag ett antal samtal och får fram tågnummer osv, beger mig till denna dam:

Samråder lite med ett testkörningslag och beger mig sedan hemåt..

Fan, får man lön för sånt här?


 
 
Ingen bild

Busschauffören

20 augusti 2009 02:35

Ville bara säga att din blogg är KUNG! Gillar ditt sätt att skriva! :-)

 
Storm

Storm

20 augusti 2009 15:11

Jag driver även min fru till vansinnets brant med mina skämda slamkrypar-skämt:)
Jag har så fördjäfla dåligt minne, denna blogg hjälper mig komma ihåg om det är dags att sova eller äta osv.. :D
man tackar:)
/stormen

http://storm.bloggagratis.se

 
zzeezz

zzeezz

20 augusti 2009 15:39

A32:an som står där är den sista från den absolut sista leveransen till oss. Nu blir det inga mer A32or längre. Nästa modell ska heta A35 och ska vara en spårvagn som tillverkas redan nu, vilken vet dom dock inte ännu. Det bli i alla fall ingen ny spårvagnsmodell.
Tur är ju det. För den du såg 431 står där för att den ej går att få komplett det saknas delar som dom inte längre har då denna modell inte tillverkas längre. Nu ringer dom runt till de länder som har köpt denna modell för att se om de har de delar som saknas för att få den körduglig.

Vad som händer om vagnen går söder under den 2-åriga garanti tiden är ingen som vet. Troligtvis inget för alla A32or är redan slutbetalade.... Smart SL..

trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm har lovat att vagnar som inte har ordentlig plats för barnvagnar, rullstolar, skrymmande paket, väskor & cyklar inte skall köpas in.
Undrar vilken befintlig spårvagn som har all den plats & ändå plats för sittande samtidigt.
Det blir intressant och se vad de kommer välja denna gången.
http://www.dn.se/sthlm/trafikmiljon-allt-samre-for-cyklister-1.934289

MVH
zzeezz

http://zzeezz.wordpress.com

 
Storm

Storm

20 augusti 2009 16:42

Hmm.. jag blickade in i hytten på den och den VAR utrustad med en ATC-panel iallafall, såg precis ut som alla dom andra trettitvåorna inuti..(?) kanske lite mindre krockskadad som mina spårvagnar tenderade att se ut.. :)
Istanbul har tydligen likadana vagnar, dock ej utrustad med 'A'lmost 'T'otal 'C'rap-modul..
Men Alstom har ju fina andra låggolvade spårvagnar..

http://storm.bloggagratis.se

 
zzeezz

zzeezz

20 augusti 2009 19:35

Jo alla har en atcmodul även de som inte har atc (undrar varför?).

Jo jag vet att de varit i kontakt med Turkarna efter reservdelar så dom kan montera vår vagn klar för leverans.

Nockebybanan kommer troligtvis få behålla dessa vagnar och de som ej används då kan väl behövas som reservdelsvagnar.

Jag hoppas på en Alstromvagn att köra i. Men tror att det hänger på vilken tillverkare de ska ha till den förlängda Djurgårdslinjen.
Jag förmodar att du hört det vid det här laget nu..Vi har fått en ny chef Hasse H är tbx & den andre flyttade de över till tuben snabbt innan MTR tar över tror inte Veolia ville ha kvar honom.
Fast Kjell har gnistan kvar, flyttade över en förare i 10mån till kondis av en enda anledning "hyttåkare" ett alldeles för hårt straff tycker vi alla.
Vad glad att du slipper allt detta...
zzeezz

http://zzeezz.wordpress.com

 
Storm

Storm

20 augusti 2009 20:20

Hoppas det blir en bättre chef än "den andre" nästa gång... han gillade inte mig av nån anledning:) att ett klädesplagg kan få folk så arga:)
Kjell är eran nuvarande chef? Låter som om han har alldeles för lite att göra..

Jag är ledsen att det har blivit så illa det som var så sjysst på tvären..
/stormen

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

20 augusti 2009 22:10

Man får tacka för bilderna!

Den första C20-vagnen provkördes faktiskt med en provisorisk strömavtagare på taket ett tag innan strömskeneanläggningen kom upp i Vån. Det skall finnas bilder på spektaklet, med strömavtagarmontering modell buntband och gaffatejp.

Loket som håller på att byggas om är en f d Rc2, som nu kommer att få litterat Rd. Vi har fått ganska utförlig information om ombyggnaden internt, så jag har sett en del bilder tidigare, men det är ju alltid roligt med mer. :-)

Rd-ombyggnaden är drastisk, milt sagt. I princip blir det boggier, banmotorer, huvudtransformator och korg kvar av loket. Resten blåser man ut och ersätter med helt ny utrustning. Bland annat får loken ett helt nytt, heldatoriserat, styr- och reglersystem, och Rd skall t o m kunna multas med våra ombyggda diesellok (T44 -> Td )när de är klara. Kokplattan och det handhållna säkerhetsgreppet i hytten kommer att behållas -man vågade inte ens tänka tanken på att avskaffa dem. Däremot kommer de att kompletteras med bland annat en mikro och en ny stereoanläggning, och litet annat smått och gott. Vi får väl se hur de blir när de blir klara, men det kan säkert bli bra. Jag hoppas bara att vi får en mer godstågsanpassad broms än HEL. Samtliga Rd kommer för övrigt att utrustas med radiostyrning -vi får fler och fler produktionsupplägg som bygger på radiokörning, eller åtminstone att föraren gör bromsprov och funktionskontroll själv med radio. Om inte annat, så är det förbannat smidigt att ha ett radiolok om man skulle bli stående på linjen p g a något fel. Bara att slå över till radiostyrning, så har du säkrat mot rullning och kan styra bromsen o s v själv, även om du står 550 meter från loket.

Förresten, det var litet skoj att höra om Veolias försök att förbjuda sina "medarbetare" att prata med representanter för MTR. Med tanke på att MTR redan har snott Tuborg, Matt "Mad Dog" Kinane och Celalalala m fl så blir det ju litet skrattretande. Eller är det så, att Veolia äntligen har insett att företagets ledning inte har någon större koll på verksamheten och vill förhindra MTR från att prata med de som verkligen har någon susning?

Om du träffar Hasse H någon gång, kan du ju be honom att berätta om den kvarglömda hajen...

/Godsskada

 
Storm

Storm

21 augusti 2009 09:07

Det satt redan en stereoanläggning monterad, såg jag.. Och detta innan alla viktiga styr-pinaler till just styrningen.. :)

[tågnördläge] radiolok är ju sjukt häftigt! eftersom jag är en gammal RC-flyg-tönt så går jag ju loss på 87 ton @ 4Khp radiostyrt!! flås drägel..
Men däremot, varför placera AC-växlaren DÄR(nooooooo)!?[/tågnördläge]

Kan inte säga att jag okynnes-hälsar på hos någon av dom där.. ska fråga zezz om det:)
---
plötsligt så klarnar din identitet också:)

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

21 augusti 2009 09:41

Mjaaa... jag undrar om jag är den du tror att jag är. Jag har t ex hållit mig väldigt långt borta från allt vad spårvagnar heter.

Däremot vet jag att fönstertåg är till för kjoltyg, medan riktiga män kör gods! ;-P

(visst var den dålig!)

/Godsskada

 
Storm

Storm

21 augusti 2009 10:10

Hmm.. då får jag allt fundera vidare:)

Jag får allt odla på mig ett talibanskägg mod. -02 igen då:) angående kjoltyget asså:)

http://storm.bloggagratis.se

 
zzeezz

zzeezz

21 augusti 2009 18:50

Kjell är bara mellanchef nu Hasse är tillbaka istället, så har vi ju även petrus. Så det blir två spårvagnsälskare mot en som älskar att vara chef.
CU har nog med all säkerhet inte blivit värvad av MTR troligtvis är det så att Veolida har bestämt sig för att han inte passar på veolida längre så de gav honom en bra plats på den del av bolaget som snart blir MTR i mina ögon klart fall av en dumpning....

http://zzeezz.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards