Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Att räknas på få fingrar

Av storm - 22 januari 2010 22:00

Fan va najs, ett dalavarv med zip problem! jag hade iofs trasigt telefilter på loket upp och blev tagen på sida för konstiga tågmöten lite här o där.. Fick tuta på en tonåring i Sala som började springa/snubbla för att hinna ut i gångfållan före tåget, ingen bra idé det.. blir liksom ingen andraplats på den tävlingen..

Rundgången i Falun gick smutt, likväl som den i Cst (jag kopplade isär själv, uttråkad..) gjorde ett utrop när jag åter lämnade Cst mot Hgl där jag välkomnade alla ombord på tjänstetåg 90035 och beskrev vilka trevliga stopp vi skulle göra på vägen till uppställningen.. det var dock ingen ombord (tror jag) som hörde..

Såna här trubbelfria dagar kan jag fortfarande räkna på ganska få fingrar, nästan så man blir lite besviken (?)

..eller kanske inte..

Fredagen är slut, jag är slut, ledig i helgen och det där dags för fest!

 
 
Ingen bild

Förare

23 januari 2010 13:34

Ingen hörde ditt utrop ändå, om du nu inte kopplade UIC-kabeln mellan Cst-Hgl? Är du en så överambitiös rälspilot?

 
storm

storm

24 januari 2010 20:28

det är en bra idé att ha den kopplad för dörrförreglingens skull.. Så om det är någon ombord som inte vill följa med till hgl behöver denna inte trilla ur i farten/kliva ur i vakuumanläggningen och slå på roten i bajssorbeten (nog för att dom numera har satt upp tavlor där om att släppa på förreglingen...?)
men på din fråga, antagligen sant ja..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Wingman

24 januari 2010 23:36

Ibland kliver folk på precis innan avg, så högtaleriet kan behövas.

 
storm

storm

25 januari 2010 16:54

jupp, helt rätt där. Fem poäng till Kungsängen:)

Tack för senast Mr. Wingman Sir!
Har spånat lite på en lampa också:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards