Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Varmgång, rundgång, avgång..

Av storm - 30 april 2010 23:45

Gubbvarv till götet, jo tjena..

Lämnar Cst med multen fyra-fyra-ett, får direkt ett s.k högnivålarm vid Malmsjö. Självklart den bakre enheten, hjulaxlarna längst bak..

När jag väl ankommer Söö är jag redan trettio minuter sen (till södertälje! Starkt jobbat P.G), gör mina kontroller. Jag upplever då inte att jag har nån varmgång men säger till fjärren att jag ska göra en ytterligare kontroll vid stoppet i Katrineholm.

I K är ett av boggiernas axlar varma, dock hade jag fått "4H" vid den närmsta plankorsningen så skivorna var stekheta.

Kunde inte riktigt avgöra om det var hjullagren eller skivorna som var boven. Stänger av bromsen på berörd boggie, notifierar driftstöd samt sätter ned hastigheten till etthundra (känns bekant på nåt outgrundligt vis..). Meddelar fjärren detta samt begär ett extrastopp i Hallsberg för ännu en kontroll. Ombordarna ser till att alla resenärer som har lite mer brått kommer ombord på "direkttåget" till götet som nu fick ett extrastopp i K.

I Hellsburg kommer vi inte in till plattform utan får stå bredvid personbangården. Axlarna är varma, skit också! Min nästa brajta idé blir att helt sonika koppla bort den bakre enheten och köra endast den främre till götet. Så sker också, fast efter en växlingsmanöver till plattform, för våra resenärers skull. Efter ett par-tre-fem trehundrafyrameters promenader står de två nu isärkopplade X2:orna o surar i H. Folket tar plats i den främre enheten och vi rullar mot G igen, nu åter med "20" i ATC-displayen.

Mitt tåg är nu så pass sent att det tåg som jag skulle kört från götte har fått en jourförare samt lämnat G, fjärren tycker att Falköping är en bra mötesstation för förarbytet. Vid ankomsten F inser jag att jag då har kört i ungefär sex timmar, är tämligen sugen på att äta middag samt ett eller två besök på tryckeriet (pappersarbete, du vet).. Gör ett tårdrypande utrop i resandetåg fyra-femtio angående detta och anger en ny avgångstid från samma station en avtalsmässigt godkänd stund senare.

Oj, jag som tyckte att äta grottlåda på hotellrum var skabbigt.. pröva att göra det i tåghytten, med trehundra på-väg-att-bli-upprörda - resenärer bakom ryggen. Sen att ombordarna inte var direkt imponerade heller.. Men det var förseningsknepet eller ställa-in - knepet jag hade till hands, så vad gör man.. Fjärren var inte heller så värst impade.. stå i en halvtimme på tågspår osv, hmm.. Tror tillåmed att riskledningen ringde o gnällde lite. Jobbigt att behöva vara motvallsgubbe( och hålla på våra avtal) för att få i sig lite mat..

Hade dock fina stämnings-fyrverkerier i F att titta på!

Tåget tillbaka hade vissa DiLeva-problem så jag fick sätta ned hastigheten manuellt för att inte få problem vid eventuella plötsliga röda signaler, körde mitt GPS-knep med mobi-smäcket ett flertal gånger för en riktigt sweet och regelmässig hastighetsanpassning.

Kom ned till Hgl, kopplade henne till post och åkte hem..

Bkb på söndag?

 
 
Ingen bild

K

3 maj 2010 06:45

Hmmmm... Din formulering "hjulaxlarna längst bak" får mig att tänka på att det kanske var _ENBART_ de 2 sista axlarna, dvs under hytten i manöveränden? Isåfall leder en ganska enkel slutledning fram till att problemet orsakades av (någon av) parkeringsbromsen (-arna) på manövern som verkar på endast dessa två axlar.

Relativt enkelt att kolla oxå, oftast svårare att åtgärda... Kräver ofta slägga av rätt storlek och speciell teknik på rätt ställe.

 
storm

storm

3 maj 2010 14:07

nja, problemen var bara i det näst sista boggiet och en lossning av bromsen gjorde att skivorna blev kalla men lagerboxarna var dock lika varma ändå..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Herr Magnum

3 maj 2010 14:37

Nu förstod Herr Magnum vad du menade när jag sprang på dig tidigare med att du inte kom fram förra gången...

Dagens lästips är för dom som var på väg till din blogg men glömde två bokstäver:

orm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bobjörk

3 maj 2010 15:10

Det är rätt, man ska hålla på avtalen, du kan ju inte köra tåg utan att få mat i dig, eller pausa lite. Det är ju inte ditt fel att tåget du körde tyckte om värme i hjulaxlarna.

 
Storm

Storm

4 maj 2010 21:13

"problemet är att jag inte får ha någon orm hemma för mamma" :) Elakt av morsan, va?

Dök det inte upp ett s.k "guldgnet" på jobb-telefonen strax efter jag kom hem?
..nåt om en X2:a som skulle från H till Hgl, sth 100 :)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards