Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 11 september 2009

lok-haveri, rymdhjältar och påskägg..

Av storm - 11 september 2009 23:45

Ett pendeltågsjobb och sedan ett ytterligare..

Löser av nere vid spår tre och gör ordning för avfärd mot Uppsala med 842:an ..

Ombordaren ringer fram och meddelar att det bakre loket blåser luft som tokig! Mycket riktigt så går min kompressor hela tiden, jag testar att nöda ur luften ur huvudledningen ett par gånger för att eventuellt övertyga styrventilen på det andra loket om vikten av att lyda mitt lok! Blir ingen större skillnad så jag kliver ut för en 242-meters promenad söderut, enkel resa..

Lagom när jag ankommer har loket slutat blåsa, självlart.. Jag går ändå upp och tittar lite i luftstativet, manövrerar parkeringsbroms och huvudbroms. Allt fungerar såklart u.a nu..

Lämnar Cst sen, ankommer Märsta tidigt ändå. Gör ett Rålls Råyce-stopp i Knivsta tack vare fina gröna signaler.

Infarten till Uppsala är, dagen till ära, bestyckad med en telefon-huvudsignal som hjälper mig att ändå vara en minut sen in på spår ett..

--

Råkade ringa till förvirringen när jag skulle ha två timmars kvartstid(-typ obetald rast) och blir ombedd att hjälpa till med ett stackars havererat lok på spår 19.. jag går o startar upp reservloket:

 

Lämnar över detta till föraren på det havererade loket samt hämtar ut ytterligare pappersarbete för färden till Hgl..

 

..fan detta lok har jag minsann kört förut!

På spåret bredvid, stod det inte en äkta bona-fide-rymdhjälte där?

 

Jupp, use the fåårs lok, let go!

Dumpar 1365 utanför lokstallet lagom till att mina kvartstimmar är slut. Drar mig ned mot spår trettio och kvällens dejt med dö brödrost of maj driims..

 

Spenderar en tämligen lång tid i Söö, tur att jag har med mig kameran som sällsis.

 

Väl tillbaka på Cst, efter en vändning på Karlberg, träffar jag på en fabbo som jobbade på Tgoj och som tydligen hade varit med och tagit fram X40! Vi hade kul åt alla franska lösningar samt jämförde lite erfarenheter.

Väl i Söö hade bussen från Strängnäs blivit sen så då blev väl vi det också..

Tillbaka i Cst, jag klurar fram ett "easter egg" från Coradian och får fram detta i displayen samt tillhörande "välkommen ombord på Sj tåg till Hagalund"-glada kvitter ur högtalarna..

 

dag slut.. jag med..

 
 
Joakim

Joakim

14 september 2009 13:17

Va!? Ge mig instruktioner om hur denna vackra skylt framträder!? :-O

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

14 september 2009 13:42

Pröva att mata in "9999X" I DDU:n där exet kan varieras för bästa effekt! Det roliga blir när du gör en dörrmanöver och sedan rullar iväg. Tanten-i-taket välkomnar dig ombord på tåget mot Hagalund samt informerar dig om att det inte blir några stopp.. (?)

http://storm.bloggagratis.se

 
Joakim

Joakim

14 september 2009 20:04

Ah, wunderbar, jag kan inte ha en X40-tur snart nog!

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

15 september 2009 11:45

Du längtar ner till bajsen mao.. hmm..
Jag ska till Lp idag via Nyk med en X40.. sedan blir det X2-manövervagn tillbaka. länge sedan DET hände:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards