Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 30 november 2010

DDU med osanning, U-pprörda resenärer..

Av storm - 30 november 2010 23:45

med förra arbetspasset i färskt minne ville jag förbereda mig bättre inför kvällen/nattens vedermödor, stoppade i sig en rejäl portion blodpudding och packade ned fräscha batterier till tok-lampan.

Tåg femtio till Falun.. Detta tåget avgår snorsent (ej försenat mind you) från (oftast) spår tre Cst och stannar (bland andra) i Uppsala för en avmultning av bakre enheten. (här kommer ytterligare en jobbig kommentar inom parentes, vilken glädje)

Denna gång lyckades jag skylta den bakre enheten som "Uppsala" och den främre som "Falun" för att göra förvirringen än mer kännbar på plattformen. (hmm.. finns det nån bra kod till DDU där slutstationen är U fast man stannar i Arn?)

I jämnhöjd med Helenelund sticker samtliga traktionsmotorer på båda enheterna(?) Rullar en stund för att se om huvudbrytaren även tänkte visa fingret. Detta händer dock inte och jag prövar att beordra pådrag igen, med positivt resultat (nåja). Stannar lite långt fram i Kn pga det hala (!) räl-laget(?) med lite glada tillrop som följd..

Skämtar lite med den assisterande föraren som ska ombesörja avmultningen i U om prospektet att köra ihop suggorna igen om jag inte kommer Ur fläcken.

Jag rullar fram en kort bit efter avmultningen i U, till min ombordares stora skräck eftersom hon befann sig på plattformen utan jacka och trodde hon nu blivit frånåkt. DDU:n ljuger, check.

Inte ett dörr/instegsfel på hela färden till Blg!? Min ombordare hjälpte en äldre dam till sin taxi och sedan fortsatte färden till Fln.

--

Att det kan vara så mycket folk på plattformen vid noll-tre noll-nio på morgonen natten! Dom vallade runt i jakten på en dörr till suggan, spår ett, som inte var låst. Blev lätt påhoppad av samma människor när jag skulle in till rastlokalen och en sifolista.


Strax innan Säter kommer jag ihåg all denna luft som finns i just denna tidtabell, antar en mer nära-vertikal position på svisch-kebaben.

Tillbaka till Uppsala, klockan är väl vid halv-sex - tiden, dag två, kommer in mot plattform åtta där jag stannar vid lämplig metertavla. Plattformen är fylld med folk, jämnt utspridd över hela plattformen(?).

Fick en mängd sura kommentarer från upprörda resenärer som minsann nu fick promenera minst en sådär hundrafemtio meter! En upprörd resenär pekade på den huvuddvärgsignalen som var närmast (nu stod den i kör-fyrtio, varsamhet) och frågade argt vad denna betydde. Jag svarade lugnt med att peka på den närmsta metertavlan och frågade vad den betydde. Förklarade vad den lilla skylten med tre nummer på gjorde för skillnad just här. Fick ett knappt hörbart fräs som svar av resenären som redan var på väg in i tåget. En annan person som var upprörd ville att jag skulle klaga till SJ (?) angående det "ofog" att vissa tåg åkte fram till signalen (??) och andra inte (frågetecken x tre). Försökte förklara att signalerna sköts av Trafikverket och.. personen var visst redan ombord, ja..

Mitt te tog slut, det blev jag upprörd över. Sådeså!

Alla resenärer från Uppsala hann med mitt tåg, vi ankom Cst nån minut efter tidtabell (pga röd signal vid sista Hsi) och jag raglade hem.

 
 
Ingen bild

Plejn

1 december 2010 15:46

Undar bara vad DDU betyder? :)

 
Storm

Storm

1 december 2010 17:46

har du int' läst min begreppsförklaring?
Eller vänta nu, jag hade ingen bra förklaring där heller..
det står för nånting-Display-Unit och är den där kläm/mos/tryck-känsliga bildskärmen till höger inne i förarhytten som visar alla fel som dyker upp..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Wingman

1 december 2010 20:11

Distinkt Direkt Urolog....
Fast med kallare händer...

 
Ingen bild

Mobwoof

1 december 2010 21:23

Haha

 
Onkelborg

Onkelborg

2 december 2010 01:22

Att DDU:n skulle vara tryckkänslig är ju en grov överdrift, moskänslig däremot, det håller jag med om :)

http://onkelborg.com

 
Carl Eric

Carl Eric

2 december 2010 20:44

Fast var ligger Hsi? Kan inte hitta den varken hos Tydal eller Wikipedia...?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Joakim

Joakim

2 december 2010 21:15

Carl Eric, tror nog Stormen pratar JTFiska just nu, Hsi är förkortning för Huvudsignal :-)

http://www.ewenson.se

 
Carl Eric

Carl Eric

3 december 2010 10:21

Jaha, jobbigt det blir när man blandar JTFiska och andra Förkortningar...

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards