Storm -En tankedump

Alla inlägg under augusti 2009

Av storm - 1 augusti 2009 20:42

Mina två favoriter.. På samma dag!

Ett varv till Arboga och ett till Uppsala.

Körde till Arboga utan så mycket som en död duva.. eller pja EN död duva blev det allt. Duvan träffade precis (SPLAT!)framför där mitt ansikte skulle ha varit om framfarten inte stoppats av den starka vindrutan.. vilket dock inte hindrade mig från att ducka ändå..

En blåbärspaj och flertalet koppar kaffe senare är jag på väg tillbaka mot Eskilstuna och Stockholm.

Någon trycker på en såndär nödtalstelefon(?) Ingen svarar..

Någon gör det igen och ytterligare igen utan svar..

När dessa fordon byggdes var det inte bara knappar och reglage i förarhytterna som nystes på plats utan även på toaletterna.

Där man tror att spolknappen borde sitta, sitter en annan knapp. Du gissade rätt: nödtalsknappen!

Så när jag ledsnat på att lyssna på vad jag antar är obeskrivbara toalettljud så trycker jag in min talknapp och ger en instruktion om hur man använder en vakuum-toalett, glöm inte att tvätta händerna..

Det som blir extra roligt med detta är att högtalaren för nödtalet sitter i jämnhöjd med sittringen vilket ger en något märklig, hmm, ljudbild..


Strax efter infarten till Et sitter två tjejer i makadamet precis bredvid spåret, jag hinner precis uppfatta det i ögonvrån. Tyckte inte om händelsen alls så jag ringde fjärren för att be dom säga till nästa tåg att ta det lite piano..

Jag ska ha samma tåg ut till Hgl och sedan även detsamma tillbaka till Cst nån timme senare. I bajset dör samtliga bromsdatorer på båda fordonen samtidigt och det bara tjuter från ddu:n.. grejjt..

Jag sitter mitt på pooh-lane i världens tyngsta brevvikt och kommer ingenstansch.. vänta nu detta känns bekant.

Jag ger mig fan på begreppet "kan själv" och låter Driftstöd förbli o-uppringt!

För att kunna förbikoppla bromsdatorerna måste jag böka in mig i ett trångt skåp som sitter nere till vänster om mitt vänstra knä, vilket jag är i full färd med när en bajstömmare(vakuumingeniör?) öppnar (sugtekniker?) min hyttdörr och säger syrligt: "du har fått F i signalen!"

Det ligger nu durkar(heter det så) över golvet i hytten, alla skåp är öppna och det tjuter vansinnigt högt därinne och jag står på alla fyra i en märklig ställning under/bredvid förarstolen och mumlar nåt i stil med: "tåget har pajat mmfftg".

Han stängde hyttdörren igen..

Det jag gjorde fungerade, allt blir tyst (bortsett från Darth Vader som bor under förarbordet, som vanligt.. aj ääm jår faadeer, kffffff, pfffff)och tåget går att rubba.

Det tråkiga nu var ju att jag skulle ha samma tåg tillbaka igen om en timme..

Ringer Driftstöd (suck..) som handleder mig igenom den plågsamt komplicerade och tidskrävande processen att resetta bromsdatorerna.

När timmen är slut är också jag det, tåget fungerar igen, jag fick ingen rast men jag är på rull tillbaka till Cst iallafall.

Tar plats i det Sms-tåg som jag ska spaka till och från U.

 Eftersom jag inte får rött i signalen efter plattformen så missar jag helt min bromspunkt till Knivsta med resultatet: det mest perfekta stoppet jag hittills gjort på den platsen, inklusive den där ett-komma-fem-Kpaww - James Bond-röken! Alla som inte hostade upp en lunga på plattformen var rejält impade..

Jag firade detta med en sand & rock'n-roll-knappen - start därifrån som genererade minst lika mycket sanddimma som stoppets järndamm, mmh..

Efter ytteliggare ett par såna lika perfekta stopp och starter är jag så pass styv i korken att jag helt misslyckas med stoppbocksstoppet och måste slå igång ventilatorerna igen för att dra fram till någonsånär närhet till bocken och le finále!

Hem, pizza med fru, kvällens höjdpunkt:)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards