Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 15 september 2010

brev på posten, Jö del I

Av storm - 15 september 2010 21:30

Ett varv på uppsala passerade som, ..pja, endast ett varv på uppsala lyckas med. 

Nästa grej var X2000 X40 till Jönköping! Jag hade förhört mig om vilket fordon som skulle framföras och hade anpassat min packning därefter: Waffen SJ kepsen, tjocktröjan och hörselplopparna. (har ingen pannlampa, den har pajat).

Av nån anleitung så ska tåget avgå från spår 18a denna dag och förvirringen/irritationen/uppgivenheten bland våra kunder kommer bort som ett paket hos Bring®..

När det väl dyker upp en 'sugga så är den i ett sorgligt skick, tillåmed för en X40.. Trasiga HVAC:er, knappt någon innerdörr som fungerar, vindrutespolningen trasig. Dock var det mest intressanta dom två (av tre möjliga) avstängda traktionsmotorerna!? Jaja, åtminstone så är det ju lite cozy i förarhytten..    

Det är tämligen tätt med banarbeten på väg (spår) mot Nässjö varav det nyligen olycksdrabbade i Kimsta. De flesta har någon form av hastighetsnedsättning vilket, tillsammans med alla röda signaler och bristande klämm i gaspedalen gör att förseningsminuterna sköljer över runt, över och förbi ens framfarkt..

Mina ombordare gör ett kanonjobb och lyckas pussla samtliga resenärer till andra tåg, bussar alt taxibilar innan det var dags att ställa av nere i Jö, en timme efter tidtabell..

 
 
Ingen bild

Mr Bo i Dublin

17 september 2010 14:17

Det ser ut som Alstoms pryttlar det där. Av det du skriver verkar det som om underhållet är på liknande nivå som här i Dublin, dom flesta felanmälningar som görs blir bara "noterat" i vagnloggen och så väntar dom tills det är dags för nästa 10k km översyn med att laga det, om dom har tid och lust... Ett tag tog det 8-10 dagar att få en trasig halvljuslampa utbytt, det är lite bättre nu men en 2-3 dagar får man dock räkna med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards