Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 12 april 2010

Driv-släpar-karamell!

Av storm - 12 april 2010 18:07

Efter åter ett antal fackliga dagar och några lediga var det äntligen dags att få lite tågkörning!

Ensam, trasig X2-driv skulle släpas till Västerås Norra och Bombardiers replokaler. Jag är på plats nere i Hagalund en knapp halvtimme för tidigt (återigen: ajajaj).

Eftersom jag är tidig har ingen tänkt på att se till att loket och X2:an är ihopkopplade.. Det är ingen som har satt dit övergångskopplet. Ingen har kört fram nåt lok. Det är ingen som ens har nån aning om var X2:an står eller om det finns ett ledigt lok.. Låter lite som en normal dag på jobbet med andra ord  

Jag hämtar ett ledigt lok på ett 'B'-spår    och kryssar bort till spår femtio där ingen EuroMaintare väntar för att hjälpa till. Hänger på övergångskopplet, justerar detta och kör ihop.


   

Wax on, wax off..hrrm broms till och från, ja..

Bromsprovet gjort, check!. sedan smög jag iväg..

Men satan va man ska bli skitig så fort man nuddar nåt i närheten av ett tåg!

Rullade ut ur Hgl från ett spår som jag faktiskt aldrig varit på tidigare, här rullar man direkt från helt obevakade spår till fjärrens utan att nudda Hagalunds ställverks I-rälar.. Gula tilläggsskyltar direkt..

Pep iväg, Sth hundrasextio med godkänd retardation gjord nånstans vid Självdö-trakten..

Lite tågmöten vid Strömsholm bland annat lyckades inte försena mig nämnvärt.. Fick en del blickar på mitt märkliga ekipage dock..

Jag är faktiskt tidig ända till Västerås C där jag kommer på att jag nog dribblat bort telefonnumren till Vån, blir försatt på spår 1a att skämmas tills rätt person lyckats bli kontaktad..

Rullar in i Vån-området och får hjälp att hänga av..  kolla, har dom inte strömskena här?

Jupp, testspår när C20 byggdes, ja..

Ser lite fjompigt ut bredvid min Rc..

Jahapp, rullar därifrån. Denna gång rullar jag via Bålsta och inte över Eskilstuna som på hitvägen vilket innebär vårens första mälaren-runt!

I Bro har samtliga signaler pajat samtidigt vilket innebär en halvtimmes sakta rullande förbi röda signaler, skrivandes av blanketter galore.. Gjorde mig absolut ingenting, jag hade kaffetrmosen med mig. Hade glömt den tills nu..

Imorgon så blir det med fackligt, tur att jag fick denna karamell att suga på!

 
 
Ingen bild

Mattias

12 april 2010 20:18

Verkligen ett lite udda ekipage, nästan ännu märkligare än en ensam X2-driv som ser väldigt rumphuggen ut. Men en fråga, vad hände med de små trevliga klippen på DuTuben?

 
Ingen bild

K

13 april 2010 01:14

Jag fick frågan igår morse om 39:an fanns på spår 50 enligt morgonens lista jag plitat ihop; Ja det tror jag svarade jag. När jag passerade en stund senare observerade jag att multkablarna hängde lösa, eftersom det var panik med växlingen jag höll på med ringde jag PLK som skulle skicka dit en repare, jag hoppades också att assistans skulle ges med att hänga på kopplet; eller menar du att du lyfte upp eländet SJÄLV???

 
Ingen bild

Godsskada

13 april 2010 03:55

Ajajaj, dom där klockorna såg inte riktigt bra ut.


Första C20:n som användes för "pre-testing" hos dåvarande Adtranz hade faktiskt ett kort tag en provisorisk strömavtagare på taket, fastsatt litet lagom improviserat med spännband, skruvklämmor och tape. Jag har för mig att det var strömriktarna man hade bråttom med att verifiera och därför tog till denna lösning.

Vore litet skoj att gräva ner sig i systemspecifikationerna för Mitrac-implementeringen i de Td-lok som har börjat trilla in hos oss på Grüne Fracht nu och se hur pass mycket som skiljer sig från ursprungsversionen i C20. Fasen, borde man inte kunna löda ihop någon adapter mellan Td-multkabel och elhuvudet, sorry, "lågeffektdonet" på en C20 och se om det går att multa dem? Det vore väl ett trevligt litet hobbyprojekt! :-)


/Godsskada

 
Ingen bild

Tomas

13 april 2010 13:45

När passerade du Sundbyberg? Jag såg ett lok när jag satt och åt lunch.
Och hur gick det med de där nya (då iaf) frontkåporna, som såg ut som de gamla, men var lättare att fälla upp..

 
Ingen bild

Tomas

13 april 2010 13:49

Jag menar alltså X2-frontkåporna...

 
storm

storm

13 april 2010 22:27

@mattias: klippen på DuRöret blev bortplockade efter gnäll från oväntat håll, kommer tyvär inte tillbaka.
@K: orkade inte vänta på EuroFaint så jo..
@

http://storm.bloggplatsen.se

 
storm

storm

13 april 2010 22:32

@godsskada: Nej, den skenan är tillåmed i sämre skick än mången Tub-dito.
Har Td och C20 verkligen samma koppelhöjd? C20-kopplen ser VÄLDIGT taniga ut..
@Tomas: borde ha passerat Sumpan vid fjortontiden, typ..
Vet inte riktigt vad som hände med frontkåpetesterna.. Tror VINTERN hände.
Jag tyckte dom var riktigt genomtänkta iaf..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tomas

14 april 2010 14:35

Då var det du som brummade förbi Sub.
Vad är det för mjölk-/vin-/juice-kartonger som står i loket? Eller var det din kaffereserv? :P

 
storm

storm

14 april 2010 19:22

jag tror jag tutade lite vid plattformspassagen..
de är dö ål-majty-SJ-vattentetra! Jag snodde en karta från driven eftersom jag var lite törstig efter övergångskoppel släpningen/appliceringen (typ trettio-fyrtio kilo koppel som ska lyftas till ögonbrynshöjd ett par gånger)

http://storm.bloggplatsen.se

 
Joakim

Joakim

14 april 2010 19:24

Vi var ute och lyfte det där kopplet på X2-utbildningen idag, skaplig pjäs! Du lyfte det alltså själv..?

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Wingman

14 april 2010 19:34

He he, Stormen har ätit sin spenat, hur mår ryggen?
2 Euromaint killar hade problem med kopplet senast jag skulle hämta en död styrfelsmaskin.

 
storm

storm

15 april 2010 08:37

det är ganska tungt men har man lite teknik (lossa spännskruven ordentligt innan du ens försöker) och sedan lyfter på eländet uppifrån så är det inte så knepigt.. men att äta lite spenat hjälper också..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ståle

16 april 2010 10:15

Artig lesning, og ja jeg følger med på bloggen din innimellom. En av de mest interessante for meg, og det at du skriver på en så fin måte gjør det enda bedre å lese :-) Du skulle vel ikke ha flere bilder av Rc6en sammen med X2? Gikk X2 med luft i slangene?

Ah, som jeg drømmer om en jobb i jernbanen..

Mvh. Ståle :)

 
storm

storm

16 april 2010 20:53

Tack, kul att du tycker det!
denna gång hade jag dessvärre slarvat både med kameravalet samt med mängden så , nej jag hade inga fler bilder :(
mvh/stormen

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ståle

19 april 2010 08:14

Det gjør ingenting, du hadde jo MER enn ett bilde å vise frem og det er jo knall! :)

Kan en enkel X2 "motorvogn" / "lok" kjøre på egenhånd, eller klarer den ikke seg uten vognene + styrvogna?

Mvh. Ståle

 
storm

storm

19 april 2010 17:20

En ensam driv kan klara sig utmärkt utan sina vagnar, dock får den bara köra i 160 km/h pga avsaknaden av magnetskenbromsar. Denna driv hade läckande huvudtransformator och kunde inte köras en meter (eller EN meter hade den nog kommit innan brytaren stuckit/transformatorn smält)
/stormen

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ståle

20 april 2010 16:23

Takk for info! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards