Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Djurås-Tomahawken slår till

Av storm - 6 januari 2010 23:01

Dagen börjar med en fyra timmar lång passresa till Mora, där jag får ringa nåt sorts journummer för att bli insläppt på hotellet och min en-och-en-halv timmes "rast" innan körpasset tillbaka till Cst börjar.

 

Min SJ-vinterjacka blir helt stel och börjar prassla oroväckande i kylan, det är tjugosex minusgrader. Jag tar av den för att göra en manlig från och tillkoppling (min avlösande förare kör snällt runt loket) med armhävningar som uppvärmning   najs med lite riktig vinter!

Tåget tillbaka går som sjutton, jag är tidig till alla stopp. Kvällens bubblare blev stoppet i Djurås där jag ropar ut lite försiktigt att jag förhoppningsvis ska kunna lyckas "pricka" plattformen med de två främsta vagnarna (kort plattform modell mjölkpall). Gör sedan ett kungligt lossa-ut-precis-rätt - stopp med första dörrparet millimeter-exakt vid bortre plattformskanten som en rackarns såndär tåmmahååk! Givetvis med sovvagns-ryckfri-slutkläm..

Övriga stopp på Mora-grenen ska vi dock ikke tala om..

Vi rullar in i Blg riktigt tidigt och jag ropar ut att om man vill gå ut och göra snöänglar så är detta en bra tidpunkt.

--

Får ett dubbel-balisfel i infarten till Sala, perfa att ATC släcker ned lagom till alla övergångar, växeldvärgar och huvudsignaler som finns där..

I Morgongåvatrakten såg jag en vit kanin skutta förbi(?) Tillräckligt med kaffe, någon?

Sedan går det undan, må jag säga. Jag var nog en av de enda denna kväll som faktiskt var fem minuter tidig in i Cst. Fjärren blev så chockad att dom glömde lägga grönt vilket gjorde att jag nästan blev sen istället..

Imorgon ska jag tillbaka till Dalarna, fast då blir det Falun istället.. Fortfarande Rc dock   

 
 
Joakim

Joakim

7 januari 2010 00:24

Nu börjar det faktiskt likna något, till och med här nere i Öschötaland, är det varmare än -20 är det inte kallt, det är svalt! Så det så..!

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Godsskada

7 januari 2010 01:15

Själv har jag tillbringat ett antal trevliga kvällar med växelkvast, yxa, spett och Kemetyl. När man sätter in 14 vagnar till en kund, tömmer huvudledningen och tömmer styrventilerna vartefter man går upp längs vagnarna, bara för att upptäcka att blocken har börjat frysa fast redan efter 6-7 vagnar blir man litet sur.

För att inte tala om att de eländiga tyskarna bara verkar ha två sorters koppel på sina vagnar: Helt osmorda, eller påsmetade med något tjockt fett. Gissa vad som händer med det kladdet i -20... dåligt konsistensfett uppblandat med is och sedan djupfryst sitter bra, kan jag tala om för dig. K-sprit och grovt våld med åkhandtaget från en gammal Lnps var nästa steg. Hade någon klagat på sneddragna koppel i det tåget, hade jag förmodligen tryckt ner styrsändaren i halsen på dem.

Men det var ju myggfritt i alla fall.

/Godsskada

 
storm

storm

7 januari 2010 08:44

Det där med myggfrihet är även en stor grej i Mora, kan jag säga. Jag hade bara två koppel att bry mig om igår, hade plockat fram yxan för lite uppläxning. Det enda som krävdes var dock bara en eller två "dänga upp kopplet i vagnsgolvet"-manövrar, sedan var det skruvdags.
Våra växlare i Cst har en skön grej med sig nuförtiden! En såndär mådärrn ogräsbrännare kopplad till en rejäl gasolflaska, perfa att tända på allt det där gamla düska smörjfettet :D

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bobjörk

7 januari 2010 17:02

Annars har ju tidningarna och postvagnern prytts av inlägg och artiklar om inställda tåg och förseningar på Dalabanan.
Men nu ska man ju rusta upp den säger man.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards