Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 3 januari 2010

Dagens lärdomar

Av storm - 3 januari 2010 23:45

Som vanligt är det kaos och fordonsbrist i Hgl, det tåg jag skulle plocka upp till Cst hade en trasig vagn. Det slutade med att jag fick gå med denna vagn avstängd med omräknat bromstal och ändrad sth. Tur att tåget endast skulle till Göteborg då, så det inte blir så försenat   

Hjälpte den stressade avlösande föraren med från och tillkoppling på spår elva efter rundgången, passade på att klämma fingret lite lagom på kopplet..

--

Min körning för dagen var ett skitlass med Uppsalatåg, dock sjuvagnars en dag som denna.

Dagens övriga lärdomar kan sammanfattas på detta vis:

- nu vet jag (igen) hur man gör "klart för avgång" med signallampa efter ett fel på dörrförreglingen i Knivsta.

- nu kan jag (igen) göra kungliga losstötar/bromstryckvakt-ingrepp när jag och ATC är osams. (t.ex vid en tioövervakning och såsig lokf alt. balisfel vid U)

- det går att (igen och igen) spela en liten truddelutt på de två tryckluftsmanövrerade svankstöden (stol mod. Grammer) vid extrem uttråkning.
- Det går att göra ärtiga men bittra utrop angående armar och ben som kan falla av vid dörruppryckningar i fart i Knivsta. (femtioårig herre gubbe med messengerbag och röda hörlurar..)
 
 
 
Ingen bild

Bobjörk

5 januari 2010 18:02

Ja, kaos och fint var det kvällen den 2/1 2010 också.
94 skulle avgå 18:12 mot Narvik. 18:34 rullar tåget till slut in, med en liggvagn med fin lysande blå lampa på sidan. Den liggvagnen vi fick hade fungerade toalett, dock hade den inget vatten i kranarna. 18:48 nånting avgick till slut tåget mot Narvik.

 
storm

storm

5 januari 2010 21:57

Tur att den inte bara ledsnade och frystömde allt vatten och sedan stängde av alla kaminer då.. inte för att jag råkat ut för DET eller så.. :/

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bobjörk

6 januari 2010 17:51

Ja, värme kan vara bra (dock inte så mycket som i liggvagnen hem som snarare var bastu).
Dock kunde man konstatera att det var något struligt i Hagalund om tåget anländer långt efter avgångstid, fortfarande inte klart :)
Inte blev det bättre av damen som ropade i högtalarna som benämnde tåget med dess tågnummer 10094 och inte det på tavlor och biljetter annonserade numret :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards