Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Nån sorts 'dagen efter' ?

Av storm - 2 januari 2010 21:30

Plattformen är full med folk, spår sex.. Står och väntar på tåget som ska köras till Fln, jag ska dock köra till Blg och ha nån timmes kvartstid.

Inget händer, folk börjar skruva på sig.

Jag ringer platskontrollen i Hgl för att kolla om dom släppt iväg tåg 18 ännu. Personen i telefonen skrattar till och säger att dom precis påbörjat urväxlandet av den trasiga vagnen som tydligen upptäcktes för fem minuter sedan.. Den ungefärliga tiden innan något borde dyka upp blir satt till om en timme. Ombordaren ringer till dom som sköter utropandet medans jag ringer till riksförvirringen för lite frågor och heads-up. Märkligt att det oftast är vi som ska ha tåget som inte får veta saker alls sist!

--

Ganska precis en timme senare dyker då tåget upp på spår sex, jag gör rundgången och vi lämnar Cst.

I Uppsala får vi stå i femton minuter för att invänta det tågmötet som vi skulle haft i Sala.

I Hedemora får vi invänta ännu ett tågmöte, såväl som i Vikmanshyttan, vi är nästan en och en halv timme sena..

I Blg ska tydligen tåget nu vändas istället men ingen av oss får reda på detta och stor förvirring/irritation uppstår återigen på plattformen och i tåget pga den obefintliga informationen.. Suck, jag släntrar upp till le' byrå dö press för två tjockkorvar (Du ser stark ut idag) och en kaffe, sedan tillbaka ned till spår tre och mitt nästa äventyr. Det var typ allt vad min kvarvarande rast förmådde ge mig men jag fick iallafall nåt i magen.

Moratåget var i tid, typ, jag rullar iväg igen.

Tyfonen fungerar inte!

Meh!

jag rusar ut i maskinrummet vid Djuråsstoppet för att skifta tyfoner och rullar vidare, den främre fungerade iallafall..

Rundgång Mora, allt fungerar bortsett från utropen/dörrförreglingen via UIC-kabeln vilket jag inte får att lira hur jag än försöker..

Även detta tåg är fullsatt så jag passåker i lokets sluthytt tillbaka till Cst.

 
 
calken

calken

3 januari 2010 18:18

Varför köra bara till Blg? Varifrån kommer de som tar över sen? Det finns väl inga lokförare i Blg? (Alltså stationerad i Blg)

Och sen en allmän fråga, får ni lokförare ta med en "utomstående" och ha med i loket?

Tack på förhand!

Gott Nytt År - Calken

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=use

 
storm

storm

3 januari 2010 23:34

Tror jag blev avlöst av en Västeråsare..
Vi får endast ha folk i hytten som har speciellt tillstånd att vara där. Ombordpersonal får vara där "korta stunder" i "tjänsteutövande" (?)

http://storm.bloggagratis.se

 
calken

calken

4 januari 2010 12:22

"tjänsteutövande", kaffe servering? ;)

Nej, men tack för svaret!

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=use

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards