Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Renvarning del I: NåntingFors, nåntingTräsk och ditoVaara

Av storm - 20 februari 2012 15:00

En fläkt skulle testas.
En gråsugga hade undanstyrts från normal verksamhet och gjorts tillgänglig i Hagalund.
Tre lokförare undanplockats från ordinarie jobb.
Världens (sveriges?) längsta körplan införskaffats.
Hotellrum bokats.
Just för detta ändamål.


Nu var det ju inte vilken liten fläkt som hels utan den stora HVAC som förser hela tåget med tempererad luft. Ska man vara petig så var det inte ens fläkten som ändrats utan leveransmodellen av luftflödet.

Jaja.


Vi lämnade Hgl fyrtio minuter innan körplanen ansåg oss avgångna och riktade in oss norrut. Det som i normal verksamhet var hela körpasset var denna dag en liten snutt. hela resan till Kra (Kiruna) skulle ta sexton timmar, enligt planen. Rackarns vad fläkten leveranssystemetellervaddetnuhette skulle få!


Vi skyddsombud samt alla drabbade från förarkåren hade under en lång tid klagat på att det var ett väldigt drag från HVAC. Nu hade äntligen företaget tagit upp frågan och byggt en testrigg (eller snarare var denna den tredje iterationen).
Testkörningen lät dock vänta på sig så jag tog på mig att själv försöka anordna detta. Ett seriöst linjebokspluggande samt a-jour med SMHI, sedan de sedvanliga isch och körplanen rasslade fram ur skrivaren. hela körplanen var för lång att kunna skrivas ut i ett svep men jag hade haft näsan i linjeböckerna alldeles för mycket för att kunnat glömma orter som Bräcke, nåntingFors och nåntingTräsk. För att ej förglömma alla ditoVaara. Uppdelad, indelad och avdelad kom den snällt ut från skrivaren..

Resan delades upp i arbetstidsmässigt lättsväljda bitar som de tre förarna skulle tvinga i sig under de sexton timmarna.

En del sköna säkerhetsordrar kunde utläsas varav favoriten "Renvarning" befann sig mellan Hällnäs (Hls) och Vindeln (Vdn). Det befann sig en hel del kadaver på platsen vilket kanske hade föranlett ordern. Vad som skulle utföras mha denna var dock oklart.

betraktelser från resan, bildligt menat:

        

        

        

        

        

       

Märkligt nog var vi nio minuter tidiga in till Kiruna Central, vi hann precis hamna ivägen för ett avgående skräptåg från sjöspåren för att sedan ge oss i kast med en icke-slutande växel. Desvärre fick vi inte några rejälare minusgrader under färden utan fick hålla tillgodo med kanske minus femton..

Hotell Ferrum, nio timmar, sedan hemresa..

 
 
Bobjörk

Bobjörk

24 februari 2012 17:34

Vet inte om snö och DKV är en bra kombination...

http://bantekniker.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards