Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Roliga gubbar mot götet

Av storm - 1 februari 2010 08:56

Undrarns om mitt tåg kommer att avgå i tid?

Undrarns om jag kommer kunna köra in nån tid?

Hmm, den här dagen har börjat bra.. Jag illustrerar resterande arbetstid med roliga gubbar istället:

                                   


 
 
Ingen bild

Herr Magnum

2 februari 2010 08:02

Hej Storm!

Jag skall på JTF nu på torsdag-fredag. Såg att du skall köra mig hem på fredag. Jag som hade tänkt att bränna hela bonusen på krogen på fredag kväll. Tror du att du fixar Cst-G med max -20..? Eller skall jag avboka mina planer och bränna bonusen i bistron istället? ;-)

MVH Herr Magnum

MVH Herr Magnum

 
Storm

Storm

3 februari 2010 03:00

Du ska vara glad om vi kommer fram överhuvfudtaget!!
Bränna vadå i bistron? Dom har "justerat" priserna i den avdelningen, du får en ostmacka på sin höjd..

Däremot har jag rätt väl tilltagen quartztid i götet den dagen och kan tänka mig bränna bistron.. ahem.. bonusen, på någon väl vald maltdryck på ett ännu bättre valt ställe! (?)

http://www.dricka-sprit-och-hålla-käften.nu

 
Ingen bild

Herr Magnum

3 februari 2010 09:16

Jag tänkte ställa mig i bistron och göra en rekonstruktion av när en banverksarbetare "värmer" första motväxeln efter signal "Östen X-ray, Tvåa-Ett" med en skärbrännare. Och detta enbart för att få höra dig prata med "angelägna" kodord... Men vill du ha en kvartstids-öldate så är det bara att hojta till. Har ni bytt hotell i G förresten eller är ni kvar på spyiblomkrukanhotellet?

 
storm

storm

3 februari 2010 14:38

känner jag dig, och din nu sinade bonus, så blir det säkerligen även vissa "bråskande" kodord därifrån också.. hmm..
Har inte kollat hotellet, tror det är samma..
Sov iofs på "Opera" sist(?)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards