Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 29 december 2009

Lim, barkbitar och ett par tre block bajssorbet..

Av storm - 29 december 2009 22:11

Min första arbetsdag efter julen, Märkligt hur van man blir att inte gå till jobbet!

Linköping skulle besökas, löser av vid spår tio. Kör iväg söderut. Inget börjar brinna, inga moduler fallerar/spängs/säljs, ingen hängd tyfon.

X2:an som jag kör har bara lite dålig gång, vagn två har en läckande tvålautomat.. jahopp..

Fantastiskt solnedgång med mysko-dis i Malmsjötrakterna

Kör om en X60 i Järna, av alla ställen?

Är det bara jag som tutar för omkörning idag?

Lutar mig tillbaka för att få avnjuta en slö och händelsefattig dag samtidigt som en vägbom säger "14H" via lite sladdar o baliser till min ATC-båks! Flen, det var ju ovanligt. Det är dock bara att safta på med bromsen tills man kan se korsningen, som visade sig vara i kontroll ja..

Nån signal går plötsligt om i stopp i Stolpstugan framför mig och ATC surnar direkt, jag får göra ett skamset utrop där jag ber om ursäkt för gubbstoppet. Dock skyllde jag på signalsystemet, nån måtta får det vara!

Vid infarten till Norrköping flyger brytaren mitt i min inbromsning (flax flax) och den välkända menytexten "Traktion" ploppar fram i FIS tillsammans med alla andra trevliga trimmings och blinkande lampor. Dock höll modulen denna gång och jag kunde kvittera bort resten.. pust..

När jag lämnar Nr, blir jag inte omkörd av ett pendeltåg då!? Att dom inte skäms! Jag har dock en mycket finare siffra på det tumhjulet som sitter längst till höger och segler förbi Mjölbymarodören nånstansch vid skilsmässodiket, men ändå!  

..varför skulle jag nämna nåt om omkörningar, ja..

Rött igen, denna gång i Gistad. Det är dags för ännu en omkörning, nu ska GC lämna plats..

Rullar in i Lp ungefär tio sen, går till kebaberiet för min kycklingskav med sallad..

---

Tåget mot Cst hade lite trött strömavtagare som skickade ur brytaren i tid och otid samt irriterade urladdningsmotstånden en del, men i övrigt rullade på. Tog emot fyra sen, lyckades komma in i Cst på minuten.. typ..

Hjälpte på-kurs-med-Cart med du-vet-vad och dumpade 'tvåan inne i du-vet-var..



Samtidigt på spår elva:

 

..hade en ansamling coradior (coradianer?) haft en mindre batalj med skogens konung(ar)! Funderade lite på vem som vann tills jag fick för mig att (dumt) titta ned i gropen. Där fanns kanske en halv kubikmeter viltgryta med dessertdrinken "White Cristmas" (plus ett par tre block bajssorbet) redan tillsatt.. mmh..

Dock märkligt att Coradiorna(?) som är så stabilt byggda verkar vara hopsatta med lim och barkbitar just längst fram!?


Götet mañana, håtäll Råjall, aplång quarts-tid på sovmorgonsidan. wohoo!

 
 
Joakim

Joakim

29 december 2009 23:53

Att köra om andra tåg är väl ett av få nöjen som existerar vid pendeltågskörning, det och sen den höga tillfredställelse som infinner sig när man klappar igen dörrarna framför näsan på folk som är ute strax efter sista sekunden, för att sedan avnjuta dess desperata kamp att fånga ens medmänsklighet under tiden man brummar iväg!

Och jovisst tutar man vid omkörningar också, det står väl ändå med i den heliga skrift vi nu kallar JTF..?

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Godsskada

30 december 2009 21:40

I stort sett alla moderna spårfordon är uppbyggda med sådana fronter. Den lastbärande (och krocksäkra) strukturen är en dold integrerad del av vagnskorgen. Utanpå denna monterar man sedan en en SFE -"Sexy Front End" allt enligt beställarens önskemål, uppbyggd i glasfiber ovanpå en stomme av balsaträ eller furu och en herrans massa lim.

Fronten skall i stort sett se snygg ut och hålla uppe belysningen, och helst hålla vädret ute.

Du som har smällt en och annan A32 borde ha noterat likheterna i konstruktionen... :-P

/Godsskada

 
Storm

Storm

31 december 2009 11:35

"Sexy Front End" .. X40? The SJ way då, eller?
Jo, desvärre är C20 och A32 uppbyggda på samma sätt..

Är i götet just nu, skriver om dagens och gårdagens fantastiska äventyr i morgondagens baksmälla, tror jag..
gott nytt alla! ;)
Stormen

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bobjörk

31 december 2009 12:32

Fin siffra till höger på tumhjulen?
Vilken siffta avser du då?
Inte sth i alla fall för då står det ju 0 längst till höger och det ju vara 100 likväl som 200 :)
Inte tågnummer heller för där avgörs väl inte speciellt mycket av sista siffran, snarare de första?

 
Ingen bild

Godsskada

31 december 2009 19:08

Storm: Från ett tidigare liv har jag en del fina bilder på såväl C20 som A32 i vad vi kanske kan kalla för "3D-pussel-mode" efter diverse avvikande driftfall. Vi kanske skulle träffas och jämföra våra samlingar av glasfibersnusk? Eller bli litet gammelnostalgiska och studera bilder på A30 och C12 i ett skick som närmast kan liknas vid "kartongvikarfrågorna" i anlagstestet för lokförare? ;-)

Gott nytt på dig också!

Bobjörk: Tumhjulen på en ATC-panel har andra funktioner än en tumhjulspanel för SL:s IDTS-system. Den fina siffran som hr. Storm refererar till torde vara den för "procentuellt överskridande", som han får ställa på en väldigt unikt sexig nivå då han spakar sina flygande diskbänkar.

/Godsskada

 
Ingen bild

J

1 januari 2010 17:30

Även en vaxpropp kan bli glasfibersnusk http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25365

 
storm

storm

2 januari 2010 23:35

@ Godsskada:
Dricka öl o kolla på lackade glasfiberbitar, låter som en dejt:)
@ J: Usch! Det var nog dom två X40 som jag plåtade på spår elva häromdan som herrarna diskuterade i forumet, ja.. sedan var det visst den där älgen i Gårdsjö också.. har inte skrivit in den i bloggen än, gör det imorgon. Har haft lite för mycket grejer för mig på sisten..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Slöddertäljependlare

5 januari 2010 08:01

Ursäkta en passagerarfråga:

Ang. Alstom Corradia: Vad är likheterna mellan X40 och X60? Pendeltågen blev ju sunkiga på ett kick, lever om på insidan och går sakta, medan X40 är för passagerare i a f rätt bekväma och rätt väl ljudisolerade. Jag gissar att motorbestyckningen är den stora skillnaden som förklarar öset i X40 och den manliga ljudnivån på utsidan, men hur lyckades de göra så stor skillnad på ljudisoleringen? Kan fluffiga stolar och mattor göra sådan _jävulsk_ skillnad? Eller är det de förbannade dörrarna överallt som gör att man sitter varmt och tyst i X40 medan man det enda som hindrar en att somna in för evigt på grund av kylan när man åker Corradia Nordic är den förebannade ljudnivån?

 
storm

storm

5 januari 2010 22:08

Jag tror skillnaden ligger i att det står "SJ" på våra coradior, blir alltid lite bättre då :)
Skämt åsido, X60:orna går så inihelvete hårt och långt mellan service. Kanske ännu hårdare än X40. Vad jag vet så sitter det bra mycket billigare boggikomponenter på X40 än X60.
Än så länge har jag aldrig lyckats slå en X60 i acceleration med en X40..(Flb någon?)
Men det må väl vara så att X40 har bättre isolering = längre åksträckor..
Dock är förstaklassdelen ett dåligt skämt..

http://storm.bloggagratis.se

 
Mr Bo

Mr Bo

6 januari 2010 14:42

Alstom Citadis är likadana, "SFE" uppbyggd av en massa lösa paneler som hålls ihop av hakar här o där (fyrkantnyckel används för att låsa ihop det hela). Innanför härligheten finns nåt som ser ut som ett badkar ungefär, gråmålade aluminium-balkar, förvånansvärt stryktålig konstruktion. Två Citadis-vagnar frontalkolliderade i Australien (Sydney-Melbourne?) för några år sedan, en vagn blev påkörd av en bil o hoppade över till mötande spår där en annan vagn kom farande. På fotot jag såg verkade det som om varenda panel hade ramlat av på båda vagnarna, men krasch-burarna (badkaren) verkade vara i det närmaste helt oskadade.

http://

 
storm

storm

7 januari 2010 08:48

tittade på den kraschade reginan som stod i Vån, hade smällt med en dyngspridare som av nån anledning befann sig på spåret.. DEN säkerhetsburen hade fått seriösa integritetsproblem, vet inte om föraren hade mått så bra om han stannat kvar i hytten..
moralen av DEN historien är väl att aldrig underskatta skit..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards