Storm -En tankedump

Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av storm - 12 oktober 2010 14:00

"Vi har ingen användning av dig idag", var väl undermeningen av en liknande ordrad som sades av korttidsplaneringen lite tidigare.

Hmm, det är lite svårtolkat när arbetsgivaren vill att man ska ta ledigt..

Jag propsade dock på att jag var användbar även denna dag och fick vara jour-light.

Kommer till jobbet, har plockat på mig en svår pannknack. Tar plats i ett tomt dag/jourrum där jag däckar.. ända tills telefonen ringer för dagens första uppdrag (jag som var onödig idag?).

En vända med en X2:a.

Alltså vända en X2:a! (dock inte lägga-på-taket - vända, dock)


  --äntligen en -inforuta--   

Trots att X2:orna kallas för motorvagnar så är dom egentligen vanliga lok-o-vagn, om än med en fänsy-schmänsy diskbänkslook och korta som attans -koppel. Kör man då en mälar'n-runt så kommer loket vara i fel ände när tågsättet återkommer till Cst och Hgl, detta försvårar lokreparationer och lite andra åtgärder i Hagalund eftersom "driven" hamnar i fel ände på repspåren.

  --äntligen en -inforuta, nu äntligen slut--    


Dessa vändningar görs via Tomteboda, resultatet av liknande verksamhet kan beskådas här.. Jag är numera även skyddsombud så jag begär att få med mig en extra lokförare (har ju för sjutton skrivit en hög med ärendehanteringar om just ensamarbete i liknande situationer).. får en del gliringar från vissa kurskamrater som just denna dag satt på driftstödet och ringde enkom i detta ärende..   

 

..

Jag och en gammal Tub-tutf-kumpan tar oss an uppdraget, han insisterar att arbetsnamnet blir "växlingen STORM". Jag får en hel hög med telefonnummer, som vanligt, till de eventuella tillsyningsmännen som upptar området. Ingen svarar på ett enda av dessa, som vanligt, så vi kryssar oss in i området försiktigt.

..

Parkerar "exxet" lite lagom ivägen för allt och tar en promenad genom området för att etablera en lämplig och hyffsat urspårnings/krockfri växlingsväg igenom.

Jag lyckas få stopp på en orangeklädd fabbo bredvid en dieseljanne, jag frågar om spåret framför innehåller några fordonsrörelser. Han svarar att det ska vara lugnt.

Går tillbaka, kör vidare och passerar några fler växlar.. 

När mitt tåg kommer i jämnhöjd med fabbon så vinkar han lite glatt och säger att spåret framför har fordon i vägen! meh..

Där fick jag för luddiga frågor, ja..  backa.. tur med biträdesförare/växlingsbiträde/signalgivare eh, vafan..

[har inte klotat än..]


Passerar den beryktade parväxeln, kör in i den vänstra (hmm.. var det vänster?) tunneln och upp mot Värtan. 

Min kollega ser ett par byggarbetare efter tunnlarna och ber mig sakta in. Han öppnar fönstret och frågar dessa om detta spåret leder till Jöttebörrj!(?)

Han får två fågelholkar och strax därefter en del skratt till svar.

Kör tillbaka ned, denna gång mot Monte-Carlo och Cst.. Jag ber kollegan sakta ned något vid plattformarna i Ke där jag frågar en tjej samma sak.. denna gång får jag endast en fågelholk till svar (alt. ett kråkbo..)

Vänder (denna gång byttes det endast körända, förra övningen flyttades det körändor) i Cst och sedan tillbaka in till spår nio på mellis i Hgl, som herr "J" mycket riktigt påpekat    Tack, för att nån minsann har koll på läget!

Passade på att lämna blod eftersom dö blaad-baas stod endast en omväg ivägen till hemåt, fick en trisslott som gav tjugofem spänn i vinst och en promenad hem.. (promenaden skrapades dock inte fram, sliter för mycket på mina sketfula sketdyra fotpassande (nåja) mackor)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards