Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 3 september 2009

marBadal!! IKEyAAA!! Ljusdal!

Av storm - 3 september 2009 23:39

Kom på att halva renoveringen var klar och jag numera ska gå in i Cst-lokalerna via Klarabergsgatan 49..

Men hoppsan vad dom har skruvat på de förut ganska trötta lokalerna!

Det såg ut som ett ganska ordinärt kontorslandskap som blivit bredsidat av en "marbadal!!" alt. "Ikeeeyaaaaa!!" - skrikande vettvilling i en Mio-lastbil, eller tre. Påminde lite om våning två på Kampradland i Knugens kurva, fast fint.. på nåt sätt..

Jag började med att gå vilse, så klart. Tog mig tio minuter att försöka leta fram mitt skåp eftersom jag misstänkte att pappersskredet dragit förbi där nyligen.

--

Vänder upp en X40 via bajset och spår tio i Hagalund. Lagom när jag lämnat depån får DDU:n spatt och insisterar på att varannan dörr precis fallit av(alt. blivit sprayad med röd färg(?)). Fick aldrig veta vad tåget skulle heta från centralen så jag möts av en mängd skeptiska människor när jag ankommer spår elva. Vilka inte blir särskilt mycket gladare när jag startar om DDU-datorn så den kan hålla med mig om att alla dörrar minsann fungerar finfint.. Sen lämnar jag ifrån mig tåget och köper en sån där "ha det på ditt sätt" - flottburgare, beger mig tillbaka till vårat konstverk till rastlokal.

--

Min Ljusdalsgråsugga står på spår nitton(?) och väntar på mig när jag kommer ned till plattformen, verkar fungera..

En resenärsprospect frågar vad det kostar att åka med till Gävle. Jag har ingen aning.. (?) Just såna här situationer känner man sig extra klipsk, man jobbar med det men har inte en blek om själva priset! Jag gissade mellan tummen o pekfingret precis lagom till ombordarens entré till en dementi och korrigering. Jag har tydligen rätt korta pekfingrar nuförtiden..(?)

Körningen däremot gick fint, även i Uppsala, och jag ankommer vårat första Tidtabelltekniska stopp tämligen tidigt (Tågmöte..)

Där vi blir omkörda av en X2:a mot Östersund(eller var det Härnta?)

Tierp hade inte förändrats, fick en tår i ögat när jag återupplevde ett gammalt kärt balisfel i utfarten..

Skutskär luktar fortfarande som ett mellanting av lärkspyor och surströmming, här kommer "tunnelpassage"-knappen väl till pass:)

I Gävle har nåt X-tåg pajat(motsvarande) så min ombordare släpper ombord dess passagerare trots att dom endast har biljett på ett konkurrerande bolag. Han är snäll.

I Ockelbo får jag syn på denna:

Nån som har en anung vad det är för något? Istället för en uppånedvänd jättegalge på taket så hade den nån sorts skorsten och lät lite som en buss(?) Vedeldad?

 Nytt tågmöte, denna gång i Karsjö

 Föraren på det tåget vinkade glatt till min kamera:)

Får ytterligare balis-balur och radar upp tre förseningsminuter fram till Ljusdal och kolspåret där jag tjudrar -suggan för denna dags äventyr.

 

---

Hittar ett fik som säljer mig en liten ledsen ostfralla som sedan ligger och frestar mig på bordet bredvid teven i stadshotellet en kort stund före jag ger upp mina försök att motstå den.. 

 
 
Ingen bild

Godsskada

5 september 2009 08:12

Sedärja... då missade du precis äran att få köra en passåkande godsskada till Gävle.

Loket du såg var en Vossloh Euro 4000, i Sverige döpt till T68. Byggs av Vossloh i de f d Alstom-fabrikerna i Spanien. Huvuddiesel och generator kommer från EMD, lokokorg, boggier och drivlina är Alstom Prima och Vossloh-baserad. Ett supermodernt dieselelektriskt lok, med en startdragkraft av omkring 400 kN och en kontinuerlig effekt av drygt 3000 kW i godsutförande. Med andra ord, du kan dra rejäla lass med en sådan krabat.

Det är TÅGAB i Kristinehman som har generalagenturen för Norden, och det lok du såg har de sålt till Railcare/Bantåg Nordic, som just nu använder det mest för en del tunga slipers- och makadamtåg åt Banverket. Railcare har modifierat loket en del jämfört med grundutförandet, bland annat har man byggt om loket för radiostyrning.

Jag skulle ju inte ha något emot ett sådant lok på vissa av våra radioloksturer, t ex torvkörningarna. Men finns det kokplatta i hytten?

/Godsskada

 
Storm

Storm

5 september 2009 12:49

Word!
men den faller på det där med kokplattan dock:)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards