Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Dagens hjälplok

Av storm - 16 januari 2011 23:00

Jourdag, jäss vad jag skulle få sova denna dag!

en kvart innan min tjänstgöring började ringde telefonen..

Dagens haveri hade tydligen inträffat i Dalarna(?) och ett Rc3 no less..

Jag tar mig ned till Hgl, letar upp två lok på ett B-spår och kör ihop dessa. Kopplar alla "sladdar" emellan (multkabeln är typ fem centimeter tjock och väger en del vilket gör sätta-dit-processen tämligen knölig)

Varför multkabel frågas? Varför inte blir svaret. Man får rätt ok adhesion med åtta drivande (tunga) axlar! Sedan visste jag inte varför jag skulle ha två lok med mig just då, bäst att koppla ihop dom.

[Titta, multipelkörningen fungerar! (direktbroms tillsatt på ledande lok) ]

Det kördes till Uppsala, in på spår tolv i godsbangården där jag drog isär dom igen för att invänta det havererade tåget som nu drogs av ett annat tåg.

Körde upp i rumpan på det tämligen långa tåg som nu stod på spår sju och lämnade loket där, tog över det främre tågsättet (dom andra förarna fick dra isär) och körde detta till Cst. Fjärren ongjorde sig över någon som hade begärt tågväg långt innan vi förare var klara med alla bestyr, som vanligt.

I den lilla tunnelsnutten som finns i norra delen av Skavstaby, arlandagrenen fick jag mötte jag ett A-train (inte tågmöte, mind you). Det var en rätt hög luftfuktighet och vi blev belönade med en ögonblickskort daggpunktsutfällning precis mitt i tunneln! Kool! Det utrycker sig som nån sorts instant-nescafé-dimma som inom sekunden gör om sikten från milsvid till kanske trettio meter för att direkt efter försvinna (inte sikten alltså, dimman din dummer)

Jag vände samma tåg till ett annat tågnummer och begav mig åter mot Uppsala igen, ankom samma plattform och blev avlöst av samma förare jag tagit tåget från. Sedan blev det en promenad ned till spår tolv igen och en avfärd med två lok söderut, det trasiga längst bak. Det var seriöst halt på plattformen, trodde jag var på väg ned på spåret minst tio gånger innan jag klev ned på spåret för vidare snubbling ut till Gbg.

Körde ekipaget via gula huset, vände vid lämplig dvärg för att komma till lokstallet.

Rc3:an ville inte röra sig! Jag hade satt bakre hytt som fortfarande aktiverad men blockerat broms"påfyllningen" för att låta dess kompressor även förse det bakre loket med luft (det var det som pajat). Fick trolla lite med knäna, sedan rullade loken motvilligt in på ett lämpligt B-spår.

Fordonsledaren ville att jag skulle dra isär loken, jag avböjde vänligt med en ursäkt i stil med "överutnyttjad lokförare". Skönt att slippa veva handbromsar..

Siktar på ett nytt ATC-fel imorgon alt. manöver-klivöver..

 
 
Ingen bild

Bobjörk

23 januari 2011 11:02

Klart man ska multa, fånigt att släpa runt på lok.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards