Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Nåt årranscht..

Av storm - 15 januari 2010 18:06

Chico, ja.. Jag tog mig först till min dealer för lite droger. ELFA, alltså.. X antal meter mkux till mitt senaste bygge.

Promenix till Hgl lite sådär lagom. Eftersom SJ har "läge orange" på sin trafik (vid "läge rött" står allt still) kan jag väl lika gärna dra på mig årranscha kläder också, typ. Klargör några X2:or och ett loktåg, äter lunch middag.. slött..

Har inte fått mitt jobb för morgondagen men kommer att chicka ur på söndag..

 
 
Sven S

Sven S

18 januari 2010 15:45

Hej, Storm!

Jag hittar ingen e-mail address till dig, så jag tar mig friheten att skriva här i stället.

Jag är en av dina flitiga läsare-beundrare (var själv järnvägare för sisådär 30-50år sedan) och blev efter att ha kollat dina bloggar ett tag sugen på att starta en egen. Vilket jag också har. Jag är urgammal och därmed dålig på datorteknik och lyckas inte få in bilder varken i huvudet på bloggen eller i texten. Jag har tillskrivit bloggadministartören, men inte fått något svar. Man får väl vad man betalar för.

När jag försöker lägga in bilder i bildarkivet får jag beskedet att det är fel format. Jag har försökt alla upptänkliga format, men får fortfarande samma besked. Kan du på ett enkelt sätt förklara hur du gör när du lägger in dina bilder?

Om du inte har lust att ta tid med detta så behöver du inte. jag kommer ändå att följa din blogg troget.

Min e-mail är SvenDaSvede@aol.com

As ever
Sven .

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
storm

storm

18 januari 2010 22:26

Starta en egen vadå? Järnväg? :) (goddammn smart-arse-jag-fy-förlåt-kundeintelåtablibara) :D
Jag gillar bloggplatsen eftersom man kan välja bort reklam (för en liten summa) och får kvicka svar på frågor ställda till deras admin. Dom har rätt enkla verktyg för att ladda upp bilder, dock får dom inte vara för stora (max fem meg?).

måste sova lite nu, fridens liljor!

http://storm.bloggagratis.se

 
Sven S

Sven S

19 januari 2010 13:13

Egen järnväg har jag redan i källaren. Skala N. Väldigt behändig och inga snöhinder. Alltid rättidig.

Tack för svaret. Jag har nog försökt för stora bilder. Skall skriva admin igen om det inte funkar.

Tack för att du tog dig tid och svarade.

As ever
Sven

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards