Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Päls/blod/gojs och ganska NSFW

Av storm - 29 september 2009 12:30

Mora del II, hade får-äver i kvartstid och laddat med lingondricka. Sova? Nej..

Lyckades vara medvetslös i ungefär tre timmar, sedan var det dags att snubbla ut igen..

 

Tåget stod på spår ett och väntade, det hade varit med om en smaskens älgpåkörning på vägen upp till Mora dagen innan och hade en del skador plus päls/blod/gojs lite här o där. Blev lite av en sörprajs när man gjorde klargöringen att hitta lite oväntade artifakter på ännu mer oväntade ställen. En bloddränkt regnrock samt lika/samma insmord yxa återfanns i B-hytten, etc..

 

Tänkte först lägga upp en bild på en korrekt applicerad älgplugg med det var lite väl mycket päls/blod/gojs för att vara helt SFW. Det hela såg mest ut som en cyborg-wookie som slagits med en Gundark, ungefär.. tror dock älgpluggen vann till slut eftersom hela tågets bromsledning var tät som ett grodarsle (har alltså ingenting med pengar att göra, fan grodor har väl inga pengar heller!!? eller, mja Kermit är väl fett med stenrik iofs.. men han lär väl inte stoppa dom i prutten i såna fall! Men han har ju inga brallor?..hmm undrar lite om jag inte har fått en hjärnskakning ändå..!). Jag slapp hursomhelst kladda med gammalt älgblod!

En del strul att få loket att lira, en annan del strul med personal som inte fått tillräcklig nattvila pga gårdagens påkörning gjorde att slutreceptet blev en tio-typ minuter försenad.. Inte för att det gjorde mig det minsta stressad/upprörd/nånting, visste att den tiden inte var det minsta problem att köra ikapp.. bara tåget håller, hmm..  

--

Fisen började klaga om att nåt batteri inte lirade ordentligt, jag tog mig en funderare vad det kunde innebära och gick sedan ut vid Lsd för att stänga av hela felindikeringssystemet. Driftstöd kom även dom till samma slutsats, om FISen packar ur medans man kör blir det:

a) Huvudbrytaren slår ifrån och blir förreglad(låst)

b) tåget går i nödbroms

c) eller både a och b.. (nånstans här kommer herr Lokskada säga nåt om nån tid-nånting-ventil knapp  )


Inget av alternativen lät nå vidare så jag stängde av eländet istället.. fint med relästyrda grejer..

Kliver ut på plattformen i Sala för att fälla bommarna o snacka lite med föraren på den X14 som stod där o väntade. Alla samlades i lokets B-ände för kontroll av älgplugg osv.. Precis när jag är på väg in i loket igen är det någon som frågar något, jag vänder mig om och därigenom tjongar bakhuvudet i dom där dvärgbyggda dörrkarmarna. Solbrillorna studsar runt lite på plattformen och tar sig till slut ner bredvid axel två..

Fortsätter färden, nu med trasiga glajer och pannknack.

I Morgongåva ligger älgen kvar efter gårdagens äventyr.. pja, en bit iallafall.

Ankommer Cst i tid, blir avlöst och åker hem. Fortfarande med huvudvärk.. Fick jag inte en liten hjärnskakning ändå, märkligt..

 
 
Storm

Storm

29 september 2009 17:51

Jag fattar fan ingenting av det där inlägget!
..vänta nu, det var ju JAG som skrev det!?

..har fortfarande ont i huvudet..

http://storm.bloggagratis.se

 
madz

madz

29 september 2009 18:06

heheheh, så kan man oxå spendera en kväll ;)

http://flaming-frog.blogspot.com

 
Ingen bild

syster u.

29 september 2009 18:35

mycket under hållande brosan! du verkar ha ett spännande jobb.

 
Ingen bild

Rebecca

30 september 2009 01:35

Oh! Jag hittade din blogg idag. Som tågnörd och tunneltågförare tackar jag dig för mitt nya tidsfördriv=)

 
Storm

Storm

30 september 2009 11:47

@ madz: Jo, har blivit ett par liknande kvällar på det här jobbet..
@ syrran: allt blir väl vad man gör det till, typ. dock mindre kul det där med sömnbrist vid överliggningarna..
@ Rebecca: Jobbat länge som Tutf? För några år sedan kände jag nästan alla på bana ett.. men det var kanske fem år sedan, typ..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Rebecca

1 oktober 2009 00:27

Jag har jobbat i 1 år och två månader. Relativt färsk med andra ord. Men jisses va jag älskar mitt jobb. Och ditt jobb. Hur coolt som helst. Man kanske skulle söka sig dit istället?

Men hur skulle man klara sig utan alla puckon till sthlmare som tvunget ska in i första dörrparet? Näpp, jag stannar. Förresten, jag är inte på gröna. Jag är på röda såklart! =)

 
Ingen bild

Godsskada

2 oktober 2009 14:07

Herr Gods & lokskada säger inte så mycket, eftersom han inte befattar sig med Kungliga Persontrafiksdetaljens Rc6, och därför har litet luddiga begrepp om hur FIS fungerar på de loken och vad som är beroende av vad. Jag tror säkert att jag kan paja ett lok rejält för dig, men köra får du göra själv. HEL-ventil till bromsen, ryyyyyyss... ;-p Eftersom det är i grunden samma system, generation och leverantör som på FIS-burkarna på C14/15/Cz och X10, så kan den nog vara en utmärkt huvudvärksgenerator i alla fall! "Varning: Broms tillsatt vid bromsning. Fortsatt drift blockerad."

På våra Rc2&3 har vi ju ett rätt så primitivt felindikeringssystem, med en signaltablå i hytten och ett gäng flaggreläer inne i maskinrummet. Där handlar det fortfarande mycket om att springa runt i mörkret med en ficklampa och se vilken kontaktor det ryker om när man har blivit stående. Å andra sidan brukar det också fungera ganska bra att frånskilja ett eller annat, eller mula ner en rejäl papperstuss i en YBL, och sedan hanka sig vidare. Rc4-loken hade redan från början felindikeringssystemet inflyttat i hytten, och det har sedan modifierats en del genom åren. Du får litet mer detaljerade felmeddelanden, och kan kvittera en del fel direkt från förarhytten, men det är ju fortfarande ett helanalogt system.

Kul grej: På lok som tidigt byggdes om till radiostyrning (framförallt dieslar), så finns det ett status- och felindikeringssystem för själva radiostyrningen, som egentligen är ett indikeringssystem för dörrförreglingen på passvagnar. 99 är fortfarande koden för "inga aktiva fel", och sedan sitter det en liten klisterlapp på plåtburken med "översättningar" av felkoderna från dörrproblem till radiostyrningsproblem. Återanvändning är miljövänligt!

/Gods- & lokskada

 
Storm

Storm

4 oktober 2009 13:47

Då skulle du se fordonsdatorn på dom där A32:orna som går på tvärbananen. Vid ett tillfälle körde jag två multade enheter och får med ett höljutt tjut upp ett par rader i den lilla displayen:
"Koppel B tappat.."
"siffrasiffrasiffraosv.."
Jag sitter och kör från A-änden, jag blir plötsligt VÄLDIGT intresserad av om det händer något schpännande i backspegeln!
Den bakre enheten håller dock ungefär samma hastighet som min så jag lugnar mig något och klickar fram resterande text:
"koppel B tappat kommunkation med låda bläp och styrkort blupp samt pidutt X som har gett upp"
Fantastischkt :\

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards