Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 18 november 2010

vattentryckartrehjulningssläpning, Go: 1

Av storm - 18 november 2010 20:45

Dagens hopplock ska tydligen terminera i götet, det börjar med ett tåg från samma ställe. Detta skulle köras till hagalund. Vid furneringen står ingen liten truck o väntar, varken ny eller gammal. Jag orkar inte ringa till trafikledningen eftersom jag oftast blir "först i kön", men aldrig verkar komma fram till nåns telefon..

I hagalund är det frid och fröjd (nåja), ända fram till spår femton i hallen där nästa intermezzo ska påbörjas. "Konsten att trycka vatten på rörliga fordon" alt. "Att göra göra ett trehjulsställ från stillastående med vattentryckarmops", eller "Ja'e ny-o-ställd, har präsis fått min utbildning"..

Växlingspersonalen ger mig framåt, efter en kort stunds stillastående. Jag kollar i min högerspegel, nån pippigul person precis kopplat en vattenslang till en av vagnarna. Samma person står mest och tittar på sin vattenslang som nu mest håller på påbörja en vattentryckartrehjulings-släpning-mot-löjligt-litet-blått-plåtskåp. Jag tömmer min huvudledning medelst bromskontrollern, öppnar hyttdörren och tar ton: "Va FAN gör du!". kliver ur loket och travar bort mot den gulklädde liraren. Växlingsmadamen antyder att "hennes" tågsida inte har några slangar kopplade. Jag är hyffsat surnad vid denna tidpunkt och börjar peka med hela handen på vad, bland andra, hon skulle göra just i detta nuet!

pippigulkillen upphinns, jag frågar ett: "Jaha, hur kändes det där då?".

Han svarar med nåt försiktigt "fölåt..". Jag fortsätter med att servera en riklig portion med säkerhetstänk, (o)hyfs och (o)tänk!

..sedan skulle tåget delas och loket gå i stall.. 

Sa jag att jag tänkte jävlas med kroppen och sluta dricka kaffe idag? Kroppen svarade med att ge en saftig huvudvärk samt den där sköna sengångarkänslan.

Nästa etapp blev det snudd på obligatoriska uppsalavarvet. Eftersom det egentligen var ett tåg till Hellsburg som tog en genväg via spår tre i Uppsala så blev det bara ett stopp i Märsta. Detta brukar ofta följas upp av ett direkttåg till götet, efter en snålt till(bort)tagen rast.

Dagens signalfel i mockba södra bidrog till en mysig stämning vid spår tolv, cst, i väntan på rätt "slått" för vårat tåg..

Efter allsjöns fordon som seegar sig förbi så fick vi till slut rulla iväg, minst lika segt som alla dom andra.

Eftersom det  var direkttåget så behövde vi endast stanna en gång vid en röd signal (gnestapendeln). Vet inte vilken tid jag ankom till Go: men ingen hötte med näven iallafall..

 
 
Ingen bild

eric

20 november 2010 09:30

vad jobbigt att folk inte ska kunna sitt jöbb

 
Ingen bild

Jens

20 november 2010 19:36

Kan du utveckla "...vad, bland andra, hon skulle göra just i detta nuet!"?

Obefogat skrik, skäll och pekande med hela handen uppskattas nämligen inte på växligen-hgl.

storm

21 november 2010 12:10

jag bad henne kontrollera att hennes tågsida inte hade nån slang kopplad, städperson hängande i nåt fotsteg eller liknande. Hon motsatte sig denna kontroll initiellt, då plockade jag fram "hela handen". Nånting som får mig förbannad så är det slapphet när det gäller grejer som man faktiskt kan bli skadad av..

 
Ingen bild

Jens

21 november 2010 18:57

Det man gör när loket ska hängas av, även om det ska dras fram en loklängd, är att se så inga stopptavlor är uppsatta och slänga ett öga längs sin tågsida så det rullar hinderfritt och utan något/någon som hänger i fotstegen.
Den kontrollen kan man göra tills man (och lokföraren) blir gråhårig om man ska vara fullständigt säkerhetsmässig, eftersom man aldrig vet vad som kan hända när man har mer fokus på exempelvis signalgivning.
Alltså: om inget indikerar att något inte står rätt till så utgår man från att andra som för tillfället berörs av tåget gör sitt jobb, vet vad dom gör, och inte utsätter sej för fara.

Sköt ditt jobb så sköter vi vårt. Och har du synpunkter så kanske du ska framföra dom resonligt, konstruktivt och på ett bra sätt.

 
Ingen bild

Mobwoof

21 november 2010 22:51

Ouch! Är ofta så här inom Järnvägen?

 
Ingen bild

K

22 november 2010 19:42

Tja... Jag gjorde ett panikinhopp några timmar en natt för några år sedan, det var fråga om beläggbyten på ett lååångt tåg i vagnhallen. Det var knappt 2 timmar till avgång. 75 par belägg samt 7 par block skulle bytas, killen som jobbade med det hade tagit ner dom utlitna och lagt ut nya fräscha när jag kom, jag började med att hänga upp blocken och började sen med beläggen från ena hållet, han gick från andra hållet. Vi möttes ungefär mitt under tåget; PUUUH, KLART!!! :-)

Vi tar våra verktyg och börjar gå mot änden. När vi kommit ½ vagnslängd hör vi: "KLACK!"
Bromsprovet var påbörjat...

Relevanta fakta i sammanhanget:
* Min kollega hade inte stängt av bromsen på fordonen innan han började riva, det var HANS misstag.
* Jag kollade inte med honom om vilka säkerhetsåtgärder som vidtagits, det var MITT misstag.
* Bromsprovaren påbörjade bromsprovning TROTS att hindertavlor var uppsatta framför & bakom vagnsättet. Det var HANS misstag. Hans motivering: "Det är snart avgångstid. Och jag ska inte FLYTTA tåget, bara bromsprova."

Det var alltså (av ren tur) en tidsmarginal på knappt 1 minut att vi blev av med fingrarna i denna incident.

 
Ingen bild

K

22 november 2010 19:47

Det senaste året har det varit ett flertal tillbud med hindertavlor som är borta när man ska ta ner dom efter avslutat arbete, vagnsätt som börjar växlas medan skruvning pågår etc, etc.

Därför har en tekniker konstruerat en hindertavla som är låsbar med hänglås. Ska detta behövas? Borde det inte räcka med att hindertavlan ska vara "helig"?

 
Storm

Storm

23 november 2010 12:49

Om alla skötte sitt jobb hade inte denna diskussion uppstått, men du (Jens) har rätt i att en konstruktiv debatt inte kan hållas i ett kommentatorsfält så här. Vi kan diskutera detta nästa gång vi ses i fikarummet.
Det har blivit en rätt märklig arbetssituation nere i Hgl på sisten, kan man säga. Min förhoppning är att ingen ska behöva bli skadad (igen) av det..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

K

23 november 2010 15:11

Kan bara instämma i att ska det komma nåt konstruktivt ur samtal, så är det nästan givet att samtalet ska vara öga mot öga.

Å andra sidan kanske det vore en fördel att inleda mer "informellt"? Så vad sägs om en pilsner, vid lämplig tipunkt & plats, oss skyddsombud emellan?

 
Storm

Storm

24 november 2010 12:21

På! har du min SJ-mail?

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

K

25 november 2010 14:31

Nej... Och jag är inte förtjust att sätta ut mail eller mobilnummer här.

Men om du är den person jag tror, så spår jag en anknytning med korv till dig? Isåfall vet jag var jag hittar ditt mobilnummer.

Om inte ska jag jobba på måndag, då kan jag nog lösa det ändå.

storm

25 november 2010 17:07

korv ja, en i nypan och utan bröd.. :)

 
Ingen bild

Bobjörk

26 november 2010 11:49

Ser inte problemet med att ge signal och kolla vagnsida samtidigt. Man kollar längs vagnssida och är det klart visar man framåt? Och skulle något dyka upp visar man stopp? För inte kollar man väl vagnsida och sen vänder sig och tittar på lokföraren för att ge framåt? Så fick inte jag lära mig, men jag har ju iofs bara jobbat på spårväg och lokalbana.

 
Ingen bild

Jens T

11 december 2010 23:41

Man kollar ju först, sen ger man framåt. Eller, för det mesta, tåget rullar redan och man ska ge stopp. Vid dessa lokavhängningar har man gärna en visuell kontakt med föraren, som kollar i backspegeln vad man ger för signaler. Och man visar stopp när loket/vagnen är på rätt plats.
Ett vagnssätt i rörelse ska ju ingen med utbildning (vistelse i spår, eller mer utbildning) ge sej på.
Har man påbörjat någon typ av arbete som störs av att vagnssättet flyttas så ska man sätta upp en stopptavla. En stopptavla tar ingen bort som inte har satt upp den själv, eller fått tillstånd att ta bort av uppsättaren. Det är nog något av det viktigaste man får lära sej innan man får jobba på en bangård, och det är ju helt åt h-vete om det inte respekteras.

Storm, vi kan snacka mer i fikarummet. Och du har rätt i att det är en ganska märklig arbetssituation i hgl. Igår tex höll städ och nån rep-gubbe från ett okänt företag på med en x2a som jag klargjorde. Nån av dom gillade inte musiken som jag satt på för att kolla högtalarfunktionen, utan gick in och stängde av. Rätt irriterande om inte annat...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards