Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 21 april 2010

duvmördarens återkomst, grädde på mos och instängda bromsar?

Av storm - 21 april 2010 23:45

Innan dagens U-land, nej, U-båt, nja, -Uppsalapass tog sin början var det på sin plats att kliva upp som viltvårdare i den ornitoriska skolan i och med en trasig duva som låg och led på spår tre, framför stoppbocken. Den fick sig ett snabbt avslut, jag däremot såg bort emot en lång, plågsam samt segdragen arbetsdag..

Ett balisfel i lapplands kräksby hjälpte mig att slippa vara i tid till U, första varvet. Kom in på spår fyra i Uppsala. Det är dom där nygjorda spåren som slutar med en stoppbock och, om du lyckas passera den, ett trapphus som är inglasat!

 

Varför har dom gjort plattformen välvd? En annan lärdom är att du måste i stort sett peta till stoppbocken om du vill undvika balsifel vid utfart (nio vagnar).

Varv två, samma fordon.. I Märsta tutar jag på och direkt efter kliver ut för att prata med en bomkrypande herre i jämförbar ålder till mig sjäv. Han försöker sig på två amerikanska fotbollsfinter för att lyckas komma runt mig samtidigt som han fortsätter att prata i sin mobilfelefån. Jag släpper inte iväg honom och han blir uppenbart sur över att nån hindrar honom i hans höga-blodtrycks-framfart bort mot mitt tågs första vagn. Till slut släpper han sitt vit-knog-grepp om telefonen och lyfter blicken för att (uppenbart irriterad) titta på mig. Jag berättar varför bommarna är där, vilken hastighet ett genomfartståg har här samt att han borde sluta stressa så mycket eftersom vi väntar på alla resenärer som vill ombord här i Märsta, det är liksom vårat jobb! Dät's vått vii doo, mään!

Gjorde även ett utrop med samma tema vid utfarten..

---

Det här arbetspasset fungerar bra med matlåda, inte lika bra med köpmat.. slängde i mig innehållet i min nyniköpta plastbox från en av hålen i väggen, centralhallen. Ner igen till spår tre för ytterliggare ett varv på U-sala.

Den avlösta föraren sa nåt om småproblem med nån bakre-lok indikering(?) samt nån avstängd traktionsmotor, annars funkade det fint..

..hmm..

Detta tåg hade sex vagnar med sms-kopplade lok. Jag gör iordning det norra loket för avfärd men får inte "broms loss" i tablån.. suck..

Går tillbaka till det södra loket och ser att det inte är skiftat på strömavtagarna.. hmm igen..

Direktbromsen var åtdragen, check!

Går tillbaka till det norra loket, nu har situationen ändrats från "gott om tid" till "ont om tid" alt. "försenad"..

Rullar iväg, vita och fina lampor i panelen.. Det börjar snöa, check!

Ringer upp den föraren jag avlöste och undrar lite vad som hände, han ansåg att man visst kunde köra med lokbromsen till i bakre lok!(?) Ehm, jovisst kan man det, tyckte jag, men jag vill helst inte ha en lokbrand.. Jag är konstig på det viset, jag vet..

Fan, om han hade så bråttom kunde han väl ha sagt nåt!?

Jaja, skit samma.. I Knivsta blir besvären med det ledande loket så svåra att det inte går att köra vidare. stänger av motor två, check! Nånstans här känns dagen som att det visst är mer piskeflöde än stampade äpplen i det här receptet..

Två down sex morotar to go.. På det viset gillar jag sms-uppställningen, redundans..

Det södra loket var även det ledset, hade fått flugor i filtret.. En resett fixade till dom förreglade filtervillkoren, sedan kördes det tillbaka till Cst.. bara sådär..

Götet mañana.. typ..

 
 
Ingen bild

K

22 april 2010 16:25

Din tillrättavisande/undervisande roll i Märsta gläder mig!

/ K, Märstabo

 
Ingen bild

Wingman

22 april 2010 17:15

Kunde visst köra med bakre lokbroms draget....
HERREJÖSSES!!

 
Ingen bild

Lokf

22 april 2010 18:22

Tror B Fura/Herr Larsson behöver hjälpa vår kära kollega med en fortutbildning hur SMS-tåg körs.

 
Ingen bild

K

23 april 2010 05:49

Vet du :-), den stora finessen med stoppbockar är att man inte SKA passera dom... :P :-) :P :-)

/K, som bara inte kunde låta bli...

 
Ingen bild

Kollega på ombordsidan i Et

28 april 2010 22:39

Alltid lika underhållande att läsa din trevliga blogg, hr Storm. Fortsätt i samma fina humoristiska anda!!! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards